Ako by mohol vyzerať kompromis medzi riešením zakotveným v Zmluve z Nice a návrhom európskej ústavy?
- Pár dní pred summitom Európskej únie v Bruseli by bolo ľahkovážne hovoriť o konkrétnych kompromisných návrhoch. Napriek tomu by som rád zdôraznil, že posledné stretnutie ministrov zahraničných vecí ma oprávňuje na určitú dávku optimizmu. V Neapole sa prvýkrát podarilo viesť diskusiu o hlasovacom systéme v rade. Podobná debata sa dovtedy neuskutočnila ani v rámci medzivládnej konferencie, a už vôbec nie v rámci konventu. Poľská vláda nebola nikdy proti diskusii o záporoch a kladoch všetkých hlasovacích procesov. Rozsiahlymi analýzami sme však dospeli k výsledku, že riešenia Zmluvy z Nice viac poslúžia súdržnosti Európskej únie ako návrh konventu. Poľsko bolo prekvapené, že sa vyvíja taký nátlak na to, aby sa už teraz rozhodlo o hlasovacom systéme po roku 2009. Nebolo by rozumnejšie počkať, kým vstúpi do platnosti systém zakotvený v Zmluve z Nice, a potom sledovať, ako bude fungovať? Až potom môžeme rozhodnúť, či ho vôbec treba meniť. Významná skupina členov Európskej únie a kandidátskych krajín súhlasí s týmto názorom.
Ako hodnotíte návrh maďarského ministra zahraničných vecí Lászlóa Kovácsa o počte členov komisie?
- Hneď po rozšírení je zmysluplné držať sa zásady "jedna krajina, jeden komisár". Na druhej strane by sme však mali uvažovať o možnosti klauzuly, ktorá by v budúcnosti umožnila zmenšenie komisie. Poľská vláda poukázala na fakt, že konvent z mnohých návrhoch vybral riešenie, ktoré vzbudzuje najväčšie pochybnosti - v komisii by malo zostať 25 - 27 komisárov, ale len 15 z nich by malo hlasovacie právo.
Je možné dohodnúť sa na riešení, pri ktorom by museli urobiť ústupky týkajúce sa zmeny ústavného návrhu krajiny ako Slovensko, Poľsko, Maďarsko a Česko, ale na druhej strane aj Nemecko a Francúzsko?
- Po konferencii v Neapole sme sa priblížili k riešeniu diskutovaných problémov s výnimkou otázky hlasovacieho procesu v rade. Preto nie je ľahké predstaviť si komplexné riešenie.
Ako ďaleko ste pripravený zájsť? Ste ochotný nechať stroskotať schvaľovanie ústavy?
- Nevidím dôvod, prečo by sme mali hovoriť o možnosti porážky. Tí, ktorí predpovedajú porážku návrhu ústavy, vlastne nepriamo naznačujú, že zmena hlasovacieho procesu v rade bola najdôležitejšou úlohou konventu. Nemyslím si, že zodpovedne zmýšľajúci človek by mohol týmto spôsobom hodnotiť prácu konventu. Poľsko dokázalo, že berie prácu konventu vážne. Veľa nových možností riešenia vzniklo za aktívnej účasti poľských predstaviteľov. Návrh ústavy je dôležitým krokom v rozvoji európskej integrácie. Oblasti, ktoré vzbudili naše pochybnosti, sú len jednotlivé fragmenty návrhu. Pokiaľ ide o to nájsť riešenia pre poľské pochybnosti v súvislosti s návrhom ústavy, som optimista. Vzťahuje sa to aj na diskusiou o kresťanských tradíciách v preambule, aj na systém vykonávania prezidentského úradu v ministerských radách. Som presvedčený, že riešenia sú na dosah - aj v súvislosti s emocionálnejšími diskusiami. Myslím predovšetkým na model inštitucionálneho rozvoja európskej bezpečnostnej a obrannej politiky a hlasovacieho systému v rade.
StoryEditor