StoryEditor

Vo Viedni úspešne vyháňajú ľudí z áut do verejnej dopravy

03.08.2015, 00:00
Zatiaľ čo Viedenčan odparkuje auto na záchytnom parkovisku a do práce pokračuje metrom, v Bratislave stále nie je ani jedno záchytné parkovisko.

Sú všade. Na chodníkoch, trávnikoch, cestách, v garážach. Bez nich si už ani nevieme predstaviť, ako by sme sa premiestňovali. Je ich však čoraz viac a chýbajú miesta, kde ich odparkovať. Autá nám síce šetria čas a uľahčujú každodenný život, no niekedy barikádujú cesty, keď chceme ísť peši, rozrývajú trávniky a vyprázdňujú peňaženky. Vyskúšali sme si preto za vás, ako a za koľko sa parkuje na šiestich rôznych miestach v Bratislave a vo Viedni.

Bratislava:

Daňový úrad na Ševčenkovej ulici v Petržalke,14.00 h

Cena:0 eur

Letné slnko pečie a v tieni pred vchodom do úradu sa krčí hlúčik pofajčievajúcich zamestnancov. Sem-tam okolo nich niekto prejde s papiermi v ruke a so zmrašteným obočím. Nie je ich však veľa, štvrtok je totiž na úrade nestránkový deň. Podateľňa je však otvorená od ôsmej do štvrtej poobede.

„Prišiel som na daňovú kontrolu. Mal som obavu z toho, kde a ako ďaleko zaparkujem. Bežne sa mi totiž stáva, že auto nechám niekde pri paneláku a musím ísť poriadny kus pešo. Dnes som bol však milo prekvapený, miesto som totiž našiel hneď pred vchodom,“ povedal spokojný Anton Cvoliga z Rače.

V tesnej blízkosti úradu sme nemali problém zaparkovať ani my a vôkol sme napočítali ešte sedem voľných miest. Všetky bezplatné. Neďaleké parkoviská pri bytovkách, obchodoch a reštauráciách praskali vo švíkoch. Ukázal sa tak asi kontrast prázdnin, keď na daňový úrad chodí menej ľudí ako počas zvyšku roka a v panelákoch bolo cez deň zase viac ľudí ako zvyčajne.

 

Centrum, Jesenského ulica a okolie,14.43 h

Cena: od 1 eura/h do 4,50 eura/h

Do historického centra mesta prichádzame z Rázusovho nábrežia. Na Medenej ulici nám biely Mercedes pred nami vyfúkol jediné voľné miesto na ulici. Odbočujeme na Kúpeľnú ulicu. Plná. Vychádzame na Palackého. Zľava smerom od filharmónie k nám cúva čierny Opel. Miesto nenašiel. Navyše auto na konci ulice pred reštauráciou Regal Burger má papuču. Stojí totiž na mieste pre zásobovanie a za oknom nemá ani rezidenčnú kartičku, ani parkovací lístok. Rýchlo odbočujeme napravo a dostávame sa pred cúvajúci Opel.

Zvyšujú sa nám tak šance, že zaparkujeme skôr. Naľavo je parkovací dom – Garáž Opera. Za 20 minút v nej zaplatíte za parkovné 1,50 eura, na celý deň vás státie v garáži vyjde na 25 eur. My však pokračujeme v hľadaní miesta na ulici ďalej, Opel za nami stavil na garáž. Prichádzame na Jesenského a pred bývalou Billou nachádzame voľné miesto. V parkovacom automate, ktoré sú v centre na každom rohu, sme zaplatili za 30 minút 0,50 eura.

Lístok je možné kúpiť si aj cez SMS a v stánkoch s tlačou. Na Jesenského stretávame ďalšieho neboráka s papučou. Plné parkovacie miesta na uliciach, rozkopané električkové koľajnice a dopravné obmedzenia iritujú aj Maroša z Petržalky:„Krúžim tu už 15 minút a nemôžem nájsť voľné miesto. Potrebujem si tu niečo na minútku vybaviť a chýba mi možnosť odparkovať auto na chvíľu zadarmo. Všetko je spoplatnené.“ Tabule, ktoré určujú systém v parkovania, sú však pre neho i pre nás nezrozumiteľné. Nechápeme, či nám na vyhradených miestach stačí mať parkovací lístok z automatu, alebo musíme byť rezidentmi s parkovacími kartami.

 

Kramáre, nemocnica,15.38 h

Cena: od 1,50 eura/h do 2/h

Stojíme na semafore blízko vchodu do nemocnice na Kramároch. Popred naše auto prechádzajú ľudia s džúsmi, minerálkami a ovocím v rukách náhliaci sa k hlavnému vchodu. Je totiž čas návštevných hodín. Napriek tomu sa nám darí zaparkovať rýchlo neďaleko vchodu. A zadarmo.

Nie všetci však majú takéto šťastie. Ako prechádzame popri ceste smerom k detskej pohotovosti, nachádzame už len jedno voľné miesto zadarmo. Platené parkovisko na druhej strane cesty, kde za každú začatú hodinu zaplatíte 1,50 eura, zatiaľ zíva prázdnotou. Pred detskou pohotovosťou je ďalšie platené parkovisko s rampou. Naplnené je tak spolovice.

Za 30 minút zaplatíte euro, za hodinu dve... „Boli sme so synom na pohotovosti. Auto sme na parkovisku nechali niečo vyše hodiny a platíme tri eurá. To je strašná, pálka’,“ povedala Petra z Nového Mesta držiac malého syna na rukách. Na dvojprúdovke za parkoviskom sa ozýva trúbenie viacerých áut. Nejaký vodič totiž zastal v strede cesty a pokúša sa zacúvať medzi strom a auto stojace na chodníku. Ostatní vodiči ho nervózne obiehajú krížom cez druhý pruh, čo sa však nepáči tým v protismere. Auto úspešne zaparkovalo, pre peších na chodníku priestor už nezostal. Vodič s úsmevom však spokojne vystupuje z auta, hlavne, že ušetril na parkovnom.

Viedeň:

Záchytné parkovisko Erdberg,17.41 h

Cena:3,40 eura/deň

Vchádzame do Viedne. Po ceste nevidíme žiadne značky, ktoré by nás nasmerovali na záchytné parkoviská Park & Ride. Vieme, že jedno také sa nachádza v oblasti Erdberg. Chvíľu sa v nej motáme ulicami a v tom v poslednej chvíli zbadáme hore vedľa semaforu oranžovú značku P&R so šípkou vľavo.

Našli sme. Rampami vchádzame do šesťpodlažného parkovacieho domu. Obsadené sú približne tri štvrtiny jeho kapacít. Okrem rakúskych evidenčných značiek je tu aj mnoho poľských a slovenských, od západu krajiny až po východ. Prvých 15 minút je v parkovacom dome bezplatných, keby ste si to rozmysleli alebo len niekoho vyložili. Priamo z parkovacieho domu sa totiž dostanete do metra. Jazda do historického centra mesta trvá okolo desať minút.

Celodenné parkovné vás vyjde na 3,40 eura. „Bývam na okraji Viedne. Auto parkujem tu a do práce chodím metrom. Oplatí sa mi to oveľa viac, ako by som si musel platiť parkovné v centre mesta. Dá sa kúpiť mesačná, ale aj ročná zvýhodnená parkovacia karta, ktorá mi zabezpečí aj zvýhodnenú cenu na lístky metra,“ povedal Viedenčan Gerald Hofer. Vedenie mesta sa podľa neho o parkovací systém stará, buduje nové garáže a parkoviska, ale pýta si za ne aj patričné vstupné.

 

Centrum, Singerstraße,18.17 h

Cena:4,50 eura/h

Prechádzame úzkymi jednosmernými uličkami ako v labyrinte a veža Dómu svätého Štefana, ktorá sa pred nami spoza striech domov sem-tam objaví, je čoraz väčšia a vyššia. Bližšie k nej sa už však autom nedostaneme. Ulica končí, prikázaný smer je vľavo. Oba okraje ulice Singerstraße pritom husto lemujú autá. S naším malým Swiftom sa nám však podarí šikovne vopchať do medzery vedľa obchodu s vychádzkovými paličkami.

Je nám však hneď jasné, že zadarmo tu odstavené auto na mačacích hlavách nechať nemôžeme. Všetky okolité autá majú na čelných sklách rezidenčné nálepky s hlavičkou viedenského magistrátu. Parkovacie automaty nikde nevidíme. Žiadne z okolitých áut ani taký lístok zastrčený za oknom nemá. Bez rezidentskej karty sme teda asi stratení. Následne zisťujeme, že v siedmich okrskoch vrátane tohto, nie je možné parkovať inak ako s platnou rezidentskou kartou.

Cena na rok stojí okolo 120 eur. Nasadáme preto do auta a míňame nespočetné množstvo značiek zákazu zastavenia a státia – na štvorcovom metri je ich niekedy aj osem. V susedných uličkách nachádzame okrem davov turistov parkovací dom. V tejto lokalite je ich viac. O necelých päť kilometrov od záchytného parkoviska však parkovanie v centre v garážovom dome vyjde 4,50 eura na hodinu. Denný lístok stojí 45 eur.

 

Predmestie, obytná štvrť, Karolinengasse,19.02 h

Cena:2 eurá/h

Vzďaľujeme sa od úplného epicentra histórie a prechádzame štvrtým obvodom Viedne, časťou Wieden, kde sa nachádzajú okrem iného aj bytovky. Slnko začína zapadať za domami, asfalt ciest je však ešte poriadne rozhorúčený. Domáci na chodníkoch vykladajú tašky s nákupmi z áut a rýchlo sa strácajú vo vchodoch domov.

V prvom až deviatom obvode, a tiež v dvadsiatom, je možné zaparkovať počas pracovného týždňa od deviatej ráno do desiatej večer iba krátkodobo – maximálne na dve hodiny. Značky označujúce zóny krátkodobého parkovania sú umiestnené len pri príjazde do príslušného mestského obvodu. V uliciach s obchodmi však často platia odlišné predpisy a treba sa riadiť nimi. Parkovacie lístky je možné si kúpiť v predajniach tabaku, automatoch na cigarety, na čerpacích staniciach alebo v predajniach a automatoch dopravného podniku Wiener Linien. Cena za polhodinu je jedno euro.

„Zadarmo tu môžete odstaviť auto len na 15 minút, inak vás odtiahnu,“ priblížil nám Stebastian Kinzl, ktorý vytiahol mobil, klikol na aplikáciu Handy Parken, zvolil si spomedzi dvoch áut to, s ktorým práve zaparkoval, a odklikol 15-minútové bezplatné parkovanie. Ide totiž svojim známym iba niečo zaniesť a o chvíľu pokračuje v ceste. Aplikáciou si však mohol zvoliť parkovanie aj na niekoľko hodín či dokonca mesiacov. Poplatok by sa mu odrátal ihneď z účtu.

01 - Modified: 2007-08-10 09:12:00 - Feat.: 0 - Title: Yan Šťastný s novou zmluvou v St. Louis
01 - Modified: 2024-05-07 13:10:52 - Feat.: - Title: Na Viedenskej univerzite si demonštranti vytvorili protestný tábor 02 - Modified: 2024-05-07 12:53:40 - Feat.: - Title: Zlozvyk, ktorý nevedome robia mnohí vodiči. Netušia, čo všetko však môže spôsobovať 03 - Modified: 2024-05-04 16:05:35 - Feat.: - Title: Pol milióna eur za 18 metrov štvorcových. V centre Amsterdamu je na predaj najdrahšie parkovisko v krajine 04 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta 05 - Modified: 2024-04-20 11:00:00 - Feat.: - Title: Nahlás zle zaparkované auto a ešte dostaneš zaplatené. Toto mesto spustilo jedinečnú aplikáciu, ľudia ju milujú aj nenávidia
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
08. máj 2024 02:45