StoryEditor

Vzdušný priestor nad Ukrajinou mal byť uzavretý, tvrdí letecký expert

18.07.2014, 01:38
Autor:
iDnesiDnes

Či už malajzijský boeing zostrelila akákoľvek zo strán konfliktu, hlavnou chybou bolo, že bol vzdušný priestor nad Ukrajinou vôbec otvorený, tvrdí letecký odborník. Lietadlo prelietajúce nad bojovou oblasťou je totiž veľmi zraniteľný cieľ a na Ukrajine navyše nie je jasné, aké zbrane majú vojaci k dispozícii.

"Bolo to jednoznačné pochybenie. Ak sa niekde bojuje, nemali by nad tou oblasťou lietadlá lietať a vzdušný priestor by mal byť uzatvorený," vysvetľuje oslovený letecký odborník, ktorý si neželal byť menovaný, ale ktorého totožnosť redakcia pozná.

Za uzatvorenie vzdušnej prevádzky rozhoduje konkrétny štát. V prípade, že na jeho území prebieha vojnový konflikt, má ale rozhodujúce slovo armáda. "Predpokladám, že vojenská zložka bude mať v takom prípade naprostú prevahu nad vládou. Aj v Európe platí, že armáda má v určitom slova zmysle nadvládu nad vzdušným priestorom," vysvetľuje.

Nie je podľa neho tiež jasné, či sa teraz bude nad Ukrajinou ďalej lietať. "Záleží to na tom, ako zareaguje Ukrajina. Ďalšou otázkou je, ako zareagujú letecké spoločnosti. Ak skutočne došlo k tomu, že lietadlo niekto zostrelil, tak sa spoločnosti budú mať snahu tejto oblasti vyhnúť," hovorí.

Uzavrieť dlhodobo priestor nad bojovou oblasťou je pre aerolinky veľkou komplikáciou, preto sa snažia konať operatívne.

"Každý jednotlivý let sa musí plánovať zvlášť. Pokiaľ je teda let do jednej destinácie odklonený, neznamená to, že let o dve hodiny neskôr bude odklonený tiež. Tieto zmeny ide urobiť veľmi rýchlo, v podstate v priebehu niekoľkých minút . Ak je lietadlo na zemi, nie je vôbec problém naplánovať trasu tak, aby sa vyhlo Ukrajine," vysvetľuje odborník.

Zároveň dodáva, že letové cesty sú po celom svete jasne dané a spoločnosti s nimi počítajú.

Trasy možno prirovnať k železnici, na ktorú sa zmestí len určitý počet vlakov. Keď je teda jedna časť zatvorená, lety musia byť presunuté na inú trasu. To spôsobuje problémy.

Ak je prevýšená kapacita trás, lietadlá nemôžu vzlietnuť a na trasu sa zaradiť. "Zostanú na zemi, a aj dve tri hodiny čakajú, než na ne príde rad," opisuje.

zdroj: idnes.cz

01 - Modified: 2006-08-09 08:16:00 - Feat.: 0 - Title: V Iraku sa začala druhá fáza bezpečnostnej operácie v Bagdade
01 - Modified: 2024-12-27 19:08:23 - Feat.: - Title: Zelenskyj vyzval na dôkladné vyšetrenie zrútenia azerbajdžanského lietadla. Zodpovedné je Rusko, naznačuje 02 - Modified: 2024-12-27 15:40:21 - Feat.: - Title: Azerbajdžanské aerolínie vinia z havárie lietadla vonkajší fyzický zásah. Dostalo zásah, tvrdí člen posádky 03 - Modified: 2024-12-20 19:50:02 - Feat.: - Title: Lietadlo pri pristávaní v Nórsku prešlo dráhu a zastalo kúsok od mora 04 - Modified: 2024-12-14 07:10:30 - Feat.: - Title: Británia, Taliansko a Japonsko do roku 2035 predstavia nové stíhacie lietadlo 05 - Modified: 2024-12-10 13:28:59 - Feat.: - Title: Boeing obnovil výrobu svojho najpredávanejšieho lietadla, pre leteckého giganta je to kritický krok
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
29. december 2024 01:37