StoryEditor

Verejnoprávne médiá nástrojom kampane vlády

18.04.2002, 00:00

Peter Morvay, Budapešť/hn
Maďarskej vláde Viktora Orbána možno vytknúť mnoho vecí. Jednou z nich je aj to, že od začiatku nerešpektovala nezávislosť verejnoprávnych médií a naopak, urobila všetko pre to, aby ich premenila na propagandistický nástroj svojej moci. Počas volebnej kampane sa dnes osobitne verejnoprávna televízia správa, ako keby ju riadilo propagačné oddelenie vládnej strany FIDESZ.
Maďarská verejnoprávna televízia má vlastne tri kanály, klasickú jednotku a dvojku MTV1 a MTV2 a okrem toho od predchádzajúcich nezávislú, ale rovnako z rozpočtových peňazí financovanú satelitnú TV DUNA, ktorá v prvom rade vysiela pre maďarské menšiny v susedných krajinách.
Typická vnútropolitická správa v hlavnom spravodajstve MTV1 vyzerá dnes nasledujúco: predstaviteľ vlády alebo vládnej strany opozíciu z niečoho obviní, napríklad, že chce od svojho prípadného nástupu k moci zdvihnúť ceny liekov. Nasleduje kratší strih na zástupcu opozície, ktorý správu poprie, a potom dostane opäť priestor vládny činiteľ, ktorý vysvetlí, prečo nemožno veriť opozičnému tvrdeniu. Ak sa správa začne opozičnou kritikou namierenou proti vláde, vládna strana dostane opäť výrazne širší priestor na zamietnutie týchto "bludov". Občas sa k veci vyjadrí aj "nezávislý" politológ, o ktorom len máloktorý divák vie, že je pracovníkom nejakej vládnej inštitúcie alebo že patrí priamo medzi početných poradcov premiéra. Hlavnou udalosťou dňa sú vždy akcie vládnucej strany a prejavy premiéra Orbána. Niektoré z nich hodinu alebo dve vysielajú naživo, občas pre istotu na všetkých kanáloch naraz ich ešte neskôr, vraj na bližšie nešpecifikované masové žiadosti divákov, opakujú. Popritom televízia vysiela množstvo nadstranícky sa tváriacich reklám, ktoré zadávajú rôzne štátne inštitúcie a ministerstvá, ktoré vypočítavajú pokroky dosiahnuté za súčasnej vlády. "Štátne inštitúcie utratili na vlastnú propagáciu len v prvých dvoch mesiacoch tohto roku 569 miliónov forintov (asi 90 miliónov Sk)," tvrdí maďarský internetový denník Origo, podľa ktorého výdavky vlády na sebareklamu s blížiacimi sa voľbami nabrali ďalšie obrátky.
Napriek tomuto prísunu peňazí sa televízia a rozhlas topia v dlhoch a ich majetok sa vládou dosadeným vedením obidvoch inštitúcií postupne tuneluje. MTV ešte koncom roka disponovala kapitálom vo výške 18,5 miliardy forintov (vtedy to zodpovedalo asi 3 miliardám korún), na konci roku 2000 však už mala len 5 miliárd forintov dlhov. A to aj napriek tomu, že medzitým predala svoje mnohomiliardové nehnuteľnosti a prepustila asi tretinu zamestnancov. Zamestnanci boli prepustení skôr pre nedostatok poslušnosti, ako v rámci ekonomickej racionalizácie a peniaze ušetrené ich odchodom padli na vysoké platy nových provládnych poradcov a riaditeľov, ktorí boli do médií dosadení väčšinou bez predchádzajúcej praxe v odbore, len aby dozerali na dodržiavanie správnej ideovej línie. Eventuálne preto, aby zabezpečili firmám blízkym FIDESZ-u zo strany verejnoprávnych médií dostatok lukratívnych ponúk od predraženej externej výroby programov až po všemožnú poradenskú činnosť. "Verejnoprávne médiá sú vinou politickej manipulácie a vedomej zodpovednosti riadiacich orgánov na pokraji likvidácie," hovorí vlaňajšie stanovisko Medzinárodného zväzu novinárov, ktoré bolo zaslané Rade európskych inštitúcií. Neuzatvorená rokovacia kapitola o médiách je tiež jednou z najvážnejších prekážok pri ceste Maďarska do únie.

menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
26. apríl 2024 23:33