V Paríži už týždeň platí obmedzenie rýchlosti na 30 kilometrov za hodinu a zatiaľ toto opatrenie nepresvedčilo ani automobilistov, ani odborníkov, píše Le Figaro. Opatrenie podľa Parížanov len zbytočne zvyšuje napätie medzi motoristami v uliciach, kde proti sebe stoja zástancovia a odporcovia obmedzenia rýchlosti.
Tí prví dodržiavajú nariadenú rýchlosť, tí druhí sa im úporne lepia na zadný blatník a snaží sa ich trúbením donútiť, aby zrýchlili. "Chodci sa budú pohybovať rýchlejšie ako autá," vyhlásil jeden z motoristov, ktorý sa vrátil z dovolenky a zistil, že v Paríži bola od 30. augusta všeobecne obmedzená rýchlosť na tridsiatku.
Výnimkou je niekoľko ulíc, kde je povolená maximálna rýchlosť 50 kilometrov za hodinu.Opatrenie si zatiaľ príliš mnoho priaznivcov nezískalo a v nedeľu sa proti nemu konala protestná demonštrácia, ktorú vo východnej časti metropoly zorganizovalo združenie Rouler libre (slobodne jazdiť).
Účasť na demonštrácii ale nebola príliš vysoká kvôli polmaratónu, ktorý sa bežal blízko miesta protestu, ktorého usporiadatelia účastníkmi demonštrácie mylne informovali, že bola zrušená, povedal predseda Rouler Libre François Vallin.
Napätú atmosféru pociťujú tiež parížski taxikári, ktorí sú často pod tlakom ponáhľajúcich zákazníkov. "Už keď sme sa snažili dodržiavať rýchlostný limit 50 kilometrov za hodinu, nás nútili niektorí manažéri, nech šliapneme na plyn. A skúste si predstaviť, že pôjdeme tridsiatkou!" hovorí Didier Hogrel z Národnej federácie taxislužby.
Zanedbateľné nie sú ani finančné dôsledky, keď sa doba trvania všetkých jázd predĺži takmer o polovicu, takže taxikár stihne odviezť menej zákazníkov.
Naopak chodci a cyklisti tvrdia, že sa za posledný týždeň nič nezmenilo. Podľa nich drvivá väčšina vodičov jazdí stále rovnako rýchlo. "Vždy ma predbiehajú a ja ich doháňam na semaforoch," hovorí Paul, ktorý v hlavnom meste jazdí výhradne na bicykli.
"Pokiaľ nebude polícia dodržiavanie rýchlosti skutočne kontrolovať a v meste nebude viac radarov, potom bude obmedzenie rýchlosti na 30 kilometrov za hodinu existovať len na papieri," myslí si Jean-Paul Le Chevalier z organizácie 60 Millions de piétons (60 miliónov chodcov).
Tento názor ale nezdieľa združenia Rouler libre, ktoré sa chce tento týždeň obrátiť na súd so žiadosťou o zrušenie vyhlášky zavádzajúce nové pravidlo. "Spochybňujeme všetky argumenty, ktoré mesto pre zavedenie tohto opatrenia predložilo. Zníženie rýchlosti nezmierni dopravné zápchy ani znečistenie, a nezabezpečí menej nehôd," tvrdí právnik združenia Patrick tabliet.