Práve tu sa pritom najviac prejavila polarizácia spoločnosti, ktorá si budúceho prezidenta vyberie prvýkrát z kandidátov, ktorých nenavrhla ani jedna z veľkých vládnych strán. Tímy bývalého predsedu strany Zelených Alexandera Van der Bellena aj kandidáta Slobodnej strany Rakúska (FPÖ) Norberta Hofera podľa rakúskych politológov možnosti facebooku či twitteri rozpoznali a umne využili k mobilizácii svojich priaznivcov.
"Priamy efekt sociálnych médií na rozhodovanie voličov je skôr malý. Majú ale obrovský nepriamy efekt," povedal v rozhovore s ČTK politológ Thomas Meyer. Klasické médiá si podľa neho často všímajú napríklad to, koľko má ktorý kandidát fanúšikov na facebooku a z toho potom odvodzujú ich popularitu. V tejto súvislosti sa zdá byť obľúbenejší Hofer, ktorého oficiálny účet sa páči viac než 307 000 užívateľom facebooku, zatiaľ čo Van der Bellen má len niečo cez 255 000 fanúšikov. Podľa Meyera je v tomto smere ale rekordmanom predseda FPÖ Heinz Christian Strach, ktorý počas kampane výdatne podporoval svojho spolustraníka Hofera. Na "Páči sa mi" na jeho profile kliklo 460 000 ľudí. "A to už je veľmi relevantné," dodal Meyer.
Jedením z najdiskutovanejším príspevkov posledných dní sa stalo video, ktoré na facebook umiestnil Van der Bellenov tím. 89-ročná pani Gertrude, ktorá prežila koncentračný tábor počas druhej svetovej vojny, sa v ňom rozhodla podeliť o svoje obavy z prípadného víťazstva kandidáta FPÖ Norberta Hofera. "(Chcú) dostať z národa, z ľudí tie najnižšie pudy. Nie to slušné, ale to najnižšie. A to tu už raz bolo," hovorí na videu seniorka. "Keď Židia museli čistiť ulice, stáli Viedenčania, ženy, muži, pozerali sa a posmievali ... A to sa snažia z ľudí zase dostať na povrch. A to bolí. Toho sa bojím," dodáva.
Bodom zlomu pre ňu vraj bolo, keď predseda FPÖ Strache pred časom hovoril o tom, že nie je vylúčené, že v Rakúsku kvôli prílivu migrantov vypukne občianska vojna ako v 30. rokoch minulého storočia, keď sa proti sebe so zbraňou v ruke postavili socialisti a konzervatívci . "Vtedy som videla prvú mŕtvolu v živote, bohužiaľ nie poslednú," spomína na videu pani Gertrude. "To sa nesmie opakovať," dodáva. "Pre mňa sú to asi posledné voľby ..., ale mladí majú pred sebou celý život a oni sa musia postarať o to, aby sa im ďalej dobre viedlo," dodáva pamätníčka s tým, že to sa môže podariť len vtedy, ak budú rozumne hlasovať. Video počas kampane značne rezonovalo, na internete ho videlo okolo 3,3 milióna ľudí.
Na podporu Van der Bellena vystúpilo prostredníctvom videí zdieľaných na facebooku množstvo známych osobností rakúskeho verejného života, okrem iného víťazka hudobnej súťaže Eurovízia Conchita Wurstová. Staršie voličky sa snažil Van der Bellen na svoju získať videom s manželkou Doris Schmidauerovou. Viac ako 1,7 milióna zhliadnutí má na svojom konte video s piesňou I am from Austria, často označovanú za neoficiálnu rakúsku hymnu, ktorú expredsedovi Zelených poskytol známy pesničkár a jeden z najúspešnejších predstaviteľov takzvaného Austropop Rainhard Fendrich.
Aktívny bol na facebooku tiež tím Norberta Hofera. Predstaviť sa kandidáta FPÖ snažil ako muža z ľudu, ktorý nepatrí k elite a bežne napríklad seká pred svojím domom trávnik a po domovskom Pinkafelde jazdí na mopede. Videá na podporu Hofera, ktoré jeho tím zdieľal na facebooku, na rozdiel od jeho súpera neukazujú umelcov a politikov, ale bežných ľudí so všednými starosťami. Snaha vyzdvihnúť to, že Hofer je kandidátom ľudu, nie elít, sa pritom ako červená niť tiahla celou jeho kampaňou.
Hofer sa snažil počas kampane na sociálnych sieťach vystupovať predovšetkým dôstojne, ako sa patrí na budúcu hlavu štátu. Hlavnou platformou útokov proti Van der Bellenovi sa tak stal facebookový účet predsedu FPÖ. "VDB volil komunistov. A to aj po krvavom potlačení Pražskej jari," napísal napríklad Strache o expredsedovi Zelených tento týždeň.