Českí železničiari od začiatku roka modernizujú trať medzi Lanžhotom v okrese Břeclav a štátnou hranicou so Slovenskom. Pokračovať sa bude aj budúci rok, kedy majú byť stavebné práce dokončené. Lenže kolegovia zo Slovenska majú na svojom úseku do Bratislavy oneskorenie, čo si vyžiada mimoriadne náklady na českej strane, píše český web iDNES.cz.
Tento rok už vznikla na 1,5 kilometra dlhom úseku medzi Lanžhotom a hranicou so Slovenskom nová druhá koľaj a mosty cez miestne vodné toky v rámci zákazky za viac ako pol miliardy korún.
Pokračovať sa bude aj budúci rok napriek tomu, že na Slovensku železničiari nestíhajú pokračovať v takom tempe ako Česi.
"Zastavenie prebiehajúcej stavby a jej zakonzervovanie kvôli oneskoreniu na Slovensku by vyšlo výrazne drahšie ako plánované zriadenie provizórneho prepojenia," vysvetlil za Správu železníc námestník pre modernizáciu Mojmír Nejezchleb. Už však nešpecifikoval, aké vysoké budú tieto mimoriadne náklady.
Vlak tak po krátkej a nevyhnutnej výluke budúci rok na jar pri jazde zo Slovenska prejde most cez rieku Moravu po existujúcej prvej koľaji a tesne za mostom bude pokračovať po modernizovanej druhej koľaji ďalej do Česka. Na tej prvej v Česku sa totiž bude pracovať. Bez provizórneho prepojenia starej slovenskej a novej českej koľaje by sa tak tadiaľto nemohlo vôbec jazdiť a bol by prerušený jeden z hlavných koridorov k východným susedom.
Nová druhá koľaj vedie navyše o trištvrte metra vyššie kvôli napojeniu na budúci hraničný most cez Moravu s vyššou polohou a tiež kvôli ochrane pred pravidelnými záplavami v okolitých lužných lesoch.
Vďaka tejto modernizácii, ktorá bude na českej strane hotová na konci budúceho roka, bude možné zvýšiť traťovú rýchlosť zo súčasných 120 na 160 kilometrov za hodinu. To bude napokon možné takmer v celom úseku z Brna do Břeclavi a ďalej k štátnej hranici na Slovensko. Výnimkou bude len niekoľko staníc, ktoré zatiaľ nie sú upravené a zabezpečené na takúto vysokú rýchlosť.
Kvôli stavebným prácam v Česku aj na Slovensku už na začiatku roka po sto rokoch osirela vlaková stanica v Lanžhote. "Stavebné práce sú plánované na viac ako tri roky," poznamenala na začiatku tohto roka hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Ria Feik Achbergerová.
V budúcnosti by potom vyššia rýchlosť mala byť možná aj na Slovensku, vďaka čomu sa skráti celková jazdná doba z Česka do Bratislavy. Bývalý český minister dopravy Vladimír Kremlík v minulosti uviedol, že spojenie z Prahy do Bratislavy zrýchli do roku 2030 o 35 minút. Teraz konkrétne čísla česká Správa železníc neoznámila.