Tisíce ľudí v Aténach, Solúne a ďalších gréckych mestách dnes opäť demonštrovali pre utorkovú zrážku vlakov, ktorá si vyžiadala najmenej 57 obetí, väčšinou študentov. V Aténach sa večer stretli radikálne skupiny s policajtmi, ktorí proti nim použili slzotvorný plyn. Druhým dňom pokračoval štrajk zamestnancov železníc, podľa ktorých k nehode prispel zlý bezpečnostný systém, na ktorého nedostatky odborári už dlho upozorňujú. Odbory dnes oznámili, že predlžujú štrajk na železnici na celý víkend a žiadajú schôdzku s ministrom dopravy. Až po nej sa rozhodnú, či budú v štrajku pokračovať, napísal denník Kathimerini. Podľa neho je utorková tragédia najhoršou železničnou nehodou v histórii krajiny.
V Aténach, Solúne či Larise, kde sa nehoda krátko pred utorkovou polnocou stala, sa demonštrácie konajú už od stredy. Taktiež vlaky v Grécku nejazdia už od stredajšieho popoludnia. Prvý deň všetky spoje zastavila spoločnosť Hellenic Train, ktorá prevádzkuje osobnú aj nákladnú dopravu v Grécku a ktorej majiteľom je taliansky národný dopravca Ferrovie dello Stato Italiane. Od štvrtka vyhlásili grécke železničné odbory štrajk, najprv jednodňový, ktorý potom predĺžili, naposledy dnes rovno o dva dni.
"Zavolaj, až dorazíš"
"Ich zisky, naši mŕtvi" alebo "Nebola to nehoda, ale vražda" mali napísané na transparentoch účastníci dnešnej demonštrácie v Aténach. Mnohí niesli čierne a biele balóniky, na bielych mali napísané "Zavolaj, až dorazíš". Takýto odkaz sa podľa denníka Kathimerini našiel v telefóne jednej z obetí. Veta, na ktorú už rodičia nedostali odpoveď, sa stala symbolickým sloganom súčasných protestov.
Demonštrácia sa aj dnes konala tiež pred nemocnicou v meste Larisa, kam bolo po zrážke vlakov prevezených sedem desiatok zranených a telá obetí, či ich časti. Viacerí cestujúci z vlaku totiž uhoreli a ich identifikácia je možná len vďaka analýze DNA s pomocou vzoriek od pozostalých, ktorí prišli do Larisy. Práve pri tomto meste sa v utorok pred polnocou čelne zrazil osobný vlak s asi 350 ľuďmi s vlakom nákladným.
K dnešnému večeru sa podarilo identifikovať 54 obetí, 38 zranených zostáva v nemocnici, z toho sedem na jednotkách intenzívnej starostlivosti. Prehľadávanie a odpratávanie trosiek vlakov pokračovalo aj dnes.
Príčinou zrážky vlakov bolo zrejme ľudské zlyhanie, zatknutý bol už v stredu 59-ročný prednosta stanice v Larise, ktorý sa podľa médií priznal, že urobil chybu, kvôli ktorej išli vlaky na rovnakej koľaji. Mnohí zamestnanci železníc ale tvrdia, že zodpovednosť by mali niesť aj tí, ktorí dopustili, že na hlavnej trati z Atén do druhého najväčšieho mesta Solúnu nefunguje systém včasného varovania.
Ignorované varovania
"Federácia bila na poplach už veľa rokov, ale nikto ju nebral vážne," uviedla hlavná odborová organizácia železničiarov. Jej predstavitelia požadujú schôdzku s novým ministrom dopravy Jorgosom Gerapetritisom.
Ten bol do funkcie menovaný vo štvrtok po tom, ako predchádzajúci minister dopravy Kostas Karamanlis rezignoval s tým, že preberá časť zodpovednosti za nešťastie. Podľa AP Karamanlis okrem iného povedal, že sa snažil "zo všetkých síl" zlepšiť železničný systém, ktorý podľa neho nie je v stave, ktorý by "zodpovedal 21. storočí". Odborári chcú, aby im nový minister dopravy predložil jasný časový rámec pre zavedenie nových bezpečnostných opatrení.
S kritikou vlády prišla aj opozičná ľavicová strana SYRIZA vedená Alexisom Tsiprasom, ktorý bol premiérom do júla 2019, keď ho vystriedal súčasný pravicový premiér Kyriakos Mitsotakis. "Každá snaha skryť pravdu o tragédii v Tempe bude neúctou k obetiam a predzvesťou nových tragédií," citovala agentúra Reuters hovorcu strany SYRIZA, ktorá je hlavnou opozičnou formáciou v krajine. Vláda už v stredu sľúbila nehodu dôkladne vyšetriť.
V Grécku sa majú do júla konať parlamentné voľby. Vláda skôr uvádzala, že by sa mohli konať už na jar, a médiá špekulovali o termíne deviateho apríla. Agentúra Reuters dnes napísala, že po utorkovej tragédii by sa mohli voľby konať skôr neskôr ako v apríli.