Európskou komisiou navrhovanú emisnú normu Euro 7, ktorá by mala od roku 2025 okrem iného obmedziť splodiny oxidov dusíka a pevných častíc vypúšťaných do ovzdušia, je podľa premiéra Petra Fialu potrebné významne zmeniť, aby neohrozovala občanov v dostupnosti predovšetkým malých áut. Pred dnešným odletom na európsky summit premiér novinárom povedal, že české diplomatické úsilie sa stretáva s veľkým porozumením. "Myslím, že sa podarí vytvoriť silnú skupinu štátov, ktoré vo výsledku upravia normu tak, aby bola priaznivá pre náš automobilový priemysel a našich občanov," povedal.
Do konca je podľa Fialu potrebné doviesť zákaz spaľovacích motorov od roku 2035, kde Česko dosiahlo v priebehu rokovaní čiastkové úspechy, napríklad v povinnosti znovu sa vrátiť k rozhodnutiu v roku 2026 a prípadne postup revidovať. Premiér však nepredpokladá, že by to bola téma terajšej vrcholnej schôdzky, keďže úroveň, na ktorej sa táto vec rieši, je iná.
"Diskusia, ktorá sa vedie teraz, je o možnosti využívať ďalej motory, ktoré používajú syntetické palivá, to je jedna z vecí, ktorými sme sa zaoberali v rámci nášho predsedníctva. Formulácie umožňujúce využívanie syntetických palív v návrhu sú, ale nie sú dostatočnou zárukou, že to tak v praxi bude, preto sa otvorila príležitosť, aby sme spolu s ďalšími krajinami túto možnosť upravili," konštatoval Fiala.
O možnosti využívania syntetických palív v nových autách po roku 2035 podobne ako Česko hovorí tiež Nemecko. Tamojší minister dopravy Volker Wissing už na začiatku marca povedal, že spor je na dobrej ceste k vyriešeniu. Hovorkyňa Wissingovho ministerstva v stredu v súvislosti s nadchádzajúcim summitom povedala, že hľadanie kompromisu ešte viac pokročilo, ale že celá vec je mimoriadne zložitá. Nemecko rovnako ako Česko odmieta tento zákaz podporiť, ak nebude možné v autách využívať syntetické palivo ako náhradu za benzín a diesel vyrábaný z fosílnych surovín.
Na znení normy, ktorá má od roku 2035 výrazne predražiť emisie z automobilovej dopravy, a prakticky tým znemožniť predaj nových áut so spaľovacími motormi, sa členské štáty dohodli už počas vlaňajšieho českého predsedníctva. Pravidlá už schválil aj Európsky parlament. Skupina krajín vrátane Česka a Nemecka sa ale tento rok postavila proti.
Syntetické palivá, označované často ako e-palivá, sú vyrábané chemickou cestou bez použitia ropy. Kým bežný benzín či diesel vzniká rafináciou ropy, umelé palivá vznikajú chemickou reakciou vodíka a oxidu uhličitého. Ak je pri výrobe využitá energia z obnoviteľných zdrojov vrátane takzvaného zeleného vodíka, palivo sa považuje za uhlíkovo neutrálne.