Európskou komisiou navrhovanú emisnú normu Euro 7, ktorá by mala od roku 2025 okrem iného obmedziť splodiny oxidov dusíka a pevných častíc vypúšťaných do ovzdušia, je podľa premiéra Petra Fialu potrebné významne zmeniť, aby neohrozovala občanov v dostupnosti predovšetkým malých áut. Pred dnešným odletom na európsky summit premiér novinárom povedal, že české diplomatické úsilie sa stretáva s veľkým porozumením. "Myslím, že sa podarí vytvoriť silnú skupinu štátov, ktoré vo výsledku upravia normu tak, aby bola priaznivá pre náš automobilový priemysel a našich občanov," povedal.
Do konca je podľa Fialu potrebné doviesť zákaz spaľovacích motorov od roku 2035, kde Česko dosiahlo v priebehu rokovaní čiastkové úspechy, napríklad v povinnosti znovu sa vrátiť k rozhodnutiu v roku 2026 a prípadne postup revidovať. Premiér však nepredpokladá, že by to bola téma terajšej vrcholnej schôdzky, keďže úroveň, na ktorej sa táto vec rieši, je iná.
"Diskusia, ktorá sa vedie teraz, je o možnosti využívať ďalej motory, ktoré používajú syntetické palivá, to je jedna z vecí, ktorými sme sa zaoberali v rámci nášho predsedníctva. Formulácie umožňujúce využívanie syntetických palív v návrhu sú, ale nie sú dostatočnou zárukou, že to tak v praxi bude, preto sa otvorila príležitosť, aby sme spolu s ďalšími krajinami túto možnosť upravili," konštatoval Fiala.
O možnosti využívania syntetických palív v nových autách po roku 2035 podobne ako Česko hovorí tiež Nemecko. Tamojší minister dopravy Volker Wissing už na začiatku marca povedal, že spor je na dobrej ceste k vyriešeniu. Hovorkyňa Wissingovho ministerstva v stredu v súvislosti s nadchádzajúcim summitom povedala, že hľadanie kompromisu ešte viac pokročilo, ale že celá vec je mimoriadne zložitá. Nemecko rovnako ako Česko odmieta tento zákaz podporiť, ak nebude možné v autách využívať syntetické palivo ako náhradu za benzín a diesel vyrábaný z fosílnych surovín.
Na znení normy, ktorá má od roku 2035 výrazne predražiť emisie z automobilovej dopravy, a prakticky tým znemožniť predaj nových áut so spaľovacími motormi, sa členské štáty dohodli už počas vlaňajšieho českého predsedníctva. Pravidlá už schválil aj Európsky parlament. Skupina krajín vrátane Česka a Nemecka sa ale tento rok postavila proti.
Syntetické palivá, označované často ako e-palivá, sú vyrábané chemickou cestou bez použitia ropy. Kým bežný benzín či diesel vzniká rafináciou ropy, umelé palivá vznikajú chemickou reakciou vodíka a oxidu uhličitého. Ak je pri výrobe využitá energia z obnoviteľných zdrojov vrátane takzvaného zeleného vodíka, palivo sa považuje za uhlíkovo neutrálne.
01 - Modified: 2023-03-23 09:00:00 - Feat.: 1 - Title: Druhá šanca pre spaľovacie motory? Záchranu môžu priniesť e-palivá, ktoré majú mnoho hendikepov (Brífing HN)
02 - Modified: 2023-03-26 17:46:51 - Feat.: 1 - Title: Spaľováky Brusel najprv „zarezal“, teraz im dáva druhú šancu. Tankovanie sa však poriadne predraží
03 - Modified: 2023-03-21 11:48:14 - Feat.: 1 - Title: Spaľovacie motory by po roku 2035 nemuseli skončiť. EK navrhuje predaj áut na syntetické palivá
01 - Modified: 2025-03-20 21:39:25 - Feat.: - Title: Napriek nesúhlasu Maďarska so závermi o Ukrajine vychádza Európa z krízy silnejšia, tvrdí Fiala
02 - Modified: 2025-03-19 19:30:21 - Feat.: - Title: Únia si musí stanoviť priority, musí byť silnejšia ekonomicky, povedal Fiala pred summitom
03 - Modified: 2025-03-18 11:09:24 - Feat.: - Title: Český premiér varuje. Aktuálny vývoj môže byť koncom Európy, vyhlásil Fiala
04 - Modified: 2025-03-12 11:13:29 - Feat.: - Title: Európski členovia NATO musia dorovnať to, čo na obranu dávajú USA, vyhlásil Fiala
05 - Modified: 2025-03-11 13:49:52 - Feat.: - Title: Fiala chce v otázkach bezpečnosti Česka zhodu s opozíciou, SPD na schôdzku nepôjde