Rusko by pred možnou ukrajinskou protiofenzívou malo prejsť do defenzívy, snaží sa ruského prezidenta Vladimira Putina presvedčiť finančník Wagnerovej skupiny Jevgenij Prigožin.
Vo svojej pravidelnej analýze situácii na ukrajinskom bojisku to uviedol americký Inštitút pre štúdium vojny (ISW). K tomu istému sa šéfa Kremľa podľa ISW zrejme snaží prehovoriť aj ruské vojenské vedenie, ale nie je schopné mu túto správu na rovinu odovzdať.
Prigožin sa tiež zasadzuje o to, aby sa ruské jednotky sústredili na udržanie súčasných frontových línií a neusilovali sa o ďalšie zisky. Rusko podľa zakladateľa wagnerovcov musí čeliť nadchádzajúcej ukrajinskej protiofenzíve plnou silou a pokúsiť sa udržať pozície bez toho, aby ukončilo vojnu alebo začalo mierové rokovania.
Prestávka by Rusku pomohla
Pauza po vyvrcholení ukrajinského útoku by Rusku umožnila posilniť bojové sily a vybudovať v ruskej spoločnosti nacionalistickú podporu pre obnovenie boja aj v prípade porážky, domnieva sa podľa amerických analytikov Prigožin.
Ruské vojenské velenie sa pravdepodobne snaží presvedčiť Putina, aby sa sa zameral na obranné operácie, ale toto posolstvo sa mu zrejme nedarí bez okolkov odovzdať.
Ruský minister obrany Sergej Šojgu a náčelník ruského generálneho štábu Valerij Gerasimov podľa analýzy pravdepodobne vnímajú hrozbu ukrajinskej protiofenzívy, ale na Putinovo naliehanie zrejme pokračujú vo vysielaní vojakov na posilnenie "nezmyselných" útočných operácií.
Ruská zimná ofenzíva nedosiahla ambiciózne ciele Kremľa, ruské sily však pokračujú v snahe dosahovať svoje taktické ciele, bez ohľadu na to, aké okrajové a nákladné tieto zisky sú.
Kampaň sa dotýka hrdosti mužov
Ruské vojenské velenie tiež možno čiastočne napravilo napäté vzťahy s Prigožinom, aby presvedčilo Putina o zastavení útočných operácií, uvádza ISW.
Ruské ministerstvo obrany začalo rozsiahlu kampaň pre dobrovoľných regrútov, v ktorej sa snaží podporiť ich mužnú hrdosť. Snaží sa ich prilákať tvrdením, že hľadá "skutočných mužov", uviedla britská vojenská rozviedka v dnešnom prehľade situácie.
Na ruských sociálnych sieťach, billboardoch a v televízii ľudia zaznamenali "všadeprítomnú" reklamnú kampaň, ktorá tiež zdôrazňovala finančné výhody prihlásenia sa do armády.
Je však veľmi nepravdepodobné, že by prilákala Ruskom uvádzaný cieľ 400-tisíc dobrovoľníkov, uvádza rozviedka.