Štáty Európskej únie sa zhodli, že odložia uplatňovanie prísnejších pobrexitových pravidiel pre obchod s elektromobilmi.
Okrem iného to znamená, že clá za elektromobily, s ktorými obchoduje Británia s EÚ sa začnú vyberať najskôr začiatkom roku 2027. Informovala o tom dnes Rada EÚ, ktorá zastupuje členské krajiny.
Únijné krajiny schválili návrh Európskej komisiem aby súčasné miernejšie požiadavky platili ďalšie tri roky, čo znamená do konca roka 2026. Pôvodne mali byť nahradené prísnejším variantom už začiatkom budúceho roka.
Schválený krok má predísť tomu, aby vstúpili do platnosti desaťpercentné clá na elektromobily prevážané po vystúpení Británie z EÚ cez kanál La Manche a určené na predaj v Spojenom kráľovstve.
Obavy ohľadom hospodárskeho dopadu tohto kroku dal už skôr najavo automobilový priemysel. Pravidlá vychádzajúce z dohody o voľnom obchode uzavretej po vystúpení Británie z EÚ počítali so zdanením tých elektromobilov, v ktorých bude príliš vysoký podiel súčiastok vyrobených mimo Európy.
"Toto odvetvie by v súlade s očakávaním malo byť do roku 2027 schopné prispôsobiť sa požiadavke na vyšší lokálny obsah rozširovaním výroby batérií pre elektrické vozidlá v tomto období," uviedla dnes Rada EÚ.
Brusel odloženie platnosti prísnejších pravidiel zdôvodnil okrem iného faktom, že v čase, keď v roku 2020 išlo o zavedenie ciel, nebolo možné predvídať, že príde vojna na Ukrajine alebo pandémia covidu-19. Európsky batériový priemysel sa kvôli týmto faktorom rozvíjal pomalšie, než sa očakávalo.
Britskí výrobcovia automobilov sa obávajú, že kvôli clám by prestali byť od budúceho roka konkurencieschopní na únijnom trhu, ktorý je pre ich export veľmi dôležitý. Ak by sa výber ciel neodložil, zasiahol by v budúcnosti aj nemeckých výrobcov automobilov.