Centrum Berlína dnes na protest proti zvyšovaniu mýta zablokovali nákladní dopravcovia s viac ako stovkou kamiónov. Do ulíc nemeckej metropoly vyrazili tiež nespokojní farmári, ktorí odmietajú škrtanie dotácií na diesel pre poľnohospodárstvo. Farmári na protest využili potravinársky veľtrh Grüne Woche, ktorý dnes v Berlíne začal a ktorý je považovaný za najväčší svojho druhu na svete.
Pri Braniborskej bráne v centre Berlína dnes vyvrcholil protest nákladných dopravcov. Polícia oznámila, že už dopoludnia bolo na mieste okolo 1500 ľudí, vyše 600 kamiónov a nákladných vozidiel a 150 traktorov. Priľahlá ulica 17. júna, ktorá je hlavnou dopravnou tepnou spájajúcou západ Berlína s centrom, a okolité ulice boli kvôli demonštrácii uzavreté.
Do ulíc metropoly dnes vycestovali tiež poľnohospodári s kolónou zhruba 150 traktorov a nákladných vozidiel. Šéf Zväzu nemeckých poľnohospodárov Joachim Rukwied na výstave Grüne Woche oznámil, že v protestoch budú farmári pokračovať v nadchádzajúcom týždni. Poľnohospodári usporiadali v pondelok pri Braniborskej bráne rozsiahlu demonštráciu, ktorá zavŕšila takzvaný akčný týždeň, keď farmári po celej krajine blokovali diaľničné nájazdy. Zablokovali tiež niekoľko hraničných priechodov s Českom.
Podľa Rukwieda budú nové protesty menšieho rozsahu, keďže poľnohospodári chcú nadchádzajúce dva týždne využiť predovšetkým na vyjednávanie s vládnymi predstaviteľmi. O dva týždne totiž bude parlament schvaľovať rozpočet na tento rok, ktorého súčasťou sú aj škrty v podpore dieselu pre poľnohospodárstvo.
Vláda sociálnodemokratického kancelára Olafa Scholze kvôli úsporám chcela pôvodne skončiť s podporou dieselu pre poľnohospodárov a s daňovým oslobodením poľnohospodárskych vozidiel. Následne pod tlakom kritiky čiastočne ustúpila a nakoniec schválila zachovanie daňového oslobodenia vozidiel pre poľnohospodárstvo, podporu dieselu chce ale postupne do roku 2026 zastaviť.
Nákladní dopravcovia zas kritizujú vyššie ceny mýta, ktoré považujú za likvidačné. Jazda nákladných vozidiel nad 7,5 tony zdražela už vlani v decembri, keď v rámci mýta začal platiť emisný príplatok 200 eur za tonu oxidu uhličitého. Emisná záťaž sa vypočíta podľa emisnej triedy konkrétneho vozidla. Od tohtoročného júla sa navyše mýto rozšíri aj na menšie nákladné vozidlá pod 7,5 tony.
Scholzova vláda si od zvýšenia poplatkov sľubuje vybrať do roku 2027 dodatočných 30,5 miliardy eur.