Osamu Suzuki. FOTO: Reuters
StoryEditor

Vo veku 94 rokov zomrel bývalý dlhoročný šéf Suzuki Motor Osamu Suzuki

27.12.2024, 17:31
Autor:
ČTKČTK

Osamu Suzuki stál na čele firmy viac ako 40 rokov. Od roku 1978 zastával buď funkciu prezidenta, predsedu správnej rady alebo generálneho riaditeľa.

Vo veku 94 rokov zomrel Bývalý šéf japonskej spoločnosti Suzuki Motor Corp., ktorý z japonského výrobcu minivozidiel urobil globálneho hráča s dominantným postavením na indickom automobilovom trhu. Osamu Suzuki zomrel v stredu na malígny lymfóm, oznámila dnes podľa agentúry Kjódó japonská automobilka.

Osamu Suzuki stál na čele firmy viac ako 40 rokov. Od roku 1978 zastával buď funkciu prezidenta, predsedu správnej rady alebo generálneho riaditeľa. Správnu radu opustil v júni 2021, vo veku 91 rokov.

Bývalý bankár Suzuki do automobilky nastúpil v roku 1958, keď sa priženil do zakladajúcej rodiny a prijal priezvisko svojej manželky, dcéry prezidenta spoločnosti Šunza Suzukiho.

V 70. rokoch zachránil spoločnosť pred krachom, keď presvedčil konkurenčnú Toyotu, aby automobilke Suzuki dodávala motory, ktoré spĺňali nové emisné predpisy, ktoré v tom čase ešte Suzuki nemala vyvinuté. Po tom, ako sa ujal funkcie prezidenta, rozhodol sa premeniť spoločnosť na jedného z popredných japonských výrobcov automobilov.

Zatiaľ čo ostatné japonské automobilky sa snažili získať pevnú pozíciu na americkom a čínskom trhu, Suzuki sa sústredil na výrobu minivozidiel v Japonsku a produkciu kompaktných vozidiel v rozvíjajúcich sa krajinách, ako India, juhovýchodná Ázia a tiež v Maďarsku a strednej Európe.

Minivozidlá, ktoré majú obsah motora do 660 kubických centimetrov, sú v Japonsku veľmi obľúbené, okrem iného vďaka daňovým úľavám a lepším podmienkam pri parkovaní a cene. V roku 2023 sa tento segment podieľal na predaji nových áut v krajine viac ako 30 percentami.

Pod vedením Suzukiho sa konsolidované tržby spoločnosti zdesaťnásobili, zvýšili sa z približne 300 miliárd JPY v roku 1978 na viac ako tri bilióny jenov v roku 2006. Suzuki tiež zohral ako prezident automobilky zásadnú úlohu, keď sa rozhodol spojiť sily s vtedy štátnou indickou automobilkou Maruti Udyog a v decembri 1983 začali firmy spoločnú výrobu modelu Maruti 800.

Malý voz bol vo svojej dobe lacnejší ako konkurenčné vozne a získal si srdce indických zákazníkov. Podporil rast spoločného podniku, ktorý sa neskôr stal dcérskou spoločnosťou Suzuki a zmenil názov na Maruti Suzuki India.

Podľa údajov japonskej organizácie pre vonkajší obchod mala Maruti Suzuki vo fiškálnom roku 2023 na indickom trhu s automobilmi podiel 41,7 percenta. Jej najbližší konkurent, juhokórejská automobilka Hyundai Motor, mala podiel 14,6 percenta.

01 - Modified: 2024-12-22 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Japonský autopriemysel je chorý, infúziu teraz zháňa Nissan. Prežijú už len veľké skupiny? 02 - Modified: 2024-12-22 10:30:15 - Feat.: 1 - Title: Slafkovský zavelil gólom k obratu, Pospíšil si pohneval Blackhawks 03 - Modified: 2024-12-16 10:15:04 - Feat.: 1 - Title: Toyota odhalila úplne nový model. Dvojča Suzuki bude dominovať najmä v mestách
01 - Modified: 2024-12-26 07:37:40 - Feat.: - Title: Japonské aerolínie sa stali terčom kybernetického útoku 02 - Modified: 2024-12-23 08:46:29 - Feat.: - Title: Japonské automobilky Honda a Nissan oznámili začatie rozhovorov o fúzii 03 - Modified: 2024-12-22 23:00:00 - Feat.: - Title: Japonský autopriemysel je chorý, infúziu teraz zháňa Nissan. Prežijú už len veľké skupiny? 04 - Modified: 2024-12-21 17:41:09 - Feat.: - Title: Japonsko chce podiel obnoviteľných zdrojov v energetickom mixe zvýšiť na polovicu 05 - Modified: 2024-12-20 10:51:35 - Feat.: - Title: Japonsko uvažuje o intervencii, aby podporilo slabý jen
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
27. december 2024 17:32