StoryEditor

Laco Déczi: Živím sa dusením a som ako kat

Hrať na trumpetu je lepšie než byť prezident.

Fenomenálny americký džezový trubkár LACO DÉCZI (78) vyrastal na Slovensku. Počas rokov strávených v Prahe sa stal vo svojom žánri hviezdou. V roku 1985 emigroval do Nemecka a dva roky nato odišiel do New Yorku. Súčasnosť? Takmer denne koncertuje a strhujúce vystúpenia jeho kapely trvajú aj tri hodiny. Jeho energia a charizma vás dostanú okamžite. A nepamätám si, kedy som sa pri rozhovore tak nasmial. Jazyk tohto úplne slobodného chlapa je ostrý ako britva. S každým si tyká a slávu má... no, viete, kde.

Téma

​Zaujal vás tento článok? Oveľa viac nájdete v časopise Téma, predplatiť si ho môžete TU.

Tvoje obrazy vyzerajú ako také surrealistické sci-fi.
Je tam všetko, čo bude. Maľoval som vždy, ale nikomu som to neukazoval. Poznal som slávnych maliarov, ako je Béda Budil, ktorý vravel, že to je dobré. Odkukával som od neho techniku, vedel všetko na svete. Pracoval u Dalího v španielskom Figueres a dokončoval jeho obrazy. Dalí mal dielňu ako kedysi Rembrandt a v nej ľudí, čo domaľovávali jeho obrazy. V živote by si nestihol namaľovať toľko veľkých plátien. Béda je génius, ale nepozná ho nikto, pretože sa nikam netlačil.

Ty nemáš rád, keď sa človek presadzuje?
Nie, to je hrozné.

A nie je ti to potom s tým, čo vieš predviesť na trúbke, ľúto?
Ale hovno, to ti nemôže byť ľúto. Ľudia, čo chcú byť stále slávnejší, hovoria: „Vždy to stálo za hovno, teraz to stojí za hovno a bude to stáť za hovno.“ A niektorí sa začnú učiť hrať na hudobnom nástroji alebo spievať len preto, aby boli slávni. A to už je úplná chujovina.

Ty si to robil vždy pre zábavu?
Vždy. Je dobré, keď som mal potom z toho prachy, ale to nebol ten účel.