Sledujte nás na Instagrame

@tyzdennik_temaFacebook
27.11.2018, 10:00

Ako sa naučiť cudzí jazyk či schudnúť? Recept je pomerne jednoduchý, radí expert

Poraďte druhým, ako na to, a razom sa týmto návodom začnete lepšie riadiť aj vy.

Ako sa naučiť cudzí jazyk či schudnúť? Recept je pomerne jednoduchý, radí expert
Zdroj: Tomáš Frait/MAFRA

Ako nájsť účinný recept na učenie, chudnutie alebo ako si konečne odvyknúť fajčiť? Poraďte druhým, ako na to, a razom sa týmto návodom začnete lepšie riadiť aj vy. „Odovzdaním rady sa vlastne dozvieme nové informácie sami od seba. Ide o informácie, ktoré sú niekedy zasunuté hlboko vo vašej pamäti a o ktorých mnohokrát už ani neviete,“ tvrdí Mgr. ALEŠ NEUSAR (39), Ph.D., z katedry psychológie Filozofickej fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Zdroj: tems

Keď boli v rámci štúdie Chicagskej univerzity americkí študenti na druhom stupni základnej školy požiadaní spolužiakmi z nižších ročníkov o radu, sami sa potom tou radou dokázali lepšie riadiť. Na akom mechanizme to funguje?
V okamihu, keď nás niekto požiada o radu, začneme mať pocit, že sme kompetentnejší. A neraz s prekvapením zistíme, že o tom naozaj niečo vieme. Každá ďalšia informácia totiž slúži ako kľúč k iným informáciám, ktoré sú niekedy zasunuté hlboko v pamäti. Náhle si vybavíme, keď sme v nasledovaní podobnej rady už sami zlyhali, alebo dokážeme zo svojho života zozbierať rôzne čriepky toho, čo už niekedy fungovalo. Pamäť totiž funguje ako pozabudnuté priehradky, ktoré sa stanú v danej chvíli dostupnými.

Márne som sa niekoľkokrát snažil naučiť sa po nemecky a tiež som sa neúspešne pokúšal schudnúť. Je možné, že keď niekomu vysvetlím, ako na to – pretože nejaký ten pokrok som predsa len v minulosti zaznamenal – pri svojom ďalšom pokuse budem úspešnejší?
Napríklad pri odvykaní od fajčenia existuje priemerne približne sedem relapsov, než sa nám to nakoniec podarí. Dá sa teda povedať, že každé ďalšie zlyhanie je cesta k cieľu, ak to znovu skúšame o niečo lepšie. Ale najkľúčovejší moment na začiatku je dôvera vo vlastné schopnosti. Keď ju ľudia nemajú, neurobia ani prvý krok k zmene, a tak sa zmena nemôže dostaviť. Keď majú však sebadôveru a „ťah na bránku“, paradoxne, nemusia mať ani toľko talentu.

A k tomu môjmu učeniu nemčiny?
Ako jazykový mentor sa najprv snažím klientov presvedčiť, že cudziu reč sa naučiť môžu. Že cudzí jazyk je iba o pravidelnom učení aspoň päťkrát týždenne – pretože budovanie nového návyku vyžaduje robiť to systematicky. Nedávno som viedol workshop pre učiteľov angličtiny a na otázku, koľko pedagógov si myslí, že by väčšinu triedy do konca prvého stupňa naučili hovoriť po anglicky na stredne pokročilej úrovni, sa prihlásili len traja zo šesťdesiatich! Pritom tu funguje takzvaný Pygmalion efekt (sebanaplňujúce proroctvo; teda jav, keď pozitívne očakávanie vedie k pozitívnemu výsledku, pozn. red.). Takže ak učiteľ dopredu neverí, že sa to žiaci naučia, tak oni sa to skutočne nenaučia. Pritom napríklad v Holandsku vie po anglicky aj predavačka na konci sveta, a dokonca i ľudia s ľahkou mentálnou retardáciou. Ale Holanďania veria tomu, že to potrebujú, veria, že sa po anglicky naučia, a nijako nad tým nefilozofujú. Jednoducho vedia, že po anglicky vedieť budú.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu týždenníka Téma. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si balík Digital alebo si nechajte týždenník posielať priamo do vašej schránky.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.