StoryEditor

Robot, ktorý učí deti programovať

05.05.2019, 15:41
Je tu doba digitálna, a tak sa aj na slovenských školách povinne vyučuje informatika. „Lenže to, čo sa žiaci učia v škole, je skôr práca s počítačom než skutočná informatika,“ namieta prof. RNDr. IVAN KALAŠ, PhD. (61), podľa ktorého problém je, že informatika ako pomerne mladý predmet nemá dostatočne rozvinutú metodiku učenia.

„S touto situáciou bojujú takmer všade na svete. A pritom vieme učiť programovať deti už v materských školách,“ tvrdí odborník, ktorý spolu s tímom ďalších expertov vytvoril unikátny edukačný softvér robot Emil, ktorý milujú deti v každej škole, kde ho začali používať.

Kedysi sa za základ gramotnosti považovalo vedieť čítať, písať a počítať. Dnes však medzi bežné znalosti pribudla aj informatická gramotnosť, súhlasíte?
Áno, ale v prvom rade si musíme vysvetliť, čo si pod takouto gramotnosťou predstaviť. Väčšina ľudí by asi takto označila písanie mejlov, prácu na počítači s textovým dokumentom, vyhľadávanie na internete... To je síce v dnešných časoch životne dôležité a užitočné, ale v takomto prípade by som skôr hovoril o počítačovej alebo digitálnej gramotnosti, teda schopnosti rozumne ovládať a využívať počítač. Ale okrem toho máme ešte aj informatiku, a tá nie je o ovládaní počítača či práci s internetom.

Čo teda označuje slovo informatika?
Mohol by som sa pustiť do rôznych definícií informatiky ako vedeckej oblasti, ja ale radšej zostanem vo vzdelávacom prostredí, kde hovoríme o školskej informatike, teda o vyučovacom predmete s názvom informatika. Ale aj tu máme problém. Hoci sa všetky krajiny na svete zhodujú v tom, že informatika a informatické myslenie je významná oblasť poznávania pre dnešnú generáciu, horšie už by bolo, keby mali presnejšie vysvetliť, aké znalosti a zručnosti si majú ich žiaci rozvíjať. Informatika je totiž takmer všade v školách zdeformovaná práve rovnicou: informatika = práca s počítačom. Ale informatika je o inom, o programovaní a práci s dátami, o premýšľaní o problémoch a plánovaní ich riešenia výpočtovým spôsobom a o tom, ako fungujú zariadenia, ktoré dokážu tieto výpočty vykonať.

Dobre, ale nie je cieľom vyučovania práve to, aby sa žiaci naučili pracovať s počítačom? Veď ovládať počítač dnes vyžadujú prakticky v každom zamestnaní...
Iste, používať počítač je veľmi dôležité, ale na informatike sa má rozvíjať informatické či algoritmické myslenie. Pred niekoľkými rokmi som v Anglicku pripravoval pre tamojšie základné školy vzdelávací obsah pre piatakov a šiestakov. U nich sa však informatika začína už v prvej triede, preto som často chodieval na tieto prvácke, druhácke, tretiacke a štvrtácke hodiny informatiky a prekvapilo ma, že vlastne ani učitelia celkom nevedia, čo majú s týmito malými na hodine robiť. Pozbierali si vždy akési „omrvinky“, našli si niečo na internete, raz to bolo fajn, inokedy menej... Ale...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 1, menuRoute = tema, menuAlias = tema, menuRouteLevel0 = tema, homepage = false
20. apríl 2024 04:56