Sledujte nás na Instagrame

@tyzdennik_temaFacebook
01.11.2019, 00:00

Za oponou nášho sveta: Firmy nás predávajú, ľudia sa stali tovarom

  • Technologická spoločnosť nám síce ohromne pomáha, veď v mobile už máme všetku múdrosť ľudstva, pomocou mobilov dokážeme čokoľvek vyhľadať, ale neuvedomujeme si, ako dramaticky sme stratili súkromie.
  • Každý náš krok, každý náš nákup, každé naše kliknutie na internete je sledované a na základe toho si o nás firmy pomocou umelej inteligencie vytvárajú naše profily.
  • Mgr. JURAJ BEDNÁR (37) sa zaoberá bezpečnosťou a hovorí, že firmy nás predávajú. Ľudia sa stali v technologickej spoločnosti tovarom.
Za oponou nášho sveta: Firmy nás predávajú, ľudia sa stali tovarom
Zdroj: Richard Filipko

K čomu technologická spoločnosť smeruje?
Sú ľudia, ktorí dnešný stav nazývajú sledovací kapitalizmus. Mne na tom prekáža iba to, že slovo kapitalizmus niektorí ľudia vnímajú veľmi negatívne a niektorí veľmi pozitívne, a potom sa nesústredia na tú prvú časť – sledovací. Do súčasného stavu sme sa dostali tak, že sme si zvykli mať skoro všetko zadarmo. Myslím tým aplikácie, ktoré si sťahujeme do mobilov a počítačov – Facebook je zadarmo, e-mail, novinové články, blogy a kopa aplikácií, ktoré v skutočnosti nahrádzajú fyzické zariadenia, všetky sú zadarmo.

Myslíte to tak, že rádio sme si museli kúpiť, ale teraz je zadarmo v mobile?
Napríklad, aj kalkulačku, televízor, telefón, telegram, učebnice, mapy, dispečing taxislužby, športového trénera, stopky, kameru, fotoaparát, merač počtu krokov a mnoho ďalších, ktoré máme v mobiloch.

Keby sme si kupovali osobitne prístroj po prístroji, dali by sme za to tisícky eur, takto to máme v jednej malej krabičke, a to je problém?
Veci zadarmo nie sú problém, ak sú naozaj zadarmo, lenže oni zadarmo nie sú, my sme sa v skutočnosti stali tovarom. Kalkulačka v mobile nás, samozrejme, nesleduje ani nám nerobí nič zlé, ale za mnohé iné aplikácie platíme naším súkromím. Sú firmy, ktoré sledujú naše správanie na internete a budujú náš profil, ktorý môže zahŕňať naše politické presvedčenie, hoby, preferencie pri míňaní peňazí, sexuálnu orientáciu. A vytvára to profil.

Načo to robia?
Firiem, ktoré nás sledujú a vytvárajú profily, je veľmi veľa, my ich väčšinou nevidíme, ale ony spolupracujú napríklad so zadávateľmi reklamy. Zaujímavý príklad, o ktorom počulo veľa ľudí aj na Slovensku, bola firma Cambridge Analytica, ktorá vytvárala profil politických preferencií obyvateľov. Dáta nepoužívali na to, aby sa konkrétnym ľuďom zobrazovala na internete cielene reklama podľa ich profilu, ale dáta fyzicky získali ľudia, ktorí mali na starosti politickú kampaň v USA alebo brexitovú kampaň vo Veľkej Británii.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu týždenníka Téma. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si balík Digital alebo si nechajte týždenník posielať priamo do vašej schránky.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.