StoryEditor

Za oponou nášho sveta: Firmy nás predávajú, ľudia sa stali tovarom

31.10.2019, 23:00
Ako dobrovoľne strácame súkromie, ako nás sledujú a čo o nás vedia.

K čomu technologická spoločnosť smeruje?
Sú ľudia, ktorí dnešný stav nazývajú sledovací kapitalizmus. Mne na tom prekáža iba to, že slovo kapitalizmus niektorí ľudia vnímajú veľmi negatívne a niektorí veľmi pozitívne, a potom sa nesústredia na tú prvú časť – sledovací. Do súčasného stavu sme sa dostali tak, že sme si zvykli mať skoro všetko zadarmo. Myslím tým aplikácie, ktoré si sťahujeme do mobilov a počítačov – Facebook je zadarmo, e-mail, novinové články, blogy a kopa aplikácií, ktoré v skutočnosti nahrádzajú fyzické zariadenia, všetky sú zadarmo.

Myslíte to tak, že rádio sme si museli kúpiť, ale teraz je zadarmo v mobile?
Napríklad, aj kalkulačku, televízor, telefón, telegram, učebnice, mapy, dispečing taxislužby, športového trénera, stopky, kameru, fotoaparát, merač počtu krokov a mnoho ďalších, ktoré máme v mobiloch.

Keby sme si kupovali osobitne prístroj po prístroji, dali by sme za to tisícky eur, takto to máme v jednej malej krabičke, a to je problém?
Veci zadarmo nie sú problém, ak sú naozaj zadarmo, lenže oni zadarmo nie sú, my sme sa v skutočnosti stali tovarom. Kalkulačka v mobile nás, samozrejme, nesleduje ani nám nerobí nič zlé, ale za mnohé iné aplikácie platíme naším súkromím. Sú firmy, ktoré sledujú naše správanie na internete a budujú náš profil, ktorý môže zahŕňať naše politické presvedčenie, hoby, preferencie pri míňaní peňazí, sexuálnu orientáciu. A vytvára to profil.

Načo to robia?
Firiem, ktoré nás sledujú a vytvárajú profily, je veľmi veľa, my ich väčšinou nevidíme, ale ony spolupracujú napríklad so zadávateľmi reklamy. Zaujímavý príklad, o ktorom počulo veľa ľudí aj na Slovensku, bola firma Cambridge Analytica, ktorá vytvárala profil politických preferencií obyvateľov. Dáta nepoužívali na to, aby sa konkrétnym ľuďom zobrazovala na internete cielene reklama podľa ich profilu, ale dáta fyzicky získali ľudia, ktorí mali na starosti politickú kampaň v USA alebo brexitovú kampaň vo Veľkej Británii.

Čo sa dá s tými dátami robiť?
Vytvoriť si mapu, ísť po predmestí s tabletom a vidieť, že v tomto dome býva pán, ktorý sa volá tak a tak, je za rozšírenie práv držania zbraní, je proti rozširovaniu futbalového ihriska, a ak volebný tím nezakročí, bude voliť Hillary Clinton. Lenže ak mu povedia, že Donald Trump je za rozšírenie držania zbraní a je proti výstavbe ihriska, pravdepodobne ho bude voliť.

K dátam, ktorými si vyrobili profil konkrétnych ľudí, sa dostali práve cez tie aplikácie zadarmo?
Presne, v mobiloch a počítačoch máme aplikácie, ktoré sledujú, aké články ľudia lajkujú, ako a čo píšu v diskusiách pod článkami, vidia, že človek je napríklad proti futbalu, že si kúpil cez internet náboje, a vznikne o ňom profil práve preto, že používal obrovské množstvo aplikácií. Za to, že sú tie aplikácie zadarmo, zaplatil tým, že si o ňom firmy vytvorili profil a predali ho iným, ktorí ho potrebovali na volebnú kampaň.

Tie aplikácie sa ako dozvedeli, čo robí?
Mnohé aplikácie, ktoré sú zadarmo, majú v sebe sledovacie moduly a posielajú firme informácie, kedy ich otvoríte, čo tam robíte. Programátori, ktorí aplikácie zadarmo vyrobili, sledovací modul vložili zámerne, aby potom mohli sledovať správanie ľudí a údaje predávať. Tak je to v prípade mnohých aplikácií. Prvá fáza je, že informácie o používateľovi sa zhromažďujú bez jeho vedomia a dajú sa predať.

Je aj druhá fáza?
Tou sú tzv. odvodené dáta. Keď lajknete článok, že neprešiel návrh na obmedzenie interrupcií, na druhý deň v diskusii napíšete, že sa vám nepáči zvýšenie schodku rozpočtu, a takto dlhodobo pokračujete, sledovacie firmy vedia z dát o vašom konaní pomocou umelej inteligencie a tzv. big data odvodiť napríklad, akého ste politického názoru, a triafajú sa pomerne presne.

Čo ešte o nás firmy zbierajú?
Supermarkety si vytvárajú profil ľudí na základe vernostnej kartičky. Aj u nás si zákazník nakúpi, pokladníčka sa ho pýta na vernostnú kartu a on jej ju dá, lebo je rád, že si na vernostnú kartu zbiera body, dostáva zľavové kupóny. Keď kartičku zákazník pravidelne používa, odovzdáva cez ňu supermarketu informácie, čo nakupuje, kedy chodí do obchodu, a vytvára si o ňom profil. Tak sa stalo, že jednej mladej slečne prišiel od obchodnej siete list, v ktorom jej ponúkali kupóny na plienky, fľašky pre dojčatá a podobný tovar.

Bola tehotná?
Bola, ale list našiel jej otec, ktorý nevedel, že je tehotná, takže sa sťažoval, čo to má znamenať...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-12-17 13:00:00 - Feat.: - Title: ROZHOVOR Jaro Slávik: „Verím v absolútnu náhodu.“ 02 - Modified: 2024-12-16 06:02:52 - Feat.: - Title: Cena bitcoinu ďalej rastie, prvýkrát prekročila 105-tisíc dolárov 03 - Modified: 2024-12-16 06:00:00 - Feat.: - Title: Miriam Latečková: Príroda má liek na všetko, tak prečo to nevyužiť 04 - Modified: 2024-12-17 13:20:32 - Feat.: - Title: Bittó Cigániková pre HN: Hlas sa dopustil fatálnej politickej chyby. Požiadavky odborárov sú toxické 05 - Modified: 2024-12-13 11:46:32 - Feat.: - Title: Cesta na vrchol: Prečo práve Nasdaq láme rekordy
menuLevel = 1, menuRoute = tema, menuAlias = tema, menuRouteLevel0 = tema, homepage = false
18. december 2024 06:30