Sledujte nás na Instagrame

@tyzdennik_temaFacebook
15.12.2019, 00:00

Odborník hovorí o veľmi nevýhodnej situácii Európy: Posúva sa do područia ázijských výrobcov

  • Automobilový priemysel je v Európe na rázcestí. Jedna z ciest vedie k razantnému nástupu elektromobilov.
  • To so sebou síce prinesie zníženie emisií výfukových plynov, ale zároveň aj zdraženie áut. A nikto zatiaľ netuší, či tá cesta nie je slepá.
  • „Automobilky zrejme čaká najťažšie obdobie v histórii,“ tvrdí Ing. JOSEF POKORNÝ (54), tajomník Zväzu dovozcov automobilov a člen Rady vlády Českej republiky pre bezpečnosť cestnej premávky.
Odborník hovorí o veľmi nevýhodnej situácii Európy: Posúva sa do područia ázijských výrobcov
Zdroj: MAFRA/Michal Sváček

Je na počte novoregistrovaných automobilov zrejmé, či sa automobilový priemysel dostáva po rokoch rekordných rastov postupne do útlmu?
Po roku 2013 sme zaznamenali veľký nárast novoregistrovaných áut, išlo o rekordné predaje. Teraz síce prichádza medziročne drobný pokles, ale v zásade je trh stále veľmi silný. Aktuálne sa zo 70 percent predávajú nové vozidlá s benzínovými motormi, záujem o autá na naftu klesol na 27,5 percenta, ale na tejto hranici je už niekoľko mesiacov.

Zastavil sa pád predajov vznetových motorov kvôli tomu, že došlo k zlepšeniu technológií a s tým súvisiacemu poklesu emisií?
Pokles záujmu o dieselové motory bol daný zmenšenou ponukou, pretože sa tieto motory vzhľadom k náročnej technológii vytratili z ponuky výrobcov pri menších vozidlách. Druhým dôvodom bolo veľké sprísnenie legislatívy. Po zavedení WLTP (nová metodika merania emisií, ktorá predlžuje testovací cyklus a zvyšujú sa rýchlosti, pri ktorých sa merajú emisie, pozn. red.) už však dieselové motory vykazujú z hľadiska produkcie pevných častíc veľmi priaznivé hodnoty. A podarilo sa vyriešiť aj veľmi diskutované oxidy dusíka, ktoré mali naftové motory vždy vyššie. Dnes má každý naftový motor vstrekovanie močoviny AdBlue (vodný roztok močoviny umožňuje premenu oxidov dusíka NOx na vodnú paru a dusík, pozn. red.), takže kleslo množstvo škodlivých emisií. Snaha dosiahnuť rovnaké hodnoty na ceste ako v laboratóriu sa dostala až do absurdnej situácie. Nový test Euro6c tak má de facto v prevádzke o 40 percent lepšie parametre ako v laboratóriu, pretože musí eliminovať aj vonkajšie vplyvy...

Čo to znamená?
Keď napríklad ide takéto auto za starou nákladnou tatrovkou, ktorá produkuje obrovské množstvo emisií, tak musí vyfiltrovať aj to, čo od nákladiaka nasaje z okolitého prostredia. Dnes už sa dá povedať, že autá s poslednou technológiou dieselových motorov vzduch skôr čistia ako znečisťujú. Tieto opatrenia však, pochopiteľne, zvyšujú náklady na výrobu dieselových motorov.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu týždenníka Téma. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si balík Digital alebo si nechajte týždenník posielať priamo do vašej schránky.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.