Ilustračné FOTO: Dreamstime
StoryEditor

Prečo je slovenské školstvo národná tragédia

05.09.2024, 09:03

V prvej epizóde podcastovej minisérie Ema má mamu sa dozviete:

  • Aké výsledky dosahujú naši žiaci v medzinárodnom porovnaní.
  • Čo znamená, ak žiaci nemajú rozvinutú čitateľskú gramotnosť.
  • A čo musíme urobiť pre to, aby sa vzdelávanie zlepšilo.

Ak by ste dali bežný text prečítať 15-ročným tínedžerom, každý tretí by v ňom nevedel nájsť hlavnú myšlienku. Podobne by sa to skončilo aj pri príkladoch z matematiky, ak by zadaná úloha bola zložitejšia. Ako sme sa dostali do bodu, že výsledky našich detí sa neustále zhoršujú?

„Poviem to tak úplne prakticky, aby ste si to vedeli predstaviť. Keď sa povie, že my máme obrovský problém v čitateľskej gramotnosti a každé tretie dieťa vo veku 15 rokov je funkčne čitateľsky negramotné, čo znamená, že to sú ľudia, ktorí neporozumejú textu, ktorý čítajú, oni nerozumejú tej vete. Teraz si predstavme, že ak je tá čitateľská gramotnosť v takomto stave, že každé tretie dieťa je funkčne negramotné čitateľsky, tak vo finále máme vlastne deti, ktoré absolútne nemajú šancu byť úspešné v tomto živote. Lebo ak človek nevie čítať a písať, tak ťažko môže v tej spoločnosti dobre fungovať,“ upozorňuje v podcaste Ema má mamu odborník na vzdelávanie Juraj Hipš.

Zhoršenie nastalo aj v dôsledku pandémie, keď sa školy u nás zatvárali ako prvé a otvárali ako posledné. Učenie sa tak obmedzilo na videohovory z detských izieb a na pracovné listy, ktoré žiaci a študenti samostatne vypĺňali.

„My sme spolu s Českou republikou mali najdlhšie zavreté školy. Bolo to viac ako 170 dní. Napríklad v Rakúsku boli školy zavreté 71 dní, v Estónsku 87 dní, v Nemecku 92 dní, čiže výrazne menej,“ vysvetľuje riaditeľka Národného inštitútu vzdelávania a mládeže Romana Kanovská.

Problém sa však nezačal dištančným vzdelávaním, spočíva skôr v spôsobe výučby na našich školách, kde sa stále preferuje memorovanie.

Predstavte si to takto, učiteľ stojí pred tabuľou a vysvetľuje učivo, žiaci si látku zapisujú a neskôr sa od nich chce, aby ju v odpovedi zopakovali.

O tom, čo sa musí zmeniť, je prvá časť podcastovej minisérie Ema má mamu.

V podcastovej minisérii Ema má mamu, ktorú vám prinášajú Hospodárske noviny, hovoríme o školstve. V šiestich epizódach hľadáme odpovede na otázku, prečo slovenské školstvo zlyháva a ako z tejto situácie von. Ak pre nás máte odkaz, napíšte na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript..

01 - Modified: 2025-11-11 08:08:15 - Feat.: - Title: Povinná maturita z matematiky sa blíži, no kľúčoví ľudia chýbajú. Riaditeľ: Povolali sme kolegyňu z dôchodku 02 - Modified: 2025-11-10 07:54:56 - Feat.: - Title: Rehúš: Namiesto toho, aby ministerstvo zabezpečilo dôstojné platy učiteľov, hľadá len záplaty 03 - Modified: 2025-11-04 23:00:00 - Feat.: - Title: Vlani chýbalo 15-tisíc miest pre škôlkarov, najviac na východe krajiny. Teraz hrozí opačný problém 04 - Modified: 2025-11-03 18:35:00 - Feat.: - Title: Nedostatok kľúčových ľudí brzdí na Slovensku aj odborné vzdelávanie. Stredné školy hľadajú riešenia 05 - Modified: 2025-10-30 18:41:28 - Feat.: - Title: Behacie diktáty a hodnotenie bez štvorky či päťky. HN sa boli pozrieť v škole, kde sa žiaci učia po novom
menuLevel = 3, menuRoute = tv/podcasty/ema-ma-mamu, menuAlias = ema-ma-mamu, menuRouteLevel0 = tv, homepage = false
11. november 2025 09:53