Viaceré voľby ukázali, že výsledky prieskumov verejnej mienky sa od skutočnosti výrazne líšia. Znamená to, že sa prieskumom už nedá veriť? O tom sa rozprávala s šéfredaktorka HN Marcela Šimková s Martinom Slosiarikom z agentúry Focus.
"Od prieskumov nemožno celkom očakávať, že budú predpovedať, aký bude výsledok volieb," vysvetľuje Slosiarik s tým, že časť voličov sa rozhoduje na poslednú chvíľu.
Rozdiely medzi hodnotami nameranými v prieskumoch a v samotnom zisku strán pritom podľa Slosiarika nie sú ničím novým. Príkladom je podľa neho SDKÚ, ktorej voliči boli veľmi kritickí čo sa prejavilo aj na 6-percentnom rozdiele.
A ako je možné, že prieskumy nedokázali správne odhadnúť úspech strany Mariana Kotlebu? "Možno sa nestalo nič iné, iba že k rozhodnutiu ľudí došlo v posledných týždňoch," popisuje.
"Je tu priestor, aby existovala strana orientovaná viac na riešenia ako na ideológiu," hovorí sociológ na vznikajúce nové subjekty. "Dôležité ale je, kto tú stranu vedie," dodáva s tým, že líder môže stranu potiahnuť aj výrazne dole.