Tretia generácia modelu RAV4, ktorý sa v Európe stal bestsellerom, ponúka úplne nový dizajn, flexibilný a praktický interiér. Prvá generácia v roku 1994 výrazne prispela k obľube kompaktných športovo-úžitkových automobilov a dosiaľ si ju kúpilo vyše 1,8 milióna zákazníkov, z toho v Európe vyše 655-tisíc.
Súčasný model je dlhší a širší než jeho predchodca, dieselové motory majú 6-stupňovú prevodovku, úplne nové je zavesenie kolies, čo zvyšuje pohodlie jazdy a optimalizuje ovládateľnosť. Narástol aj objem batožinového priestoru, pričom flexibilné sklápanie zadných sedadiel ponúka široké možnosti usporiadania interiéru.
Nová definícia pohodlia poskytuje nové príležitosti na vychutnanie jazdy na ceste i v teréne. Interiér je zaujímavý a usporiadanie ovládacích prvkov prispieva k dobrej ergonómii.
Fotogaléria automobilu Toyota RAV4 2,2 D-4D 135
Chýbajúce senzory
Na volante je ovládanie audiosústavy, na palubnej doske nás okrem iného zaujal praktický odkladací priestor s posuvným vekom (je ovládané tlačidlom), ktorý je nad tradičnou odkladacou priehradkou pred spolujazdcom. Hoci celkovo sú sedadlá pohodlné a dobre tvarované, krátke predné sedáky nedostatočne podopierajú stehná vodiča. Zadné sedadlá sú posuvné a po ich sklopení je viacero možností variabilného usporiadania batožinového priestoru.
Spojkový pedál má tvrdý chod a zaberá pomerne vysoko, takže rozjazd môže byť trhavý. V nárazníkoch nám chýbali senzory a cúvanie pri parkovaní si teda vyžadovalo viac pozornosti.
Pod volantom je páčka tempomatu, ktorého ovládanie je maximálne jednoduché. K bezpečnej jazde prispievajú tiež veľké vonkajšie zrkadlá, ktoré sú elektricky sklápateľné. Vozidlo je konštruované tak, aby sa minimalizovali náklady na opravy v prípade nehody. Do nárazníkov sú zabudované prvky absorbujúce nárazovú energiu. Časti, ktorých výmena je finančne nákladná, sú umiestnené mimo oblastí, ktoré bývajú pri nehode poškodené najčastejšie.
Priemerná akcelerácia
Podvozok je dobre nastavený, takže aj pri rýchlej jazde a miernom nakláňaní vozidla udrží zvolenú stopu. Motor má v celom režime otáčok tichý chod, ale akceleráciu hodnotíme len ako priemernú. A to napriek tomu, že výrobca uvádza zrýchlenie z pokoja na stovku za 10,5 sekundy. Brzdy reagujú spočiatku priemerne a silný účinok sa prejaví až po dôslednom zošliapnutí pedálu. Príjemne nás prekvapila nameraná spotreba - priemer bol 6,7 litra na 100 km, pričom výrobca uvádza 6,6 litra. S Toyotou RAV4 sa dá jazdiť naozaj plynulo, úsporne, s dobrým cestovným priemerom.
Svetové prvenstvo
Integrovaný systém Active Drive (prvý na svete v tejto triede) priebežne monitoruje spôsob jazdy, zároveň zdokonaľuje jazdné vlastnosti a zlepšuje celkové ovládanie vozidla. Prostredníctvom počítača je spojených niekoľko elektronických systémov (aktívne riadenie krútiaceho momentu 4WD, elektrický posilňovač riadenia EPS a riadenie stability VSC) do jedného celku, vďaka čomu cíti vodič podporu pri zvládaní nástrah na ceste.
Systém Active Drive znamená prevrat v spôsobe riadenia vozidla. Toyota RAV4, ktorá je obľúbená najmä medzi šoférkami, tak určite získa ešte väčšiu popularitu. Hoci elektromagneticky riadená spojka optimálne rozdeľuje krútiaci moment medzi predné a zadné kolesá (plynulo prepína z pohonu predných kolies na pohon 4x4), ak je to v ťažšom teréne potrebné, tlačidlom 4WD Lock sa dá rozdelenie krútiaceho momentu fixovať v pomere 55:45 v prospech prednej nápravy.
Naše odporúčanie
Nič nie je natoľko dobré, aby sa nedalo ďalej zdokonaľovať. Taký je aj kľúčový princíp automobilky Toyota. Nezávislé prieskumy spokojnosti zákazníkov konštatujú, že táto značka patrí medzi svetovú extratriedu. Potvrdzuje to aj nová generácia RAV4. Má však zdatných konkurentov: BMW X3, Hondu HR-V, Hyundai Santa Fe, Jeep Cherokee, Kia Sportage, Landrover Freelander, Mercedes ML, Mitsubishi Outlander, Nissan Murano, Ssasng Yong Kyron, Subaru Forester, Suzuki Grand Vitara a Volvo XC 70.
Cena Toyoty RAV4 sa začína na sume 870-tisíc korún za dvojlitrovú základnú benzínovú verziu. Testovaná dieselová s výkonom 135 koní stojí 1,130 milióna a najdrahšia je dieselová špičkovo vybavená verzia za 1,495 milióna korún, ktorá má aj navigačný systém a parkovaciu kameru.
Plusy
Tichý chod motoraFlexibilita usporiadania zadných sedadiel
Dobrý podvozok
Mínusy
Spojka má tvrdé ovládanie, zaberá pomerne vysoko
Zadné dvere sa otvárajú ku chodníku
TECHNICKÉ ÚDAJE | |||
Toyota RAV4 |
2,0 VVT-i |
2,2 D-4D 135 |
2,2 D-4D 180 |
Objem motora, cm3 | 1 998 | 2 231 | 2 231 |
Výkon, kW/k |
112/151 |
100/135 |
130/180 |
Krútiaci moment, Nm | 194 | 310 | 400 |
Max. rýchlosť, km/h | 185 | 180 | 200 |
Zrýchlenie 0 – 100 km, s | 10,6 | 10,5 | 9,3 |
Komb. spotreba, l/100 km | 8,6 | 6,6 | 7 |
Názor manažérov |
Toyota RAV4 2,2 D-4D 135- cena 1,130 mil. Sk. |
Erika Vicianová, Print media manager, Unimedia (pridaj foto!) 1 dizajn karosérie **** 2 komfort / výbava interiéru **** 3 bezpečnosť posádky **** 4 výkon / spotreba **** 5 cena **** Celkové hodnotenie *: 4,0 Rafinovane zaoblená s robustnou športovou karosériou, neprehliadnuteľná.....Taká sa mi javí Toyota RAV4. Keď som sa ocitla v kabíne, zostala som ohromená, ako je prepracovaný interiér a aká je na pohľad, na dotyk. Cítite sa v nej noblesne a suverénne zároveň. Presne vystihuje svojho potenciálneho majiteľa - silného, príťažlivého a úspešného pána. Nahrádza dnes už ťažko hľadanú typológiu mužov..... Nový, živo reagujúci motor, dobrá akcelerácia a okamžitý výkon sú kedykoľvek k dispozícii. V čase dovoleniek príde vhod veľký priestor pre pasažierov i na uloženie batožiny. Variabilita interiéru je naozaj veľká a určite som nestihla vyskúšať všetky možnosti. Zdá sa, že japonské autá v ostatných rokoch čím viac získavajú európskeho klienta. |
Juraj Droba, riaditeľ divízie vonkajších vzťahov, T-Mobile Slovensko, a.s. 1 dizajn karosérie **** 2 komfort / výbava interiéru **** 3 bezpečnosť posádky **** 4 výkon / spotreba *** 5 cena **** Celkové hodnotenie*: 3,8 Nová Toyota RAV4 2,2 D-4D 135 ma príjemne prekvapila svojim progresívnym dizajnom v porovnaní so staršou verziou. Zvonka pôsobí robustnejšie ako iné autá v tejto triede. Zvnútra ponúka komfort, ktorý by som nazval dobrým štandardom. Jazda v tomto aute ma ničím zvláštnym nezaujala - ani v pozitívnom, ani v negatívnom zmysle slova. Celkovo som mal z jazdy bezpečný a príjemný pocit, ktorý sa nezmenil ani pri rýchlej jazde v zákrutách. |