Uzrel svetlo sveta ešte v roku 1975 a definoval pojem hothatch – na základe obyčajného a prístupného auta vytvoriť športový a zároveň praktický variant na každý deň. Vyrábali ho výhradne v dvojdverovom prevedení a bol jedným z prvých áut so vstrekovaním paliva, aj keď v tomto prípade mechanickým.
Volkswagen použil pre základ športovo-praktického typu auta prvú generáciu Golfu. Ten prišiel v roku 1974 a vôbec nemal byť športový. Nástupca Beetlu mal po novom pohon predných kolies a ctil vtedy ešte výstižný slogan Volkswagenu „Das Auto“.
Vo Wolfsburgu však existovala partia bláznov, na čele s Alfonsom Löwenbergom. Tí v hranatom kabáte od Giugiara videli potenciál. Nazvali ho interne Golf Sport a pracovali na ňom vo voľnom čase.
Najrýchlejší Volkswagen svojej doby
Dovtedy najrýchlejší Volkswagen predstavili v roku 1975 na autosalóne vo Frankfurte. Kombináciou detailov sa vzhľadovo výraznejšie odlišoval od bežného Golfu. Giufiarova karoséria dostala napríklad predné „lízatko“, červenú linku okolo mriežky chladiča a čierne pruhy cez celý bok. Na plechových diskoch ranných verzií pribudli čierne nadstavce.
Vnútri pribudli sedadlá s károvaným vzorom, čalúnenie a najcharakteristickejším detailom interiéru je golfová loptička ako radička manuálnej prevodovky. Má evokovať meno Golf, aj keď ten nebol pomenovaný práve po tomto športe.
Typ dostal meno po prúde vetra, tak ako niektoré ostatné typy áut značky Volkswagen. Všetky tieto prvky preberajú rýchle Golfy dodnes a ctia si tak tradíciu zakladateľa hothatchov.
Postupná technické evolúcia
GTI bol spočiatku v ponuke s 1,6-litrovým štvorvalcom, ktorého výkon bol 110 koní pri 6100 otáčkach za minútu a 140 Nm pri 5000 otáčkach za minútu. Na tú dobu veľmi rešpektované parametre, najmä ak vezmem do úvahy hmotnosť iba 810 kilogramov.
Dokázal „letieť“ rýchlosťou 180 kilometrov za hodinu a na stovku zrýchlil za deväť sekúnd. Pôvodne mali Golfy štvorstupňové manuálne prevodovky, piaty kvalt dorazil až v roku 1979. V roku 1981 nahradil „jednašestku“ väčší agregát s objemom 1,8 litra. Jeho výkon bol 114 koní pri 5800 otáčkach za minútu.
Navýšili najmä krútiaci moment na 152 Nm pri 3500 otáčkach za minútu. Mal spodovejšiu charakteristiku ako predchádzajúci motor a na stovke bol za 8,4 sekundy.
Maximálna rýchlosť ostala rovnaká. Práve autá s týmto motorom sú medzi znalcami najviac cenené. Boli najviac odladené a aj lepšie brzdili.
Práve brzdy prvých ročníkov sú najväčšou slabinou Golfu GTI. A okrem toho, že väčšinu z nich „zjedla“ hrdza, aj jediná. GTI všetci cenili za skvelý podvozok. Bol tuhý, zábavný a ostrý, ale zároveň použiteľný na každý deň.
Cenený „youngtimer“ budete zháňať dlho
Zaobstarať si takéto auto je nadľudský výkon. Napriek tomu, že Volkswagen predal 460-tisíc kusov. Jednak z dôvodu nedostatku áut a s nájdením pekného kusu je to ako s hľadaním ihly v kope sena. GTI bolo jednoduché, spoľahlivé a relatívne dostupné auto na jazdenie.
Ľudia na ňom chodili do práce, obchodov, ale preháňali ho aj na okreskách. Presne na to tu hothatche máme dodnes. Ak nájdete dobrý kus, pripravte si aj 20-tisíc eur. Cena bude už len rásť.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.