StoryEditor

Nové áčko prináša potešenie (nielen) z jazdy

19.06.2006, 00:00
Hneď po sadnutí do áčka vás ovanie pocit príjemného prostredia. Už sú pomaly zabudnuté chvíle neistoty, ktoré sprevádzali prvé vyrobené kusy tohto najmenšieho Mercedesu. Dnes je to dospelé auto, v ktorom nechýbajú moderné elektronické prvky, dobre anatomicky tvarované sedadlá, ba ani bohaté vybavenie interiéru.

Ústup od vlastnej tradície
Nová generácia je úplne iná ako predchádzajúca, nesleduje pôvodné trendy, ale ide vlastnou cestou.
Tichý chod motora, dobre odhlučnený podvozok, ktorý bezchybne eliminuje nerovnosti vozovky, to sú prvé hlavné atribúty, ktoré si vodič (ale aj pasažieri) uvedomí krátko po absolvovaní prvých kilometrov. Akurát brzdný účinok sa nám zdal slabší, ako by si auto s trojcípou hviezdou zaslúžilo. Predpokladali sme totiž jeho ostrejší nábeh.
Na druhej strane rozjazd i zrýchlenie boli dostatočne dynamické, takže pri predbiehaní alebo výjazdoch zo zákrut sme nemali najmenšie problémy. Zdokonalený podvozok, širší rozchod kolies i predĺžený rázvor výrazne prispeli k dobrým jazdným vlastnostiam. Pôžitok z jazdy zvyšuje selektívny systém tlmenia v kombinácii s parabolickou zadnou nápravou. Aj v zákrutách sme sa s áčkom cítili isto a pri slalome sme sa ubezpečili, že stabilita karosérie je dostatočná aj pri razantnej jazde.

Senzory pomôžu
Ručná brzda sa ovláda pákou medzi prednými sedadlami a z tohto hľadiska sa nám pozdával návrat medzi ostatných konkurentov. V časoch elektronickej aktivácie ručnej brzdy sa nám totiž nohou ovládaný pedál pri Mercedesoch zdá byť zbytočným konzervativizmom.
Dobrým pomocníkom sú aj cúvacie senzory i funkcia automatického rozsvietenia svetlometov, ako aj oneskorené zhasínanie svetiel po vypnutí motora či trojnásobné bliknutie smerových svetiel po ľahkom dotyku páčky. A nesmieme zabudnúť ani na komfortný tempomat, jednoducho aktivovaný malou páčkou pod volantom. Informačný displej i hlasitosť rádia sa ovládajú tlačidlami na trojramennom multifunkčnom volante, ten je však - na naše nemilé prekvapenie - nastaviteľný len výškovo.

S pedálom plynu citlivo
Výrobcom deklarovanú kombinovanú spotrebu piatich litrov nafty sme nedosiahli, bola o liter vyššia, čo však pripisujeme mrazivým zimným dňom, počas ktorých sme Mercedes-Benz A 180 CDI testovali. Dlhodobý priemer po štyritisíc kilometroch sa dokonca vyšplhal k siedmim litrom.
Reálnejší je údaj výrobcu pri jazde v meste - 6,4 l / 100 km, ktorý sme dosiahli. S pedálom plynu však treba zaobchádzať veľmi jemne, keďže jeho ovládanie je mimoriadne citlivé. V každom prípade dojazd 800 až 900 km na jednu nádrž paliva s týmto priestorným automobilom je sympatický.

Zima nás nezaskočila
V interiéri sme si v mrazivých dňoch vyskúšali niekoľko klasických situácií. Skoré ranné štartovanie nerobilo problémy a ako výborné hodnotíme rýchle odmrazovanie predného skla. Dokonca aj bez nepríjemného zoškrabovania námrazy z čelného skla. Prehľadné usporiadanie kruhových prístrojov pred vodičom takisto chválime, rovnako aj sledovanie údajov na displeji medzi nimi. Účinok vyhrievania sedadiel je okamžitý a dá sa nastaviť v troch stupňoch.
Vodič má dobrý výhľad dozadu v spätnom zrkadle vďaka trom zasúvateľným opierkam hlavy. Zadné sedadlá sú sklápateľné až do úplnej roviny, avšak po vyklopení operadiel späť do kolmej polohy sa bezpečnostné pásy do nich "zamotajú", takže ich treba ručne vybrať spod operadiel. V kufri sú po bokoch užitočné odkladacie priestory.

Naše odporúčanie
V segmente malých automobilov, kam Mercedes-Benz A patrí, je niekoľko zdatných konkurentov. Áčko však vyniká vonkajšími i vnútornými rozmermi. To ho - vrátane šesťročného bezplatného servisu - mierne favorizuje. Okrem pôžitku z jazdy poskytuje i veľkú úžitkovú hodnotu v danom segmente. Tam patria i Citroën C3, Fiat Punto, Honda Jazz, Hyundai Getz, Chevrolet Kalos, Kia Rio, Peugeot 1007, Smart Forfour, Suzuki Ignis, resp. Swift, Škoda Fabia, prípadne Toyota Yaris.
Cena základného trojdverového modelu A 150 je 639-tisíc korún, menší dieselový model A 160 CDI s dvojlitrovým motorom stojí 687-tisíc a nami testovaná päťdverová verzia A 180 CDI vyjde na 782-tisíc korún. Najdrahší je Mercedes A 200 CDI za 944-tisíc.
Plusy
Bohaté vybavenie interiéru, rýchle odmrazovanie predného skla
Tichý chod motora, dobre odhlučnený podvozok
Automatické trojnásobné bliknutie smerových svetiel
Mínusy
Menej razantný brzdný účinok
Len výškovo nastaviteľný volant

NÁZOR MANAŽÉROV
Pravidelná rubrika Auto Moto sa stretáva s priaznivým ohlasom medzi čitateľmi. Aby sme ju inovovali, rozhodli sme sa k testu áut pripojiť názory radových motoristov - ľudí z podnikateľskej sféry, šoubizu a ďalších oblastí.

Mercedes-Benz A 180 CDI - cena 782 000 Sk.
Hodnotenie (1 - 5 hviezdičiek *):

Erika Vicianová, Print media manager, Unimedia (pridaj foto!)

1
dizajn karosérie *****
2
komfort / výbava interiéru ****
3
bezpečnosť posádky ****
4
výkon / spotreba ****
5
cena ***
Celkové hodnotenie *: 4,0

Už len samotné slovo Mercedes intuitívne navodzuje obraz bohatstva a úspechu...
Auto ma jedinečný dizajn, nádherne novo stvárnené reflektory, má sebavedomý vzhľad presne vystihuje svoju potencionálnu majiteľku - dravú, mladú a úspešnú ženu.
Je príjemným spoločníkom na cestách, na porovnanie s predošlým modelom je dlhšie a širšie, čiže majiteľka by mala byť opatrnejšia pri parkovacích manévroch.
Má jednu "chybu", že si ho nemôžem dovoliť. Zatiaľ....

Juraj Droba, riaditeľ divízie vonkajších vzťahov, T-Mobile Slovensko, a. s.
1
dizajn karosérie *****
2
komfort / výbava interiéru ****
3
bezpečnosť posádky ****
4
výkon / spotreba ****
5
cena ***
Celkové hodnotenie *: 4,0

Značka Mercedes-Benz má dlhoročnú tradíciu a spája sa s ňou povedomie o komfortnej jazde. Toto kritérium spĺňa aj najmenší model, aj napriek menšiemu rázvoru kolies v porovnaní s príbuznými z vyšších tried. Príjemne ma prekvapil tichý chod dieselového motora a podvozok, ktorý dobre tlmí nerovnosti. "Áčko" je dostatočne dynamické a samozrejmosťou je pocit bezpečia. Moje hodnotenie je čiastočne subjektívne, keďže na tomto type auta jazdí môj brat a veľmi si ho pochvaľuje.

Predaj nových malých áut
segment B
registrácie I. - V. 2006

1. Škoda Fabia 3 011
2. Škoda Fabia Combi 1 589
3. Peugeot 206 1 022
4. Citroën C3 674
5. VW Polo 585
6. Ford Fiesta 570
7. Renault Thalia 522
8. Suzuki Swift 514
9. Suzuki Ignis 505
10. Dacia Logan 436
11. Seat Ibiza 413
12. Renault Clio 403
13. Toyota Yaris 310
14. Opel Corsa 303
15. Hyundai Getz 285
16. Chevrolet Kalos 264
17. Fiat Punto 262
18. Fiat Grande Punto 221
19. Seat Cordoba 182
20. Fabia Sedan 150
21. Mitsubishi Colt 123
22. Honda Jazz 116
23. Kia Rio 103
24. Honda City 95
25. Nissan Micra 80
26. Mazda2 40
27. Mercedes A 39
28. Renault Modus 29
29. Smart Forfour 24
30. Citroën C2 22
31. Peugeot 1007 11
32. Peugeot 207 11
Celkovo v segmente: 12 922

TECHNICKÉ ÚDAJE
Mercedes-Benz A 150 200 180 CDI 200 CDI
Objem motora, cm3  1498 2034 1991 1991
Výkon, kW/k

70/95

100/136

80/109

103/140

Krútiaci moment, Nm 140 185 250 300
Max. rýchlosť, km/h 175 200 186 201
Zrýchlenie 0 – 100 km, s  12,6 9,8 10,8 9,5
Komb. spotreba, l/100 km 6,2 7,2 5,2 5,4
(motory sú vybrané náhodne)
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
07. máj 2024 11:53