StoryEditor

Autobusy Citaro už podľa normy Euro 5

29.10.2006, 23:00

S veľkým predstihom, ešte pred platnosťou stanovených emisných limitov normy Euro 5, ktoré predpisuje EÚ na rok 2009, dodal Mercedes-Benz zákazníkom prvých sedem mestských linkových autobusov Citaro, spĺňajúcich túto normu. Vyznačujú sa naležato montovanými turbodieselovými motormi OM 906 hLA s výkonom 205 kW (279 koní). Maximálny krútiaci moment je 1 120 Nm už pri 1 300 otáčkach. Radenie rýchlostných stupňov preberá 4-stupňová automatická prevodovka.
Od októbra 2006 musia dieselové motory v Európe spĺňať emisnú normu Euro 4. Produktová sféra značky Mercedes-Benz však už dnes ukazuje, napríklad v podobe dodaných mestských autobusov Citaro, že sa dajú splniť aj oveľa prísnejšie hodnoty, ktoré stanovuje už norma Euro 5.
Nová dieselová technológia BlueTec je založená na moderných motoroch s integrovanou recirkuláciou výfukových plynov. Oxidy dusíka sa v SCR katalyzátore po pridaní redukčného vodného roztoku AdBlue cielene menia na neškodný dusík a vodnú paru. Dávkovanie AdBlue riadi elektronika, pričom ho z prídavnej nádrže vstrekuje do horúcich výfukových plynov, kde sa hydrolyzuje na amoniak a chemicky reaguje.
Aby autobusy Citaro spĺňali Euro 5, zväčšili konštruktéri SCR katalyzátor a prepracovali aj vstrekovanie AdBlue. Motor vlastne už teraz spĺňa normu vyžadovanú až od roku 2009. Podľa nej musí podiel oxidu dusíka vo výfukových plynoch klesnúť v porovnaní s Euro 4 o ďalších 43 percent. S novým Citarom tak firma Mercedes-Benz vysiela jasný signál do budúcnosti -- cestovať autobusom znamená myslieť ekologicky.
Nové linkové autobusy absolvovali iba nedávno optické a technické zlepšenie, pričom už na prvý pohľad upúta ich zmenená predná časť. Čelné sklo opticky predlžuje priebežná čierna clona. Odteraz sa dajú vyklápať aj rohy prednej masky vrátane svetlometov. Celá predná časť je ideálne prístupná servisným pracovníkom a dá sa v prípade nehody aj selektívne vymieňať. Úpravami prešla i zadná časť. Robustne pôsobiace zadné sklo v tvare V je pretiahnuté do výšky, pričom zasahuje až do strechy. Prepracovaný dizajn Citaru odoberá prísne a hranaté tvary bežných autobusov. Vozidlo je vybavené elektronickým riadením svetlej výšky (ENR), čo umožňuje jednostranne ho nakloniť (kneeling), aby mohli cestujúci pohodlne nastupovať a vystupovať. Striekaný povrch podlahy odolá náročnému zaťaženiu. Na zobrazovanie zastávok slúžia TFT obrazovky. Okrem aktuálnej zastávky zobrazujú aj doplnkové informácie.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
23. apríl 2024 15:13