StoryEditor

Nový stupeň technickej dokonalosti

11.12.2005, 23:00

Značka Lexus si dlhodobo udržiava najvyšší punc kvality, a to vo všetkých sledovaných parametroch. Výnimkou nie je ani Lexus 430 GS, patriaci do segmentu E (luxusné automobily).
Pohodlie nadovšetko
Impozantný je už samotný príchod k autu, a to najmä v noci. Čarovná škatuľka s kódom, odložená vo vrecku nohavíc, urobí hotové divy. Stačí podísť k dverám a vnútri sa rozsvieti jemné belasé svetlo. To je signál (okrem nenápadného cvaknutia zámky dverí), že vozidlo je otvorené -- stačí nasadnúť.
Ani štartovanie nie je tradičné -- jediným potrebným úkonom je krátke zatlačenie tlačidla Start. Nasleduje prisunutie volantu do zvolenej polohy (uloženej do pamäte), rozsvietenie reflektorov a ich automatické nastavenie podľa zaťaženia auta. "Mačacie" pradenie motora posádka takmer nevníma. Vodič potom musí urobiť jediné: zaradiť páku do polohy D a pridať plyn. Lexus sa dynamicky rozbehne, pričom šesť stupňov si automatická prevodovka bez výraznejšieho trhnutia zaraďuje podľa potreby sama.
Strážca bezpečnej jazdy
K tradičnému pohodliu podobných limuzín patrí tempomat. Ten je v Lexuse podporený funkciou automatického pribrzdenia v prípade, že je odstup od vpredu jazdiaceho auta menší, ako je bezpečná vzdialenosť. Navyše sa ozve akustický signál, ktorý na to vodiča upozorní. To je výhodné najmä pri jazde na diaľnici, keď sa blížite k pomaly jazdiacemu vozidlu a hrozí mikrospánok. Páčka tempomatu pod volantom by však mohla byť o trošku väčšia, aby sa dala lepšie nahmatať. Nevýhodou tiež je, že sa otáča spolu s vencom volantu.
Fascinujúca obrazovka
Po zatlačení tlačidla na ľavej strane prístrojovej dosky sa otvorí samostatný panel, na ktorom sú ďalšie ovládače (okrem iného aj clony zadného skla). Fascinujúco pôsobí farebná obrazovka po zaradení spiatočky. V tom momente sa automaticky stiahne clona a na osempalcovej obrazovke sa objaví verný obraz skutočnosti. Červená a zelené čiary presne označujú pozíciu vozidla a uľahčujú samotné cúvanie. Pravda, treba si na tento štýl zvyknúť a najmä rozoznať, na ktorú stranu treba krútiť volantom. No kto to zvládne, pre toho bude cúvanie pri parkovaní hračkou.
Celý automobil je prešpikovaný elektronikou a spočiatku sme si museli zvykať na jednotlivé nuansy. Nechýba tu žiadna zo súčasných technológií. Vyjadrené tradičnými skratkami, je tu ABS, EBD, BAS, TRC, VSC, nechýba ani integrované riadenie dynamiky. Zvyknúť si treba aj fakt, že ak chcete zamknúť vozidlo diaľkovým ovládačom, musíte zaradiť páku do pozície P. Inak alarm nezareaguje.
Razantná limuzína
Rozjazd je plynulý, ako sa na luxusné auto patrí, no pritom dostatočne razantný a vozidlo je stabilné aj pri rýchlom prejazde zákruty. K dispozícii je dostatočný výkon i krútiaci moment, zároveň však musíte počítať s priemernou spotrebou až 16 litrov. Pokiaľ zvolíte s moderným vidlicovým osemvalcom pokojný štýl jazdy, spotreba je nižšia až o dva litre; ak využívate tempomat, dostanete sa na diaľnici pri 130-ke k 10 litrom. Keď sme jazdili ustáleným tempom extrémne pomaly šesťdesiatkou, ukázal nám displej spotrebu iba päť litrov.
Naše odporúčanie
Lexus 430 GS je v pravom zmysle slova luxusnou limuzínou pre solventných. Jazda s ním je vďaka super tichému chodu motora, príjemnému podvozku a dobrému odhlučneniu priam kráľovská. Ihneď dokáže osloviť zákazníka, pričom stelesňuje úplne novú filozofiu vnímania luxusu. Ak vedľa neho stojí Rolls Royce, pokojne môžeme porovnávať Lexus s legendárnou limuzínou dolárových milionárov. V našich podmienkach sú konkurenciou Audi A8, BMW radu 7, Hyundai XG, Chrysler 300C, Jaguar Xj, Mercedes-Benz S alebo CLS, ako aj VW Phaeton.
Cena Lexusu sa podľa stupňa vybavenia pohybuje od 2,68 po 2,79 milióna korún. Slabší model GS 300, čo je trojlitrový šesťvalec s priamym vstrekovaním, sa predáva v rozpätí 1,95 až 2,41 milióna.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. november 2024 15:42