StoryEditor

Rovnováha vášne a skúsenosti

09.10.2006, 00:00
Nápadité kupé lákavých tvarov sa nemusí ani pohnúť z miesta, aby zapôsobilo dojmom sily a veľkolepého športového automobilu. Rýdzo športové a zároveň štvormiestne - také je najnovšie kupé z dielne automobilky Peugeot.

Nápadité kupé lákavých tvarov sa nemusí ani pohnúť z miesta, aby zapôsobilo dojmom sily a veľkolepého športového automobilu. Rýdzo športové a zároveň štvormiestne - také je najnovšie kupé z dielne automobilky Peugeot, ktoré nesie označenie 407. Zdatne nahrádza svojho predchodcu 406, pričom pri konštrukcii Coupé 407 využil Peugeot špecifickú líniu úspešne uvedenej súčasnej limuzíny s číselným označením 407.
Inšpirujúca história
Je zaujímavé, že najnovší model oddeľuje už viac než jedno storočie od úplne prvého kupé so značkou Peugeot, ktoré predstavili ešte na autosalóne v Paríži v roku 1898 pod označením typ 21. V priebehu dlhých rokov značka s logom leva úspešne napredovala pri hľadaní dokonalosti a vytvorila viacero zaujímavých modelov. Spomeňme napríklad kupé 301 s nezávislým zavesením predných kolies alebo elegantný model 12-Six s motorom so šiestimi valcami v rade, ktorý preslávila pružná jazda a tichý chod motora. Model 401 Coupé Coach ocenili vďaka jeho stabilite na vozovke. Coupé 601 malo aerodynamickú siluetu.
Pod označením 404 ponúkol Peugeot v 60. rokoch milovníkom krásnych áut jedno z najkrajších kupé tých čias; pod jeho vznik sa podpísal slávny Pininfarina. Neskôr nasledovalo kupé 204 so šesťvalcovým motorom a posledným predchodcom v rade bolo kupé 406, ktoré vyniklo nadčasovosťou.
Žiabre pripomínajú žraloka
Na dedičstvo nadväzuje Peugeot Coupé 407. V tomto prípade prekročili dizajnéri značky významnú hranicu, pretože medzi eleganciou a výrazom šelmy sa nachádzajú všetky preslávené estetické znaky štýlu Peugeot. Nič na vonkajšom dizajne nie je náhodné. Línia karosérie s malým aerodynamickým odporom umožňuje zľahka prerážať vzduch. Prednú časť ohraničujú dlhé do bokov pretiahnuté reflektory a vetracie žiabre, ktoré majú pripomínať ráznosť žraloka. Celkový profil završujú zúžené zadné línie a veko batožinového priestoru. Konštruktéri sa v tomto prípade pokúsili zladiť germánsku silu a latinský mačací pôvab. Venovali zvýšenú pozornosť i najmenším detailom, napríklad tlmeniu vonkajšieho hluku. To je v prípade benzínového trojlitra také dokonalé, že pasažieri sa môžu počas jazdy pokojne zhovárať bez rušivých zvukov. Ale ani dieselový dvojliter veľmi nezaostáva a cesta v ňom príjemne ubieha aj na diaľnici.
Čelné sklo je atermicky upravené, takže prepúšťa svetlo, ale súčasne zachytáva infračervené žiarenie. Sklo vnútorného spätného zrkadla je citlivé na svetlo - automaticky stmavne, ak naň v noci mieria reflektory auta za ním. K celkovému pohodliu prispievajú elektricky nastaviteľné spätné zrkadlá. Tí, čo sa rozhodnú pre vybavenie Pack, dostanú navyše - okrem iného - aj predné parkovacie senzory, vyhrievané a elektricky nastaviteľné predné sedadlá (pre vodiča s pamäťou nastavenia), ako aj samonatáčacie svetlomety. Do kabíny sa nasadá veľmi dobre, ale veľké dvere sú ťažké, preto ich musia podopierať dva kovové "jazyky". Držadlá, ktorými sa privierajú, sú troška ďaleko od ruky.
Satelity pod volantom
Peugeot je známy tým, že má umiestnené ovládanie audiosústavy a tempomatu na samostatných satelitoch. Sú účelne tvarované, aby vodič vedel pohotovo spamäti nastaviť požadovanú funkciu. Môže si tak veľmi rýchlo na palubnom počítači zistiť priemernú i okamžitú spotrebu, prekonanú vzdialenosť, dojazd na palivo v nádrži, priemernú rýchlosť a podobne. Príjemné prostredie dotvára automatická dvojzónová klimatizácia, ktorá umožňuje samostatne nastavovať teplotu a prúdenie vzduchu na predných sedadlách. Difuzér umiestnený v zadnej časti stredovej konzoly umožňuje využívať výhody klimatizácie aj cestujúcim na zadných sedadlách. Filter s aktívnym uhlíkom zachytáva peľ, prach a škodlivé plyny.
Farebný displej v hornej časti stredovej konzoly zobrazuje informácie, ktoré súvisia s jednotlivými funkciami. Okrem dátumu, času a vonkajšej teploty je tu i navigačný systém či nastavenie klimatizácie. Stredová konzola je vyplnená zhora až dolu. Na vrchu sú dva vetracie otvory, pod nimi multifunkčný displej, autorádio, ovládanie klimatizácie. Celkom dole sa nachádza ovládanie parkovacieho asistenta, vnútorné centrálne zamykanie, alarm a vypnutie systému ESP.
Šesť valcov na tri litre
Ako prvé sme testovali kupé Peugeot 407 so šesťvalcovým trojlitrovým benzínovým motorom, vybavené plynulým variabilným časovaním. Mali sme k dispozícii automatickú prevodovku so sekvenčným radením a tlačidlom, ktorým sa prevodovka prepne do športového režimu. Navyše je k dispozícii elektronicky riadené perovanie. Našej športovej jazde zodpovedala aj spotreba. Ako priemernú ukázal displej 13 litrov. Pri jazde s automatickou prevodovkou nebolo zrýchlenie veľmi presvedčivé. Keď sme prepli na sekvenčné radenie, dynamika motora sa zlepšila, aj keď ju nepovažujeme za oslnivú. Ocenili sme príjemné, anatomicky tvarované sedadlá, dobré brzdy i stabilitu vozidla. Vzhľadom na priemernú spotrebu sa nám však zdá 67-litrová nádrž paliva malá.
Porovnanie s nafťákom
Dieselový dvojliter patrí k príjemným prekvapeniam, pretože sa vyznačuje výbornou akceleráciou, pohodlným podvozkom, tichým chodom motora a po odjazdení 500 km sme mali spotrebu 9 litrov nafty. Vzhľadom na malý objem nádrže však dojazd kulminuje prekvapujúco už okolo 700 kilometrov. Ani pri veľmi úspornej jazde sa nepredĺži o veľa kilometrov - asi na 800. Pri jazde sme doslova cítili, ako sa Peugeot 407 Coupé derie vpred, automatická 6-stupňová prevodovka plynulo mení jednotlivé stupne. Pri prudkom brzdení sme však mali pocit, že zadná časť auta chce predbiehať prednú.
Prekvapila nás malá plocha vonkajších zrkadiel, ako aj to, že odhmlievanie predného okna trvá dlhšie, než sme čakali. Spokojnosť môžeme vyjadriť s doslova obrovskou odkladacou priehradkou pred spolujazdcom. Dobrou pomôckou sú cúvacie senzory, ako aj zvuková signalizácia nedostatku kvapaliny v ostrekovači - po spustení stieračov. Nevýhodou tohto kupé však je, že pri snežení cez zadné okno nevidieť. Jednoducho preto, lebo chýba stierač, ktorý by odstránil napadaný sneh. Vonkajšie zrkadlá sa dajú sklopiť elektricky a pri zaradení spiatočky sa pravé automaticky sklopí, takže dobre vidieť na obrubník.
Naše odporúčanie
Coupé 407 s jednoznačným športovým nádychom určite osloví dynamických ľudí a priaznivcov značky Peugeot osobitne. V interiéri je na predných sedadlách dostatok miesta a sedí sa v nich veľmi príjemne. Sú dôsledne anatomicky tvarované, avšak za nimi je iba minimum miesta. Ak sa teda chcú odviezť štyri osoby, musia posunúť predné sedadlá mierne dopredu. Ich elektrický posun pri nastupovaní dozadu je automatický.
Konkurenciu pre atraktívne kupé predstavujú napríklad Alfa Romeo GT, BMW radu 6, Hyundai Coupé, Chrysler Crossfire, Mazda RX-8, Mercedes-Benz SLK.
Cena Coupé 407 s najmenším motorom je 1,170 mil. korún, trojliter s automatickou prevodovkou stojí 1,460 milióna korún. Rovnaká je aj cena dieselovej verzie. Výbava Pack, ktorú mal testovaný automobil, vyjde na 1,590 milióna korún.

Plusy
+ Priestorný interiér pre dvoch a jeho usporiadanie
+ Elektrické ovládanie predných sedadiel
+ Malý aerodynamický odpor
Mínusy
- Malá plocha vonkajších zrkadiel
- Zrýchlenie benzínovej verzie nie je (v kontexte s dizajnom) oslnivé
- Chýba zadný stierač


menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 15:35