StoryEditor

Škoda nevedie tak výrazne

02.10.2006, 00:00

Slovenský automobilový trh je známy svojou konzervatívnosťou. Zo zabehnutých koľají sa vymaňuje len pomaly, a kým popri ňom premávajú rýchliky, našinec uprednostní skôr osobáčik. Takto obrazne možno vyjadriť aj pomery v predaji áut. Rebríček najčastejšie registrovaných vozidiel vedie dlhé roky značka Škoda. Napriek technickej jednoduchosti (alebo možno práve preto?) vari každý druhý záujemca o kúpu nového auta uvažuje práve o škodovke.
Tlačia sa jej na chrbát
Hoci konkurenčné značky prinášajú v rýchlom slede výrazne modernizované novinky, česká značka jasne dominovala ešte aj na začiatku 21. storočia. Azda to spôsobovala i nostalgia za zánikom spoločného štátu, ale je pravda, že mnohí ľudia na Slovensku dodnes považujú Škodu za domácu značku, hoci pri Trnave sa vyrába Peugeot 207 a pri Žiline čoskoro vyjdú z brán nového závodu autá Kia Cee´d. Pochopiteľne, Česi svoju dominantnú pozíciu uvoľňujú iba neradi a vďaka pretrvávajúcemu záujmu zákazníkov aj pomaly. A pritom -- ak berieme do úvahy len osobné autá -- zozadu sa už na Škodu tlačia renomované európske značky: Volkswagen, Peugeot, Renault, Ford či Citroën. Dokonca na štvrtú priečku medzi prenasledovateľmi Škody prenikla japonská značka Suzuki, ktorá, keby mala dostatok modelov, atakovala by už možno aj samotnú škodovku.
Pokles pod 30 percent
Nechajme prehovoriť fakty: kým vlani bol po prvom polroku trhový podiel značky Škoda 31,9 percenta, v rovnakom období roku 2006 iba 27,29 percenta. Údaje sme čerpali zo štatistiky Združenia automobilového priemyslu SR. Klesajúca tendencia sa prejavila aj v nasledujúcich mesiacoch a na konci augusta 2006 je podiel osobných áut Škoda na slovenskom trhu (podľa oficiálne registrovaných áut) 27,65 percenta. Jednou z príčin môže byť aj konzervatívne zotrvávanie na zhodnej prednej maske jednotlivých modelov Škoda. Ak sa pozriete do spätného zrkadla a za vami ide škodovka, v prvom momente nerozoznáte, či vidíte masku najlacnejšej Fabie, drahšej Octavie alebo luxusného modelu Superb.
Faktom zostáva, že po rokoch stagnácie sa automobilový trh na Slovensku opäť opatrne prebúdza z letargie. Netreba však usínať na vavrínoch, keďže o nárast predaja sa starajú predovšetkým podnikatelia v pravidelnom trojročnom cykle obnovy vozidlového parku. Pre bežného občana je kúpa nového auta rovnako nedosiahnuteľná ako v minulosti.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
04. máj 2024 11:17