Tisíc nových modelov áut alebo modernizácií už existujúcich verzií. Horibilné číslo. Týka sa, samozrejme, globálneho trhu. Na Slovensku predáva autá v súčasnosti približne päťdesiat značiek. Kúpiť sa dá noblesné Ferrari, Lamborghini, ale ešte stále aj Dacia, Lada, či dokonca GAZ. Novinky k nám prichádzajú zväčša veľmi rýchlo, často dokonca okamžite po oficiálnom uvedení na najväčšie trhy Európy. Tento rok by ich malo byť okolo sto. Ponúkame prehľad tých najzaujímavejších.
AUDI A5
Dlhoočakávané kupé s dĺžkou 4,62 metra sa radí medzi modely A4 a A6. Je postavené na novej podvozkovej platforme, motory má síce uložené pozdĺžne vpredu, ale už za prednou nápravou, čo sa pozitívne odráža na jazdných vlastnostiach. Elegantný prémiový športiak bude v ponuke s troma benzínovými a dvoma naftovými motormi. Najsilnejšiu verziu s označením S5 bude poháňať vidlicový osemvalec 4,2 FSI s výkonom 354 koní. Novinka z Ingolstadtu má v ponuke, pochopiteľne, aj automatickú prevodovku a pohon quattro.
Citroën C-Crosser
Moderné SUV vzniklo vďaka spolupráci koncernu PSA s automobilkou Mitsubishi. Má dĺžku 4,64 metra a v ponuke bude zatiaľ len so vznetovým motorom 2.2 HDi. Agregát s výkonom 115 kW (160 koní) má filter pevných častíc, šesťstupňovú prevodovku a veľmi nízku spotrebu paliva -- len 7,3 litra nafty na 100 km. C-Crosser má samonosnú karosériu a nezávislé zavesenie kolies. Inteligentný pohon všetkých kolies má mód pre bežnú cestu -- vtedy je poháňaná len predná náprava -- a mód pre terén, využívajúci trakciu všetkých kolies.
Ford Mondeo
Dlho očakávaná stálica strednej triedy príde na náš trh už onedlho, a to vo veľkom štýle. Mondeo bude už od nábehu výroby k dispozícii vo všetkých úpravách: sedan, liftback i kombi. Auto si zakladá na príkladnej bezpečnosti. Okrem robustnej karosérie s predprogramovanou deformáciou v prípade nárazu chráni posádku v aute aj systém siedmich airbagov, ABS a ESP. Zvláštnosťou auta je novinka -- systém Easy Fuel, ktorý rozlišuje priemer tankovacej pištole a zabraňuje tak načerpať do auta naftu namiesto benzínu alebo naopak. Paletu motorov tvorí štvorica turbodieselov a pätica benzínových motorov s výkonmi od 74 do 162 kW.
Lexus LS 600h
Japonci dokazujú, že hybridný pohon sa presadí aj v najluxusnejšej triede. Limuzína Lexus LS 600h má pod kapotou výkonný elektromotor spriahnutý s vidlicovým osemvalcom so zdvihovým objemom päť litrov. Systém pracujúci na synergickom princípe má celkový výkon úctyhodných 445 koní. Šokujúci je pritom údaj o kombinovanej spotrebe len 9,5 litra benzínu na 100 kilometrov. Auto je v ponuke aj v predĺženej verzii LS 600hL, ktorá má celkovú dĺžku 5 150 mm a na zadných sedadlách poskytuje komfort na úrovni luxusného vlakového kupé.
Mercedes-Benz triedy C
Podľa mnohých je to najkrajšie auto tohtoročnej motoristickej sezóny. Sympatické je, že sa nielenže nepodobá "otrocky" na svojho predchodcu, ale ani na ostatné modely značky. Nová trieda C ide vlastnou cestou. Aj preto je veľmi štýlová. Verzie vybavenia Classic a Elegance ľahko spoznáte podľa charakteristického emblému značky na kapote, športovo ladená verzia Avantgarde má trojramennú masku chladiča a veľký znak. Automobil s klasickou trojpriestorovou karosériou má dĺžku 4,58, šírku 1,77 a rázvor 2,76 metra. V porovnaní s predchodcom teda narástol do všetkých smerov. V interiéri to cítiť, ide skutočne o priestranné auto. Ponuka motorov je široká, už aj na úvod produkcie si vyberie skutočne každý -- benziniaky so silou od 156 do 272 koní a naftiaky s výkonom od 136 do 224 koní. Triedu C je vybavili mnohými technologickými prednosťami, ktoré sa v tejto triede postarajú o jedinečný, suverénny pocit z jazdy.
Nissan Qashqai
Je to typický crossover, auto kombinujúce charakter i výhody dvoch rozdielnych kategórií. Qashqai vypĺňa medzeru medzi osobnými autami a terénnymi vozidlami s pohonom 4 x 4. Je dostupný so štyrmi voliteľnými motormi, dvoma benzínovými a dvoma naftovými. Ich výkony? Od 115 do 150 koní. Interiér vozidla navrhli s myšlienkou, aby vodičovi zabezpečil výrazne predelený a praktický kokpit. Ukazovatele na prístrojovej doske, zasadené do hĺbky, dodávajú kabíne športový vzhľad, čo výrazne umocňuje vyvýšená stredová konzola. Napriek tomu je priestor pre cestujúcich uspôsobený tak, že v kabíne dominuje pocit priestrannosti, ľahkosti a komfortu.
Volkswagen Golf Variant
Komu sa päťdverový Golf máli a pre koho je Passat priveľký, tomu je určený nový VW Golf Variant. Praktická verzia kombi prichádza až tri roky po premiére piatej generácie hatchbacku. Nové auto má dĺžku 4,56 metra a v päťmiestnom usporiadaní ponúka batožinový priestor s objemom až 690 litrov. Čo sa týka vzhľadovej stránky je to typický aktuálny Volkswagen, najmä pri pohľade spredu neuniknú šikmé svetlá a chrómové lemovanie masky. Ako sa na novú karosársku verziu modelu patrí, Variant preberá motory hatchabcku. Zaujímavé budú iste turbodiesely TDI s výkonmi až 140 koní alebo benziniaky TSI so silou až 140 koní.
Volvo V70
Typicky rodinne orientovaný automobil príde na naše cesty zo Švédska. Jeho doménou je hlavne priestor a bezpečnosť. Už v sérii ponúka veľkorozmerné okenné airbagy, nastaviteľnú integrovanú detskú sedačku a robustnú karosériu so systémom výstuh SIPS, ktoré chránia posádku pri náraze zboku. Interiér nového Volva má síce konzervatívny, zato však trvácny a nadčasový vzhľad a je mimoriadne priestranný. Cestujúci sediaci na zadných sedadlách majú k dispozícii o päť centimetrov miesta na nohy viac než v predchádzajúcom modeli. Batožinový priestor oddelený od kabíny sťahovateľnou textilnou sieťou má objem 540 litrov. Pod prednou kapotou budú pracovať radové päť- a šesťvalce so silou od 140 do 315 koní. V ponuke bude aj pohon 4x4 so spojkou Haldex.