StoryEditor

Tomáš Gaisl: Partnerské vzťahy a flexibilita

16.05.2006, 00:00

Na akej báze fungujú vaše partnerstvá s automobilkami a s ich dodávateľmi? Kto sú vaši hlavní partneri z tohto odvetvia?
Medzi dlhodobých zákazníkov našej spoločnosti patria hlavne dodávatelia v automobilovom priemysle, konkrétne niektorí dodávatelia Volkswagenu Slovakia, a. s. Keďže jednou z našich špecializácií je logistika kolies, ide prevažne o celosvetovo známych výrobcov pneumatík a diskov, ale aj iných komponentov. Aj keď naše služby pre tieto spoločnosti súvisia z veľkej miery práve s dodávkami pre Volkswagen, tento biznis prináša aj určité nadväzujúce efekty, nakoľko pre niektorých zákazníkov čiastočne zabezpečujeme aj dodávky do iných automobiliek, napríklad v Českej republike do Škody Mladá Boleslav alebo TPCA Kolín. V týchto prípadoch však nejde o dodávky v režime Just-In-Time (JIT), tak ako je to v Bratislave.

Nadviazali ste spoluprácu aj v rámci subdodávateľského reťazca spoločnosti KIA Motors Slovakia?
V tejto súvislosti sa nám javí ako zaujímavá spolupráca s niektorými kórejskými dodávateľmi Volkswagenu, kde na základe priebiehajúcich rozhovorov existuje pre našu spoločnosť reálna možnosť zabezpečovania dodávok pre závod KIA Motors v Tepličke nad Váhom. V tomto smere nás čaká ešte kus práce, pretože je všeobecne známe, že kórejskí manažéri sú veľmi tvrdí partneri a ich rozhodovací proces je značne odlišný od našich zvyklosti. Sme však presvedčení, že v tomto smere nám pomôžu skúsenosti a referencie z našich aktivít pre dodávateľov bratislavského Volkswagenu.

Akými formami čelíte vysokej konkurencii vo vašej brandži? Akými princípmi sa riadi vaša činnosť?
Tie hlavné princípy možno zhrnúť do štyroch bodov. Ako poskytovateľ logistických služieb kladieme neustály dôraz na komunikáciu so zákazníkmi a spätnú väzbu, flexibilitu pri zmenách, na monitoring a znižovanie nákladov a na kvalitu vo všetkom, čo robíme.

V akom rozsahu využívate služby iných logistických firiem?
Spolupracujeme s nimi v oblastiach, ktoré buď nedokážeme pokryť vlastnými kapacitami, alebo tam, kde je to pre nás - a teda aj pre zákazníka - výhodnejšie danú činnosť outsourcovať. Aj keď sa vo všeobecnosti snažíme našim zákazníkom poskytovať čo najkomplexnejší servis, nezakrývame pred nimi skutočnosť, že nie sme veľký koncern, ale menšia firma, ktorá na zabezpečenie niektorých služieb využíva spoluprácu s ďalšími partnermi - samozrejme, so serióznymi a overenými. Medzi takýchto partnerov patrí v zahraničí hlavne naša materská spoločnosť Weck Trans Spedition GmbH, s ktorou spolupracujeme hlavne pri zakázkach v Nemecku. Na Slovensku sú to hlavne firmy Kuehne + Nagel, s. r. o., s ktorou spolupracujeme pri realizácii niektorých logistických aktivít a NAD 820 Bratislava, a. s., s ktorou spolupracujeme v oblasti cestného zasielateľstva.
S týmito firmami máme vďaka dlhoročnej spolupráci nadštandardné vzťahy, ktoré nám umožňujú veľmi flexibilne reagovať na požiadavky našich zákazníkov. Na základe dobrých osobných kontaktov s pracovníkmi týchto firiem môžeme v prípade núdze obísť zvyčajné postupy a v záujme zákazníkov aj improvizovať, čo pri štandardnej obchodnej spolupráci často nebýva možné. Samozrejme, predpokladom takýchto vzťahov je vzájomá úcta a rešpekt a obojstranne overená spoľahlivosť.

Vytvárate si takéto nadštandardné vzťahy aj s vašimi hlavnými zákazníkmi?
Treba povedať, že naši zákazníci sú si vedomí obrovskej konkurencie v logistickej brandži a preto sa neradi zmluvne viažu. Táto prax je evidentná hlavne pri zabezpečovaní prepravných a zasielateľských služieb, kde je každá písomná objednávka vlastne zasielateľskou zmluvou na obstaranie danej prepravy, respektíve zmluvou o preprave veci. S dlhodobými serióznymi zákazníkmi spolupracujeme tak, že im vychádzame v ústrety, šetríme ich čas a znižujeme ich administratívnu záťaž aj využívaním telefonických objednávok. Máme totiž istotu, že na základe rokmi overenej spolupráce budú tieto služby aj napriek neexistencii zmluvy či písomnej objednávky uhradené.
Iná je situácia pri skladovej logistike, kde ide väčšinou o balík služieb, ktoré na seba nadväzujú - skladovanie a manipuláciu s tovarom, úpravu tovaru, kontrolu množstva, kvality, poradia a expirácie, komisiu, distribúciu atď. Na rozdiel od prepravy, ktorá v rámci EÚ trvá jeden až štyri dni, pri skladovej logistike sa od začiatku zamýšľa spolupráca na obdobie niekoľkých mesiacov resp. rokov. Tu je doslova žiadúce písomne upraviť práva a povinnosti oboch strán, čo si zákazníci tiež uvedomujú a preto máme tieto služby vždy písomne zazmluvnené. Obdobná je aj situácia medzi nami a našimi dodávateľmi. V oblasti cestného zasielateľstva pracujeme na báze jednorazových písomných objednávok - zmlúv o preprave veci a pri komplexných službách v oblasti skladovej logistiky uzatvárame dlhodobé zmluvy, samozrejme v závislosti od podmienok dohodnutých s našimi zákazníkmi.

Môžete, prosím, bližšie načrtnúť fungovanie logistických a prepravných systémov medzi vašou spoločnosťou a odberateľmi?
SUNDL s. r. o. poskytuje služby v oblasti medzinárodnej a vnútroštátnej kamiónovej dopravy a zasielateľstva, a to aj v rámci režimov Just-In-Time a Just-in-Sequence, ktoré sa často uplatňujú v automobilovom priemysle. Ďalej poskytuje služby súvisiace so skladovaním tovaru a na to nadväzujúcich aktivít, tak ako som už uviedol. V rámci doplnkových služieb poskytujeme našim zákazníkom v spolupráci so zahraničnými renomovanými partnermi aj služby námornej a leteckej prepravy. Všetky služby teda môžu naši zákazníci dostať "pod jednou strechou" a nie je pre nich podstatné či ich poskytujeme vlastnými silami alebo za pomoci externých partnerov. Zákazníkov zaujíma predovšetkým cena poskytovaných služieb, ich kvalita a schopnosť garantovať realizáciu navrhnutých riešení v praxi.
Uvediem modelový príklad služieb poskytovaných pre dodávateľa komponentov pre Volkswagen Slovakia, a. s.: zabezpečenie prepravy kontajnerov s tovarom z prístavu určenia v Európe do colného skladu v Bratislave, skladovanie, v prípade objednávky od finálneho príjemcu vychystanie požadovaného množstva komponentov v správnom množstve, poradí a kvalite na expedíciu, vyclenie tovaru do režimu voľný obeh, naloženie tovaru na príchodzí dopravný prostriedok a preprava k finálnemu príjemcovi respektíve medzipríjemcovi. Pre niektorých našich zákazníkov zabezpečujeme aj prepravu finálnej produkcie, napríklad kompletné kolesá, v režime JIT/JIS až priamo k miestu montáže na výrobnej linke vo Volkswagene Slovakia.

Dnešná logistika sa však zaoberá nielen manipuláciou s tovarom, ale aj s informáciami o tomto tovare. Ako pristupujete k tejto úlohe?
Spracovávanie informácií o tovare je u nás štandardom. Väčšinou ide o informácie o pôvode tovaru, o dodávateľovi a príjemcovi, množstve, poradí, šarži, hmotnosti, objeme, kvalite, dobe expirácie a podobne. Tieto informácie sprístupňujeme elektronicky zákazníkom s pomocou moderných informačných technológií a špecifického softvéru spolu s dodaním samotného tovaru, resp. ešte pred dodaním. Aktívna práca s týmito informáciami je totiž bežná v celom dodávateľskom reťazci, pri plánovaní a realizácii výrobného procesu ale napríklad aj pri internom controllingu či zúčtovaní s jednotlivými dodávateľmi.
Pre niektorých dodávateľov z oblasti automobilového priemyslu poskytuje naša spoločnosť aj služby v tzv. fiškálnej oblasti. Ide hlavne o registráciu týchto firiem pre DPH v Slovenskej republike či o spracovávanie daňových priznaní a s tým súvisiacej administratívy. Pri poskytovaní týchto služieb tiež spolupracujeme s renomovanou partnerskou firmou, ktorá pôsobí v oblasti daňového poradenstva.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
21. september 2024 10:40