StoryEditor

Za vyššiu bezpečnosť v Európe

18.02.2007, 23:00

Európsky parlament na svojom zasadnutí podporil snahu Európskej komisie zvýšiť bezpečnosť na cestách a vyzval ju, aby predložila návrh smerníc, ktoré sa budú zaoberať bezpečnosťou cestnej infraštruktúry. Keďže vozidlo je pre mnohých ľudí zároveň aj každodenným mobilným pracoviskom, pravidlá ochrany zdravia a bezpečnosti pri práci by preto mali platiť aj pre nich.

Priveľa smrti na cestách
"Každoročne na európskych cestách zomiera 41-tisíc ľudí. 13- až 17- tisíc z týchto úmrtí spôsobia opití vodiči. Priame alebo nepriame náklady sa odhadujú na 180 miliárd eur, čo zodpovedá približne dvom percentám HDP celej únie," uviedol pre HN poslanec Európskeho parlamentu Milan Gaľa.
Na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky je dôležité prijať opatrenia v troch oblastiach: vo vzdelávaní vodičov vytvorením spoločného minimálneho štandardu pre inštruktorov autoškôl, ďalej v kvalite vozidiel, jazdiacich po cestách, a v kvalite cestnej infraštruktúry.
Základnou požiadavkou na zvýšenie bezpečnosti na európskych cestách je vypracovanie štúdie o harmonizácii dopravného značenia a pravidiel v Európe, ako aj nulová tolerancia alkoholu pre vybrané skupiny vodičov. Má ísť prednostne o nových vodičov, vodičov autobusov, profesionálnych vodičov a vodičov, ktorí prevážajú nebezpečný tovar. Podľa europoslanca Gaľu by mali byť mnohé nové bezpečnostné technológie súčasťou ochrany ľudských životov na cestách. Povinná výbava moderných automobilov by mala pozostávať najmä zo signalizácie nezapnutých bezpečnostných pásov a moderných zádržných systémov, elektronickej kontroly stability (ESP), systému obmedzovania rýchlosti, alko-zámku, prediktívnych bezpečnostných systémov (asistent núdzového brzdenia, adaptívny tempomat, signalizácia vybočenia z jazdného pruhu, ultrazvukové sledovanie mŕtveho uhla, kontrolný systém tlmenia nárazov) a tiesňového volania eCall.

Jednotné núdzové číslo
Europarlament vyzýva členské štáty, aby podpísali spoločné vyjadrenie záujmu zaviesť tiesňové volanie eCall do júna 2007. K ďalším bezpečnostným opatreniam má pribudnúť povinné používanie hands-free pri telefonovaní pre všetkých vodičov, používanie detských sedačiek obrátených proti smeru jazdy pre deti vo veku 3 -- 4 roky a všeobecný zákaz predbiehať pre vozidlá ťažšie než 12 ton na jedno- a dvojprúdových cestách.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
23. december 2024 11:40