StoryEditor

BMW Z4: Skvelá príležitosť na športovú jazdu

29.10.2006, 23:00
TEST. BMW Z4 3,0si má jeden z najmodernejších sériových motorov na svete.

Nemôžete si ho nevšimnúť: klasický roadster je moderným dizajnom nápadný na prvý pohľad. Prednú časť zvýrazňuje širší vstupný otvor pre chladiaci vzduch a zadnú časť opticky rozširujú zadné svetlá. Stabilizačný systém podvozku má dynamickú kontrolu trakcie, podporu pri rozjazde do kopca a sušenie brzdových kotúčov v mokrom počasí. Zadný pohon a veľmi presné riadenie vyvolávajú vodičovi pôsobivý pocit výrazného zrýchlenia. Jeho vnímanie je iné než pri konkurentoch, iste aj zásluhou dlhej prednej kapoty, cez ktorú občas nevidieť za horizont.
Jeden z najmodernejších sériových motorov na svete - radový, pozdĺžne umiestnený šesťvalec s objemom tri litre - poháňa športový kabriolet Z4. Fascinujúci výkon 195 kW (265 koní) dokáže zrýchliť tento automobil z pokoja na stovku za necelých šesť sekúnd! Motor je umiestnený pod dlhou kapotou za prednou nápravou, kým predné sedadlá sú posunuté výrazne dozadu, čo zabezpečuje vyvážené posunutie hmotnosti. Aj opticky je ťažisko "viditeľne" viac vzadu.

Klasická jednoduchosť
Prvýkrát je v ponuke automatická prevodovka s tlačidlami sekvenčného radenia pod volantom. Presnejšie povedané, nad ramenami volantu. Riešenie pôsobí efektne a uľahčuje zmeny prevodových stupňov. Pravda, v zákrute, keď sa volant viac natočí, je ovládanie tlačidiel sťažené. Športové vnímanie interiéru je veľmi silné. Nikde sme nenatrafili na nič zbytočné, volant je priam umelecké dielo. Šofér má všetko poruke vrátane páčky tempomatu. Prístrojový panel je klasicky jednoduchý, akurát sme si všimli fatálny nedostatok odkladacích priestorov. Doslova si niet kam odložiť noviny či mobilný telefón, nehovoriac o nápojoch. Medzi mínusy patrí aj spínač varovných svetiel - v krízovej situácii ho treba nahmatávať a nie vždy sa to podarí.
Podmanivý sound
Nádherný je mierne chraptivý zvuk motora, ktorý sme si doslova vychutnávali. Výborne zvýrazňuje športový pocit a pri zloženej plátennej streche pripraví posádke i okoloidúcim nezabudnuteľný koncert. Tlačidlo Sport zapôsobí ako povzbudzujúca injekcia, charakter auta zmení naozaj markantne a stáva sa z neho "trhač" asfaltu. Tento skvost na kolesách sa priam teší na pohyb. Už rozjazd na jednotku signalizuje nadmernú energiu, k tomu rýchla dvojka, motor sa ochotne necháva vytočiť do obrátok a okolitý svet sa stenčuje na výsek v tvare predného okna. Už prvá séria výmoľov nás však preberá do reality a excelentné držanie stopy sa po niekoľkých nerovnostiach mení na krotenie poskakujúceho zadku bavoráka. Vo vyjazdených koľajach na diaľnici poletujeme ako vysušená bielizeň vo vetre. Dobre vyladený podvozok však Z4 rýchlo "vyrovná" do správnej línie. Keďže posed šoféra za volantom je nízky a takmer sedí na zadnej náprave, veľmi dobre vníma reakcie auta. Elektronický dozorca pracuje spoľahlivo, až ho takmer ani nevnímate.
Na plný plyn
Vyskúšali sme si aj jazdu na plný plyn. Aerodynamika pri zatiahnutej streche nás príjemne prekvapila, vnútorný hluk bol znesiteľný. Bez strechy sme si vyskúšali i jazdu dvestovkou, na krátku vzdialenosť nám vietor vôbec neprekážal. Bez šiltovky to však neodporúčame.
V testovanom bavoráku sme mali automatickú prevodovku (so sekvenčným radením), takže sme nemuseli mixovať správny prevod. Elektronika zvládla kontrolovaný šmyk až do takej miery, že zadné poháňané kolesá sa nám vôbec nepodarilo "odtrhnúť" od asfaltu. Brzdy sú výborné, chválime aj dobrý polomer otáčania. Krátka radiaca páka dobre padne do ruky. Zet štvorka sa prezentovala ako roadster, ktorý výborne sedí na vozovke, a pružné zrýchlenie nás spoľahlivo vytiahlo i z ošemetnej situácie. Osvedčili sa široké, nízkoprofilové 18-palcové pneumatiky (255/35). Pri rôznych režimoch jazdy vrátane mestskej premávky sme udržali priemernú spotrebu na prijateľných 11 litroch. Keď sme jazdili s tempomatom po rovine rýchlosťou 110 km/h, dostali sme sa na hodnotu 10,7 litra na 100 km. To je však s takýmto športiakom extrém, takže kto si vychutná športovú potenciu nádherného roadsteru, dostane sa až k 13 litrom.
Pozor na hlavu
Prekvapujúco veľký (relatívne) je batožinový priestor. Zložená plátenná strecha je od neho oddelená, takže sa do kufra vojde viac, než by ste očakávali. Strecha sa sklápa alebo naťahuje rýchlo a jednoducho, len pridržaním tlačidla. No keď je natiahnutá, treba si pri vystupovaní z vozidla dávať pozor na hlavu. Parkovanie uľahčujú cúvacie senzory. Chvíľu trvá, kým si zvyknete na malé vonkajšie zrkadlá, v ktorých veľa nevidieť. Len slabou útechou je, že sú vyklápacie, čo pôsobí efektne. Anatomicky tvarované sedadlá majú tlačidlá na tri pamäte. Ich vyhrievanie účinkuje rýchlo, čo určite spríjemní zimné štarty. Výsuvná podložka pod stehnami umožňuje priam ideálny posed. Bezpečnostné pásy sú poruke, aj vďaka tomu, že kopírujú operadlo. Výklopný farebný displej s informáciami o dojazde (450 km) a priemernej spotrebe je v strede panelu.
Konkurentov nemá BMW Z4 3,0 veľa, prakticky môžeme spomenúť iba Hondu S 2000, Porsche Boxster či Nissan 350Z alebo aj Mercedes SLK. Cena testovaného a špičkovo vybaveného modelu je 1,523 milióna korún.

Plusy

Nádherný zvuk motora
Jednoduché sklápanie strechy
Spoľahlivý podvozok a brzdy

Mínusy

Malé vonkajšie zrkadlá
Horší prístup k žiarovkám reflektorov

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. december 2024 20:35