StoryEditor

Vrtký obojživelník na štartovacej čiare

16.10.2006, 00:00
TEST. Model Opel Astra Twin Top 2,0 turbo je kupé aj kabriolet v jednom "balení".

Vžitá predstava, že kabriolet je auto vhodné iba do letných horúčav, dnes už neobstojí. Konštruktéri ponúkli dômyselný systém zloženia trojdielnej pevnej strechy, takže či svieti slnko, či je zima, dá sa jazdiť bez strechy. A keď zaprší alebo zasneží, jednoducho ju vodič obyčajným tlačidlom natiahne nad hlavy pasažierov za necelých 30 sekúnd. Je to však spojené s nevýhodným, ale nutným držaním tlačidla bez prestávky.
Ak sa ukazovák unaví a povolíte tlačidlo, nič sa nestane. Posun jednotlivých dielcov strechy sa zastaví. Potom sa môžete rozhodnúť, či budete pokračovať v stláčaní tlačidla na otvorenie alebo zatvorenie strechy. Koniec úkonu ohlási krátke pípnutie. Ak sa rozhodnete pre verziu kabriolet, vždy musíte mať zatiahnutú roletku v kufri - inak systém vypovie poslušnosť a celý dej sa zastaví. Ak je v batožinovom priestore zložená strecha, dá sa malý otvor zväčšiť červeným tlačidlom - celý sendvič sa nadvihne o 25 centimetrov. Žiaľ, táto operácia je trošku zdĺhavá.
Ale dosť bolo teórie. Najskôr vyrážame s verziou kupé. V kabíne je príjemne ticho, na predných sedadlách je dostatok miesta (na zadných ho však veľa nezostáva). Šesťstupňová prevodovka je veľmi príjemná najmä na diaľnici a v spojení s tempomatom je jazda doslova komfortná. K tomu prispieva i nadmieru citlivé ovládanie plynu. Dobrú náladu nestrácame ani pri razantnom zrýchlení, napriek deprimujúcemu pohľadu na informačný displej, ktorý vtedy ukazuje momentálnu spotrebu vyše 30 litrov.
Dvesto koní v akcii
Tlačidlom sa dá prepnúť športový režim, takže ani pred zákrutou neuberáme plyn, ale vychutnávame veľmi dobrú stabilitu podvozka a dynamiku jazdy. Napokon, niet sa čo čudovať, veď výkon dvesto koní už niečo znamená. Medzitým zastavujeme, aby sme si kupé "prestavali" na kabriolet. Mechanizmus otvárania strechy je zložitý, aj preto môže byť v činnosti, len ak vozidlo stojí a motor beží na voľnobeh.
Keď naberieme rýchlosť 80 km/h, vnímame šum vetra, ale takmer neregistrujeme zvuk motora - tak ticho si pradie. Keď sú bočné okná vytiahnuté, šofér so spolujazdcom sú v bezvetrí. Pochopiteľne, láka nás zistiť, kedy sa zvýši veterná turbulencia. Pridávame na rýchlosti. Aj pri stovke je však atmosféra v kabriolete príjemná, priam lahodná. Od stodvadsiatky sa prejaví nápor vetra a hluk v kabíne sa zvyšuje. Rádio sa v tej chvíli stáva zbytočným, naopak, šiltovka nevyhnutným doplnkom. Čím viac zrýchľujeme, tým viac sme prekvapení. Hluk okolo hlavy sa už dramaticky nestupňuje, dokonca až do rýchlosti 200 km/h sa nemení, je teda prijateľný. Pravda, bočné okná musia byť od stovky zatvorené, inak vám odfúkne hlavu.

V priemere desiatka
Celkový priemer spotreby paliva prekročil hranicu desiatich litrov, ale to neprekvapuje, lebo pri dvojlitrovom motore, turbe a športovom štýle jazdy to ani inak nemôže byť. Pochvaľovali sme si jazdu na tempomat i 6 prevodových stupňov, rovnako aj dobré brzdy, ktorých účinok bol okamžitý. Kto chce jazdiť na tvrdšom podvozku a bez kompromisov v zákrute, tomu odporúčame zatlačiť tlačidlo s nápisom SPORT. Aj prejazd ostrejšou zákrutou a vyššou rýchlosťou sa môže stať celkom príjemným zážitkom s veľkou mierou istoty, že auto sa udrží v stope. Pri cúvaní sa oplatí viac spoľahnúť na vonkajšie zrkadlá - senzory parkovania by prišli vhod.
Interiér je typicky oplovsky strohý, s minimom odkladacích priestorov, a aj tie jestvujúce sú malé.
Čakali sme viac
Na testovanom aute sme mali problém otvoriť a potom zasa zatvoriť veko na stredovej konzole, ktoré zakrýva elektrickú zásuvku a držiak mobilu (fajčiar by ho nazval popolníkom). Chvíľu nám trvalo, kým sme sa zorientovali aj v ovládaní tempomatu. Nie je prehľadné a malé tlačidielka na páčke smeroviek treba doslova hľadať. Celkovo interiér považujeme len za priemerný, neoslovili nás ani materiály. V aute tohto typu sme čakali viac. Zadné sedadlá sú núdzové, netradične - od stredu k okrajom - sa zapínajú bezpečnostné pásy. Predné pásy nie sú v operadlách, ale v karosérii za nimi, takže sú vzdialené z dosahu a vodič i spolujazdec ich musia krkolomne nahmatať. Veľké dvere sú nevýhodou pri parkovaní. Ak vedľa stojí natesno iné auto, riziko dotyku (prípadne poškodenia) suseda je veľké.
Konkurenti a cena
Autá typu kupé/kabriolet v jednom si postupne získavajú obľubu. Po Mercedese Benz SLK, Peugeotoch 206 cc a 307 cc prišli nasledovníci: Opel Astra Twin Top, VW Eos. Ich nevýhodou je malý batožinový priestor, ak sa rozhodnete pre kabriolet (205 litrov). No v prípade natiahnutej strechy (kupé) je v kufri priestoru dosť - 440 litrov.
Základná cena Astry s možnosťou usporiadania kupé/kabriolet s motorom 1,6 l je 850-tisíc korún, testovaná verzia s dvojlitrovým turbomotorom stojí 1,097 milióna.
Plusy
Tichý chod motora
Adaptívny podvozok
Šesťstupňová prevodovka, tempomat
Mínusy
Strohý interiér bez nápaditosti
Rozmerné dvere pri parkovaní
Ťažko nahmatateľné predné pásy

TECHNICKÉ ÚDAJE
Opel Astra Twin Top

1,6

1,8

2,0 Turbo

1,9 CDTI

Objem motora (cm3)

1 598

1 796

1 998

1 910

Výkon (kW/k)

77/105

103/140

147/200

110/150

Krútiaci moment (Nm)

150

175

262

320

Max. rýchlosť (km/h)

186

209

224

213

Zrýchlenie 0 – 100 km (s) 

14,1

11,4

9,5

10,2

Komb. spotreba (l/100 km)

7

7,7

9,5

6,1

(motory sú vybrané náhodne)        

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
20. apríl 2024 07:01