Blesk je tradičnou súčasťou loga značky Opel. A prečo z čistého neba? To, ako nová Vectra vyzerá, bolo naozaj veľkým nebeským prekvapením, na hranici šoku. Nový Opel Vectra mal svetovú premiéru 7. marca na Ženevskom autosalóne. Dejiskom prvých jázd bola však ešte predtým Barcelona.
Nová Vectra je celkom nový automobil. Používa tradičné meno v dobrej viere nadviazať na komerčné úspechy predchodcu. Sledujúc súčasné trendy, je vo všetkých smeroch väčšia a doslova nabitá modernou technikou. V prvom rade však zaujme tvarom. Niektoré línie karosérie sú v dnešných časoch neobvyklé. Najmä výrazne kolmé čelo s maskou otvoru vstupu chladiaceho vzduchu. Jeho tvar sledujú aj pomerne zložité predné svetlomety. O to prekvapujúcejší je údaj cx = 0,28, svedčiaci o vynikajúcej aerodynamike. Profituje z nej nielen spotreba, ale aj akustický komfort posádky.
Nechcem unavovať siahodlhým technickým opisom, no nemožno nespomenúť celkom nový podvozok, novú generáciu ESPPLUS , nové motory, atď. K tomu všetkému sa ešte vrátime v redakčných testoch, ktorým časom novú Vectru podrobíme. Teraz sa venujme dojmom z prvých jázd.
Do novej Vectry sa vďaka jej výške pohodlne nastupuje -- aj dozadu. Miesta je na všetkých sedadlách vo všetkých smeroch bezproblémovo dosť. Vodič sa v interiéri usadí a zorientuje okamžite, hoci ovládačov elektronickej výbavy je neúrekom. Nezvyklo pôsobí takmer kolmý sklon prístrojovej dosky. Umožňuje však bezproblémovú orientáciu -- hoci ciferníky otáčkomera a tachometra by som privítal výraznejšie. Vozidlo posádku doslova objíme -- relatívne vysoko umiestnené dolné hrany bočných okien vytvárajú pocit bezpečia a robustnosti. Len pre "frajerský" lakeť sú trocha privysoko. Jazda je veľmi tichá a komfortná. Výrazným posunom je správanie sa auta na vozovke, najmä vďaka celkom novej zadnej náprave, resp. novému podvozku ako takému. Vo svojej triede na špičkovej úrovni spája požiadavky na komfort (teda mäkkosť) a stabilitu (tvrdosť pruženia). Vectra evidentne ťaží z toho, že momentálne je vo svojom segmente "najmladšia". Na veľmi vysokú úroveň sa posunulo aj riadenie s novým elektrohydraulickým posilňovačom a radenie, spájajúce radiacu páku s prevodovkou prostredníctvom bowdenov. Pochvalu si zaslúži aj 5-stupňový automat.
Pohodlie jazdy a jej dynamika jednoznačne prekročili doterajší rámec strednej triedy. Jediné, čo mi trocha prekážalo, bolo ovládanie smerových svetiel a stieračov. Páčky pod volantom totiž nemajú definované polohy -- vždy sa vrátia do pôvodnej. Dokonalé zžitie sa s týmto novým spôsobom si vyžiada pár dní.
Nová Vectra prichádza momentálne ako štvordverový sedan. O pár mesiacov sa objaví verzia GTS -- 5-dverová s motorom 3,2 l V6, s väčším rázvorom, začiatkom budúceho roka verzia Signum a v lete budúceho roka Vectra Caravan, alias kombi. Zaujímavé: pod názvom Vectra sa budú skrývať autá s tromi rôznymi rázvormi!
Samozrejme, novú Vectru poháňajú nové motory -- benzínové 1,8 l (122 k) a 2,2 l (147 k), dieselové 2,0 DTI (100 k) a 2,2 DTI (125 k), svojej modernosti primerane tiché, agilné a úsporné.
V európskej strednej triede sa príchodom novej Vectry hladina opäť rozčerila. Všetko však nasvedčuje tomu, že vlnka preskočí aj o triedu vyššie a Vectra začne konkurovať "vlastnej" Omege, aj niektorým "cudzím", hrdiacim sa zaradením do vyššej strednej triedy.
StoryEditor