StoryEditor

Prvá kontrola po 4 rokoch

06.09.2006, 00:00

Prísne kontroly policajtov na cestách sa okrem iného sústreďujú aj na známe nálepky, ktoré môžete získať len v stanici technickej kontroly, ak prejdete jej linkou. Potvrdením je, okrem iného, aj podlhovastá nálepka na čelnom skle, ktorá nahradila roky používanú červenú nálepku na zadnom evidenčnom čísle.
Aké sú intervaly?
Osobné automobily (kategória M1, N1) a motocykle treba pristaviť na kontrolu prvýkrát po štyroch rokoch od kúpy nového vozidla. Potom sa cyklus opakuje každé dva roky. Toto platí aj pre prívesy. Autobusy, nákladné autá a návesy treba nechať skontrolovať každý rok a autobusy pre medzinárodnú prepravu každých šesť mesiacov.
Kontrolám v STK v súčasnosti nepodliehajú malé motocykle s objemom motora do 50 cm3 a traktory vrátane ich prívesov a návesov. Presne definované lehoty uvádza vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR číslo 327/1997 Z. z.
Lehoty emisných kontrol sú stanovené vyhláškou MDPT SR č. 265/1996 Z. z. na jeden rok. Emisným kontrolám nepodliehajú motocykle s hmotnosťou do 400 kg, traktory, pracovné samohybné stroje, vozidlá s dvojtaktným motorom a s riadeným katalyzátorom. No na emisnú kontrolu už musia chodiť aj majitelia áut s dieselovým motorom.
Aký je postup?
Pred kontrolou treba v STK predložiť technický preukaz (prípadne jeho overenú kópiu), osvedčenie o evidencii vozidla alebo doklad o jeho zadržaní, ďalej osvedčenie o emisnej kontrole (v prípade vozidiel, ktorých sa to týka), potvrdenie o spôsobilosti plynového zariadenia (ak je toto vo vozidle). Na opakovanú kontrolu treba priniesť i protokol z predchádzajúcej.
Opakovaná kontrola sa vykonáva vtedy, ak vozidlo bolo hodnotené ako dočasne nespôsobilé alebo nespôsobilé. Ak ju majiteľ auta uskutoční do 30 kalendárnych dní od predchádzajúcej, kontroluje sa iba odstránenie zistených nedostatkov a účtuje sa poplatok za opakovanú kontrolu, ktorý je nižší ako pri pravidelnej kontrole. Ak je opakovaná kontrola po 30 dňoch, účtuje sa plná cena.
Administratíva kontrola. Môže sa stať, že niektorý z dokladov o absolvovaní kontroly technického stavu stratíte alebo poškodíte. Podobne i pri zmene evidenčného čísla sa ostatné doklady stanú neplatnými, lebo je na nich uvedené pôvodné číslo. V takých prípadoch môžete požiadať STK, v ktorej vozidlo kontrolovali, o vykonanie administratívnej kontroly technického stavu. Iná STK môže vykonať administratívnu kontrolu iba po predložení dokumentov o absolvovaní pravidelnej kontroly. Platnosť nových dokumentov bude rovnaká, aká bola na pôvodných.
Administratívnu kontrolu môžu absolvovať i majitelia nových áut, ktoré ešte nepodliehajú pravidelnej kontrole. Kontrolná nálepka s platnosťou do termínu prvej povinnej pravidelnej kontroly (po 4 rokoch) môže pomôcť pri riešení prípadných nedorozumení -- napríklad pri prechode štátnej hranice.
Čo treba pri kontrole na ceste?
Polícia identifikuje platnosť technickej kontroly podľa nálepky na prednom skle, resp. pri starších, ale platných kontrolách na zadnom evidenčnom čísle. Okrem nálepky však musí vodič preukázať platnosť kontroly v STK aj predložením osvedčenia o kontrole technického stavu (ružový doklad), respektíve emisnej kontrole, ak sa vzťahuje na dané vozidlo. Protokol o kontrole v STK, ani tzv. veľký technický preukaz však vodič nemusí mať so sebou.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. november 2024 02:10