StoryEditor

Ležérny komfort limuzíny na dlhé trasy

05.02.2006, 23:00
Ak mal výrobca zámer ponúknuť čosi ako Rolls Royce v českom vydaní, vo veľkej miere sa mu to podarilo. Limuzína Superb s dieselovým motorom 2,5 TDI sa pri teste prejavila komótne, z pokoja sa rozbiehala majestátne a ani pri predbiehaní nehýrila nadpriemernou energiou.
Do vozidla sa nastupuje pohodlne na všetky sedadlá a nielen vpredu, ale aj vzadu poskytuje interiér naozaj veľkorysý priestor pasažierom. Tak ako by sme očakávali od vlajkovej lode z edície k 100. výročiu výroby prvého automobilu v Mladej Boleslavi. V anatomicky tvarovaných a vyhrievaných sedadlách sa sedí príjemne, pohodlne a telo sa neunaví ani pri dlhšej trase. Predné sedadlá sú nastaviteľné elektricky, vodič má k dispozícii aj tri pamäte. K pohodliu jazdy prispieva tiež tempomat, ktorý má však - nevedno prečo - oddelené ovládanie. Aktivuje sa na ľavej páčke, avšak ovláda sa tlačidlami na volante. Pravá ruka má v dosahu na ramene volantu zasa ovládanie audiosústavy.
Intimitu interiéru podčiarkuje pri nočnej jazde decentné osvetlenie okolia prístrojového panelu červeným svetlom i belasé nočné svetlo okolo vnútorných kľučiek, ktoré posádke pripomína svit mesiaca. Je to praktické, avšak nevedno prečo v tomto štýle konštruktéri nepokračovali a ochudobnili dvere o svietiace pozičné svetlá.

Široký predný stĺpik
Ku komfortu jazdy prispieva elektricky ovládané strešné okno, ktoré sa dá posúvať alebo vyklápať jednoduchým otočením spínača v strope. Praktické je puzdro na okuliare nad dvermi vodiča.
S vysokými ambíciami Škody Superb však nekorešponduje niekoľko "drobností", ktoré by sa poľahky dali zmeniť. Napríklad zadné opierky hlavy zbytočne vyčnievajú a pri pohľade vodiča do spätného zrkadla pôsobia rušivo. Ktovie prečo cúvací senzor signalizuje prekážku len akusticky, keď v Octavii Edition 100 je aj vizuálne varovanie. Pravý predný stĺpik vytvára pomerne široký tzv. mŕtvy uhol, čo sťažuje na križovatke výhľad šikmo vpravo. Zaskočili nás tiež malé odkladacie priehradky vo dverách a prekvapila nás absencia systému, keď po dotyku páčky smerovky trikrát zablikajú. Dverami, ako aj zadným vekom treba poriadne buchnúť, aby sa správne zatvorili.
Naopak, ocenili sme vtipne riešený krytý priestor na odkladanie drobností v zadných dverách pod lakťovými opierkami. K užitočným drobnostiam patria aj dve dvojice závesných vešiakov v kufri, ktoré dobre poslúžia pri prevážaní tašiek s nákupom, lyžiari istotne ocenia vak na lyže v strede zadného sedadla a pasažieri vzadu si môžu chodidlá pohodlne oprieť o šikmé podložky pod prednými sedadlami. Na rádiu sa dá predvoliť dopravné spravodajstvo konkrétnej stanice. K celkovému pohodliu prispieva i minimálny vnútorný hluk, vyhrievanie všetkých sedadiel a praktické je osvetlenie priestoru spod krytu vonkajšieho zrkadla.

Za sedem litrov
Radenie šiestich prevodových stupňov je presné, dojazd 900 kilometrov pri komótnej jazde zaručený. Počiatočný rozjazd ťažkej limuzíny je síce trošku ťažkopádny, no potom sa, najmä na dlhšej trase, naplno prejaví komfortná, tichá jazda. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu 6,9 l/100 km, čo je však aktuálne pri jazde mimo mesta. V Bratislave sme spotrebovali o dva litre viac. Na diaľnici po rovine pri zapnutom tempomate a rýchlosti 120 km/h ukázal displej prijateľnú konzumáciu 7 litrov. Keď sme sa chceli priblížiť deklarovanej maximálnej rýchlosti vyše 220 km/h, potrebovali sme na to poriadne dlhý úsek, aby sme preklenuli aspoň 200-kilometrovú hranicu. Zvyčajná, ľahko dosiahnuteľná rýchlosť bola okolo 180 km/h. Táto limuzína však dobre sedí na vozovke a brzdy majú dostatočnú účinnosť.

Naše odporúčanie
Superb patrí do vyššej strednej triedy (segment D), kde je na Slovensku s prevahou najpredávanejším modelom. Z hľadiska predaja mu konkurujú Audi A6, BMW radu 5, Mercedes triedy E, ako aj Hyundai Sonata, prípadne Peugeot 607. Škodu Superb odporúčame ako pohodlnú luxusnú limuzínu s veľkým kufrom, určenú najmä komótnym vodičom. Je vhodná ako komfortný rodinný automobil alebo reprezentačná limuzína pre podnikateľov.
Cena modelu s benzínovým motorom 1,8 T je 1,105 milióna korún, testovaný Superb so šesťvalcom 2,5 TDI je najdrahší a stojí 1,315 milióna. S automatickou prevodovkou je ešte drahší - vyjde na 1,385 milióna korún.

Nové osobné autá
(vyššia stredná trieda)
(registrácie I. - XII. 2005)
1. Škoda Superb 441
2. Audi A6 218
3. Mercedes-Benz E 163
4. BMW radu 5 135
5. Hyundai Sonata 61
6. Peugeot 607 57
7. Chevrolet Evanda 17
8. Volvo S80 15
Celkovo: 1 157

TECHNICKÉ ÚDAJE
Škoda Superb Edition      1,8 T 1,9 TDI 2,5 TDI
Objem motora, cm3  1781 1896 2496
Výkon, kW/k

110/

96/

120/

Krútiaci moment, Nm 210 285 350
Max. rýchlosť, km/h 216 205 223
Zrýchlenie 0 – 100 km, s  9,5 10,4 9,2
Komb. spotreba, l/100 km 8,3 5,7 6,9
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. apríl 2024 14:32