StoryEditor

Autá aj pre citlivých ľudí

06.10.2008, 00:00
Autor:
(dim)(dim)

Interiér kabíny moderného automobilu by mal byť bezpečný aj pre precitlivené osoby, napríklad pre alergikov alebo astmatikov. Volvo preto spolupracuje pri vývoji nových modelov aj s vedcami zaoberajúcimi sa kvalitou vzduchu a reakciami ľudského organizmu. Výsledkom je, že tri modely Volvo -- S80, V70 a XC70 -- odporúča aj Švédska asociácia pre liečbu astmy a alergií.
V priemyselných krajinách totiž až 45 percent populácie trpí určitou formou alergie a vyše desať percent má astmu. Za jednu z príčin tohto dramatického rastu možno považovať znečistenie vzduchu oxidmi dusíka, prízemným ozónom, tuhými čiastočkami a peľom. Nebola teda náhoda, že sa automobilka Volvo Cars rozhodla už v polovici 60. rokov vytvoriť špecifikácie a testovacie metódy na dosiahnutie takej kvality vzduchu v kabíne posádky, ktorá by vyhovovala aj precitliveným osobám. Prvým modelom skonštruovaným podľa týchto zásad bola limuzína Volvo S80 prvej generácie z roku 1998.
Úplne bez zápachu
Cieľom expertov je vytvoriť taký vzduch v kabíne automobilu, ktorý by bol čistejší než okolitý vonkajší vzduch, na čo má vplyv nielen vzduch vstupujúci do kabíny, ale aj emisie z použitých interiérových materiálov. Jav, ktorý sa často opisuje ako vôňa nového auta, je v skutočnosti nízka hladina emisií z materiálov, ako napríklad plastov na báze PVC a rozličných kovov. Hladina emisií je však taká nízka, že nepredstavuje nebezpečenstvo, no ak sa vozidlo zohreje, môže dôjsť ku koncentrácii, ktorá dráždi precitlivené osoby. "Akýkoľvek zápach sa snažíme minimalizovať, pretože intenzívny zápach môže vyvolať astmatický záchvat," povedal Andreas Andersson, zodpovedný za čistotu kabín modelov Volvo.
Optimalizáciu vnútorného prostredia kabíny možno rozdeliť na dve hlavné oblasti: kvalitu vzduchu a kontaktné alergie. Na zabezpečenie čo najčistejšieho vzduchu v kabíne vyvinula spoločnosť Volvo Cars dva systémy: IAQS a CZIP. Prvý monitoruje kvalitu vzduchu vstupujúceho do kabíny a automaticky zatvorí prívod zvonka, ak je hladina škodlivých látok príliš vysoká. Viacnásobný filter zachytáva tuhé prachové čiastočky a peľ, pričom vrstva z aktívneho uhlia zachytáva aj zápach a prízemný ozón. "Systém myslí za vás a zatvorí prívod vzduchu napríklad pri jazde cez tunel," hovorí Andersson. Kvalita vzduchu v kabíne automobilov Volvo vybavených systémom IAQS je vždy lepšia, ako sú limity svetovej zdravotníckej organizácie WHO pre mestské prostredie. Systém CZIP zase zabezpečí, že vzduch v kabíne posádky sa automaticky vyvetrá do jednej minúty od odomknutia vozidla diaľkovým ovládačom.
Realistické testy
Aby sa zabránilo emisiám nežiaducich látok z materiálov použitých v kabíne posádky, prebieha už v ranom štádiu starostlivý výber materiálov. Potom prídu na rad testy, pri ktorých sa materiál zohrieva tak, aby bolo možné merať kvalitu vzduchu v kabíne auta zohriateho slnkom. Volvo robí tieto testy v troch fázach: na individuálnych komponentoch, na systémoch a na kompletných vozidlách. Testy ďalej dopĺňa špeciálny team VCC, ktorého členovia čuchom skúmajú rozličné predmety a posudzujú, či je ich vôňa akceptovateľná, alebo je už príliš intenzívna.
Na predchádzanie dotykovým alergiám sa minimalizuje podiel niklu na kovových povrchoch v kabíne a na vypracovanie kože sa namiesto chrómu používajú rastlinné výťažky. Všetky textílie a kože v kabíne automobilov Volvo spĺňajú normu Oeko-Tex Standard 100, normu medzinárodného inštitútu monitorujúceho škodlivé látky v textile.
Záujem o čisté vnútorné prostredie kabíny stále rastie. Ako dodáva Andersson, mnohé ázijské trhy práve túto vlastnosť pozdvihli na novú úroveň dôležitosti. "Japonsko, Čína a Kórea signalizovali záujem stanoviť nové zákonné požiadavky v tejto oblasti. V minulosti sme niečo také neregistrovali na nijakom trhu. No záujem zákazníkov o čisté prostredie v kabíne automobilov rastie rovnako v Európe, ako aj v USA."

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
06. december 2025 02:28