StoryEditor

Octavia dostala modernú tvár a oči

Škoda Octavia si na európskych trhoch od svojho predstavenia v roku 2004 vybudovala silnú pozíciu. Český výrobca koncom minulého roka svoj nosný model inovoval, pričom pri modernizácii zohľadnil aj pripomienky zákazníkov. Nový model s poradovým číslom tri sme si vyskúšali s benzínovým motorom s objemom 1,8 litra s označením TSI. Za tromi tajomnými písmenami sa skrýva najmodernejšia technika koncernu Volkswagen. Agregát ma priame vstrekovanie benzínu a prepĺňanie. Auto je s ním nadmieru dynamické, temperamentom uspokojí športovejšie založených motoristov.

Viditeľný rozdiel
Kompaktný liftback dostal nové xenónové svetlomety, ktoré sa podľa vzoru drahších koncernových súrodencov natáčajú do zákruty. Zaujímavým detailom je nápis Octavia integrovaný do zrkadlovej plochy v lampe. Maska chladiča má devätnásť zvislých lamiel v chrómovanom rámčeku. Zo Superbu prebrala Octavia aj predné hmlové svetlomety s funkciou denného svietenia, plnia aj funkciu svetiel do zákrut. Zapínajú sa automaticky na tej strane, kam vodič otočí volantom. Súčasťou spätných zrkadiel sú smerové svetlá. Zadná časť auta sa môže pochváliť novým nárazníkom a tak isto novou grafikou svetiel, nechýba ani dvojitá chrómová koncovka výfuku.

Klasický interiér
Vnútri auta veľké zmeny nečakajte, aj keď napríklad sedadlá dostali novú konštrukciu, prístrojový panel má biele podsvietenie a inú grafiku stupníc. Autu nechýbajú tradične kvalitné materiály, chválime množstvo odkladacích miest, volant je podobný tomu v Superbe. Obklad stredovej konzoly a okolia radiacej páky farebnosťou a štýlom korešponduje s vnútornými výplňami dverí. Vo výbave pribudli nové druhy autorádií a navigácií s dotykovým displejom.

Výnimočný motor
Benzínový agregát má maximum krútiaceho momentu k dispozícii už takmer od voľnobehu, čo znamená citeľný nárast sily od tých najnižších otáčok. Maximálny výkon stošesťdesiat konských síl podáva tichý a kultivovaný štvorvalec pri 4 500 ot./min. Prekvapujúco aj za touto hranicou benziniak ochotne ťahá ďalej až po obmedzovač. Preplňovaný štvorvalec nepozná takzvanú turbodieru, teda krátkodobú stratu výkonu, a náhly prudký záber. V celom spektre otáčok ťahá kontinuálne. Zaujal nás aj zvuk motora. Pri štartovaní o ňom ani neviete, pri nízkych a stredných otáčkach počujete tiché ševelenie a pri tých vysokých celkom zaujímavý zvonivý zvuk.
Pokiaľ od Octavie TSI vyžadujete športové výkony, vypýta si zhruba dvanásť litrov benzínu na sto kilometrov. Ak však jazdíte pokojne a len s občasným pritlačením na pedál akcelerátora, vystačíte si s ôsmimi litrami benzínu na sto kilometrov. Podvozok najnovšej škody veľmi slušne tlmí nerovnosti slovenských ciest. V zákrutách sa Octavia mierne nakláňa. Radenie je nekompromisne presné, vedenie vozidla je veľmi ľahké a pre vodiča je skutočným pôžitkom, aký sa v nižšej strednej triede tak často nevidí.

Solídny produkt
Nová Octavia oživila tvary, nie je to nová generácia tohto modelu. Nové auto na ceste vzbudzuje pozornosť. Plusom auta je výkonný a efektívny maloobjemový benzínový motor, veľkorysé priestorové podmienky a veľmi dobré dielenské spracovanie. Istou nevýhodou môže byť vyššia nadobúdacia cena. V prípade tohto auta je však nutné uvedomiť si, že jeho porovnávanie s konkurenciou nie je vôbec jednoduché. Technikou, veľkosťou, vybavením i kvalitou prekonáva zvyklosti svojej triedy. Je to robustné a solídne auto s množstvom príjemných detailov. Česi si pri jeho návrhu odviedli skutočne dobrú prácu.
Vladimír Dimov

Technické parametre:
Objem motora (ccm): 1798
Max. výkon ( kW/ot za min): 118 /4500 - 6200
Maximálny krút. Výkon ( Nm/ ot za min): 250/1500 -- 4500
Zrýchlenie (z 0 na 100 km/h v sek.): 7,8
Max. rýchlosť: (km/h): 223
Spotreba (mesto, mimo, kombi, l/100km): 9,6 5,6 7,0
Rozmery (dĺžka, šírka, výška v mm): 4569, 1769, 1462
Rázvor (mm): 2578
Batožinový priestor (v lit.): 560/1320
Cena: 20 315 Eur

Naše hodnotenie:
+ pohonná jednotka
+ batožinový priestor
+ interiér
- vyššia cena

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
06. december 2025 09:43