Pred desiatimi rokmi spustila automobilka vo francúzskom Hambachu výrobu najmladšej európskej značky Smart. Odvtedy dodala do tridsaťsedem krajín na piatich kontinentoch cez deväťstotisíc kompaktných, zhruba iba dva a pol metra dlhých, vozidiel Smart Fortwo. Kultový Smart s nezameniteľným vzhľadom sa ako jediné, aktuálne vyrábané auto vystavuje v newyorskom múzeu moderného umenia. V Spojených štátoch, kam sa začal dodávať, tohto roku už jazdí vyše jedenásťtisíc vozidiel značky Smart -- na budúci rok sa začne vyvážať aj do Číny.
Unikátny nápad
Smart Fortwo je auto, ktoré spája potešenie z jazdy so životným štýlom a príkladnou úspornosťou. Toto dvojsedadlové vozidlo presviedča zákazníkov na celom svete svojou bezpečnostnou výbavou, dizajnom a tiež aj kvalitou, spoľahlivosťou a hospodárnosťou. "Smart Fortwo je zmysluplné auto a človek má z neho radosť -- keby sme ho pred desiatimi rokmi nevynašli, museli by sme ho vynájsť dnes", konštatoval predseda predstavenstva spoločnosti Daimler Dr. Dieter Zetsche. Pri zrode značky stál tiež Nicolas G. Hayek, vynálezca hodiniek Swatch. Roku 1989 sa stal vo švajčiarskom meste Biel spoluzakladateľom firmy na jeho výrobu, ktorá je dnes už stopercentnou dcérskou spoločnosťou Daimleru.
Druhá generácia
Od marca minulého roka bolo dodaných cez stopäťdesiattisíc Smartov Fortwo druhej generácie. Sériová výroba Smartu s elektrickým pohonom a lítium-iónovými batériami, ktorý sa už testuje v bežnej prevádzke, je plánovaná na rok 2010. Na ďalšie zníženie emisií CO2 benzínového motora ponúka výrobca v Európe model Smart Fortwo mhd (micro hybrid drive) s inteligentným štart-stop systémom a výkonom 71 koní. Tento systém automaticky vypne motor, akonáhle je rýchlosť nižšia ako 8 km/h a vodič stojí na brzde. Ak vodič brzdu uvoľní, motor sa opäť spustí. Normovaná spotreba sa tým zníži z 4,7 litra na 100 kilometrov o asi 0,4 litra na okolo 4,3 litra na 100 kilometrov. Priemerné emisie CO2 sa znížia zo 112 gramov na 103 gramov na kilometer.
Dieselový šampión
V zadnej časti Smart Fortwo pracujú najmodernejšie kompaktné trojvalcové benzínové motory so zdvihovým objemom 999 cm3. Na výber sú v západnej Európe v súčasnosti dva varianty s atmosférickým motorom 61, resp. 71 koní, ako aj prepĺňaný motor so silou 84 koní. Trojvalcový motor s turbom je tiež podstatnou časťou Smart Fortwo BRABUS so silou 98 koní. Okrem toho ponúka táto značka s dieselovým variantom Smart Fortwo cdi celosvetového CO2-šampióna. Dvojsedadlové vozidlo so silou 45 koní spotrebuje v priemere len 3,3 litra na sto kilometrov a prejde bez nutnosti doplniť pohonné látky okolo 1 000 kilometrov. S 88 gramami na jeden kilometer má najnižšie emisie CO2 spomedzi všetkých sériových vozidiel. V Nemecku a Taliansku jazdí už každý piaty vodič s týmto úsporným dieselovým variantom.
