StoryEditor

Predstavuje sa výkonným motorom a komfortom

13.10.2008, 00:00

Model, ktorý predstavujeme, stojí na samom vrchole modelovej ponuky Fiatu. Má nový, ľahko faceliftovaný kabát. Najviditeľnejšia zmena je na prednej časti -- teraz je takmer rovnaká ako na modeli Brava.
Dobrá ochrana posádky
Vlajková loď každej automobilky musí byť veľká, dobre vybavená a bezpečná. Ani v jednej z týchto požiadaviek nenájdete na Crome slabinu. Z nárazových testov Euro NCAP odchádzala ešte v roku 2005 s piatimi hviezdičkami za ochranu posádky. V základnej výbave je sedem airbagov a ďalšie dva je možné doobjednať. Pokiaľ ide o priestor, v kabíne je ho nadostač. Ozajstná vlajková loď však musí ponúkať aj ďalšie veci. Začnime napríklad pri výkonnom motore. Testovaný exemplár poháňal ten najsilnejší, čo môže Fiat ponúknuť, päťvalcový vznetový agregát 2,4 l Multijet (147 kW) so štyrmi ventilmi na valec. Vzhľadom na vysokú pohotovostnú hmotnosť vozidla a automatickú prevodovku budeme ťažko o tomto Fiate hovoriť ako o naftovej rakete, skôr by sme o ňom mohli povedať, že je dynamickým krížnikom ciest. Automat je v meste príjemný spoločník, no príliš veľa športového prejavu od neho nečakajte. Agresívny štýl jazdy automatu príliš nesedí, elektronika si s ním občas nevie dať rady.
Odhlučnený motor
Na diaľnici je to niečo celkom iné. So zaradeným šiestym prevodovým stupňom si výborne odhlučnený motor len ticho ševelí. Nedajte sa však uspať, keď je potrebné zrýchliť, "kickdown" si chvíľu počká, ale razancia, s akou Croma vyrazí, je slušná. Ak máte chuť, môžete použiť aj sekvenčný mód prevodovky. Tá bude potom držať zvolený stupeň aj pri výlete ručičky otáčkomera do červeného poľa. Pri diaľničnej stotridsiatke spotrebuje približne šesť a pol litra nafty. Pri menej rozvážnej jazde v kombinovanom režime bude spotreba sedem až osem litrov. Na druhej strane pomalé posúvanie v mestských zápchach spôsobí, že auto si zapýta desať až jedenásť litrov.
Ozajstný krížnik ciest
Fiat prešiel za posledných niekoľko rokov veľký kus cesty, a tak dielenskému spracovaniu, voľbe materiálov a ani dizajnu interiéru nemožno takmer nič vyčítať. Croma je postavená veľmi komfortne, pohodlie je v tomto prípade na prvom mieste. Podvozok dôkladne izoluje posádku od diania pod kolesami a túto úlohu plní veľmi dobre -- v interiéri vládne akustická pohoda, a to aj pri vyšších rýchlostiach. Keď k nej pripočítame komfort a veľké, pohodlné sedadlá, ktoré si pochvaľovali aj cestujúci v zadnom rade, je jasné, že spokojnosť pri dlhšej ceste je naozaj silná stránka tohto auta. Nesklame ani dostatočne objemný, až päťstolitrový batožinový priestor. Dvojité dno je praktické, nákladová hrana by však mohla byť nižšia.
Keď chýba imidž
Pri cene niečo viac ako milión korún dostane zákazník veľké, pohodlné, dobre vybavené a nadpriemerne výkonné auto. Vzhľadom na situáciu na trhu celkom slušná ponuka. Prečo je potom na našich cestách tak málo týchto áut? Problém je zrejme v imidži tejto značky v našich končinách. Investovať minimálne 702-tisíc alebo bezmála milión korún za Fiat sa našim motoristom veľmi nepozdáva. Určite tomu nepomáha ani stále prežívajúca nelichotivá povesť tohto "Taliana". My však môžeme potvrdiť, že Croma si naše sympatie získala.

Základné údaje
Motor
: 2,4 l Multijet
Maximálny výkon: 147 kW (200 k)
Maximálny krút. moment: 400 Nm
Maximálna rýchlosť: 216 km/h
Zrýchlenie: (0 -- 100km/h ) 8,5 s
Komb. spotreba: 7,2 l /100 km
Rozmery: 4,78 x 1,77 x 1,60 m
Rázvor: 2,7 m
Batožinový priestor 500/1600 l
Cena: 954 000/ 31 644 eur (od 702 000 / 23 300 eur -- benzínová 1,8 l)

Plusy
-- výkonný motor
-- komfortný charakter auta
-- veľkorysý vnútorný priestor

Mínusy
nedostatok odkladacích priestorov (chýba držiak na nápoje)

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
06. december 2025 11:44