Druhý menovaný, S-Max, sme si vyskúšali v rámci redakčného testu s dieselovým motorom 2,2 TDCi Duratorq DP.
Športové gény
Ford S-Max určite osloví napríklad otcov početnejších rodín. Charakteristickým znakom tohto modelu sú vysoko umiestnené predné hmlové svetlomety, dynamickejšie tvarovaný mohutný nárazník, ktorý má po novom upravený nasávací otvor a vo vyšších výbavách aj denné LED svetlomety. Pribudla aj lišta na maske chladiča. Dynamicky pôsobia mohutné lemy blatníkov aj odvetrávacie otvory za prednými kolesami. V zadnej časti sa zmenil tvar dverí batožinového priestoru s novými združenými svetlami s technológiou LED diód. Zadné kufrové dvere sú pomerne veľké a siahajú až do nárazníka, čo je samozrejme praktické. Na druhej strane však s týmto faktom treba rátať pri ich otváraní v menších priestoroch a keď cúvate napríklad k stene. V takýchto prípadoch si treba nechať dostatočný odstup, inak sa do kufra nedostanete.
Priestor pre život
Keďže Ford S-Max využíva rovnakú podlahovú platformu ako Mondeo, pozícia vodiča za volantom pripomína sedenie v klasickej limuzíne, aj keď je predsa len o niečo vyššia, no v porovnaní s ostatnými značkami rodinných vanov sa sedí v S-Maxe príjemne nízko. Za volantom S-Maxu si každý vodič nájde optimálnu polohu. Štvorramenný volant sa dá nastavovať v širokom rozsahu a okrem toho výborne padne do ruky. Krátka radiaca páka šesťstupňovej manuálnej prevodovky, na vysokom stredovom paneli, má presné dráhy.
Nechýba elektrická parkovacia brzda ani bezkľúčové štartovanie. Dobrý dojem robia mäkčené plasty na povrchu palubnej dosky. Hlboko zapustené analógové budíky majú typickú "fordovskú“ fazónu a rovnako tak aj displej prehľadného informačného systému Ford Covers v zornom poli vodiča. Rovnako prehľadný je aj veľký displej veľmi slušného audiosystému v stredovej konzole. Priestorové pomery v kabíne sú naozaj nadštandardné.
Na predných sedadlách a rovnako aj v druhom rade sa sedí naozaj komfortne, a miesta je v obidvoch radoch na rozdávanie. V prípade záujmu si môžete S- Max dovybaviť aj tretím radom sedadiel.
Sú to dve samostatné sedadlá a ponúkajú celkom slušný komfort, len tí vyšší môžu cítiť určité obmedzenie nad hlavou. Tretí rad sa rovnako ako sedadlá druhého radu sklápajú do podlahy.
Výborný dieselový štvorvalec
Testovaný S-Max mal pod prednou kapotou naftový štvorvalec 2,2 TDCi Duratorq DPF. Ford ho vyvíjal spoločne s francúzskym koncernom PSA. Jeho parametre sú skutočne veľmi zaujímavé. Disponuje maximálnym výkon 129 kW (3500 ot./ min) a jeho krútiaci moment 400 Nm (1750 ot/min) naznačuje, že sa najlepšie cíti v nižších otáčkach, už skoro od voľnobehu. Turbodiesel ide veľmi ochotne "za plynom“ a zrýchlenie na sto kilometrov za hodinu dosiahne v čase pod desať sekúnd.
Spolupráca so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou má svoj podiel na veľmi slušnej ekonomike prevádzky. Pri zaradenej šestke a rýchlosti 130 km/h má motor len 2 400 otáčok za minútu. V priemere sa tak v pohode vodič zmestí so spotrebou pod hodnotu 7,0 l nafty na sto kilometrov. V meste pri častejšom rozbiehaní a preraďovaní rýchlostí si tento výkonný rodinný Ford vypýta približne 8,5 litra na sto kilometrov.
Takmer s dvojtonovým S-Maxom si tento agregát dokáže dobre poradiť, dokonca aj v tiahlom a prudkom stúpaní cez horský priechod. Čo sa týka jazdných vlastností, pri bežných rýchlostiach si pruženie S-Maxu dokáže poradiť s priečnymi nerovnosťami, zvlneným asfaltom aj bočnými náklonmi karosérie.
Rodinný Ford S-Max s výkonom 129 kW ponúka skutočne všetko, čo by ste od veľkého rodinného auta očakávali, priestranný a bohato vybavený interiér, k tomu vždy veľmi príjemný zážitok z výkonného motora a výborné jazdné vlastnosti.
Dodo Dúbravský
