StoryEditor

Test HN: Štýlová "motokára" s vysúvacím spojlerom (foto)

26.03.2012, 00:00
Autor:
stlstl
Atraktívny Mini Cooper S Coupé vyniká výkonom a zároveň nízkou spotrebou. Jeho aktívny spojler zlepšuje aerodynamiku.

Mini Coupé je prvým dvojmiestnym modelom legendárnej britskej značky, ktorá už viac ako desať rokov patrí pod BMW Group. Atraktívna novinka používa tú istú technickú bázu ako jej sesterské modely. Konštruktéri sa rozhodli obetovať dvojicu zadných sedadiel pôsobivému športovému tvaru kupé a väčšiemu batožinovému priestoru. Ide o unikátnu koncepciu karosérie a interiéru, ktorá je sprevádzaná typickým odhodlaním značky dosiahnuť vysokú úroveň kvality a atraktívnosti. Mini Coupé sme si vyskúšali v druhej najsilnejšej verzii. Jazdili sme s modifikáciou Cooper S, v poradí už piatym modelovým radom.

Zážitok pre dvoch
Chýbajúce zadné sedadlá prinášajú nový zážitok z jazdy pre dvojčlennú posádku. Kufor je veľký a flexibilný vďaka vysoko sa otvárajúcim zadný dverám a širokému otvoru na prestrčenie dlhších kusov batožiny do interiéru. Kožou potiahnuté predné sedadlá majú tvrdšie bočnice, tak ako sa na športovo ladené kupé patrí. Nechýbajú im airbagy a vyhrievanie. Prístrojový panel je takmer rovnaký so sesterskými modelmi auta. Dominuje mu centrálne umiestnený analógový tachometer, ktorého stred vypĺňa farebný displej. Slúži na navigáciu, ako aj pre audiosystém.

Obidve zariadenia majú otočný ovládač, ktorý je medzi radiacou pákou a ručnou brzdou. Fakt, že auto má pevnú strechu a hrubé zadné stĺpiky karosérie, sa pozitívne odráža na jeho torznej tuhosti. Mini Coupé je veľmi pevné a na ceste stabilné. Jeho jazdné vlastnosti pripomínajú motokáru. Auto sa ovláda veľmi ľahko, reakcie podvozka sa dajú predvídať. To sa pri športovo ladených vozidlách oceňuje.

Mini Coupé má dynamické proporcie. Nový dvojmiestny model je dlhý 3,73 metra, vysoký 1,38 a široký 1,68 metra. V porovnaní s konvenčným modelom je až o tri centimetre nižšie. Dostatok priestoru na hlavu v interiéri zabezpečujú oválne prelisy vo vnútornom čalúnení strechy. Typickým prvkom pre Mini Coupé je takzvaná prilbová strecha, ktorá je zreteľná hlavne pri pohľade z boku. Auto má široké boky a celoobvodový sklenený pás okien. Obzvlášť nápadné sú A-stĺpiky a čelné sklo s viditeľne strmším sklonom ako pri iných modeloch Mini. Vozidlo má tak lepšie aerodynamické vlastnosti.



Sila v každom okamihu
Štvorvalec s objemom 1,6 litra pochádzajúci zo spolupráce koncernov Peugeot/Citroën a BMW Group je vybavený technológiou variabilného manažmentu ventilov, turbodúchadlom typu twin-scroll a priamym vstrekovaním paliva. Systém prepĺňania twin-scroll je založený na dvoch kanáloch, do ktorých sa zbiehajú výfukové zvody dvoch párov valcov a na dvoch samostatných kanáloch aj priamo v turbodúchadle. Táto konštrukcia umožňuje dosiahnuť okamžitý nárast plniaceho tlaku. V praxi to znamená okamžitú odozvu motora na pohyb plynového pedála.

Mini Cooper S Coupé je veľmi spontánne a pritom prekvapivo úsporné auto. Jeho agregát má výkon 135 kW/184 k a pri kombinovanej spotrebe len 6,4 litra paliva na sto km. Je to najefektívnejší motor svojej objemovej a výkonovej triedy. Nami skúšané Mini Cooper S Coupé bolo vybavené šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Vďaka krátkym časom preraďovania a priamej voľbe presného „cieľového stupňa“ pri podraďovaní sa dokonale hodí k športovému Mini Coupé. Vodič má k dispozícii aj manuálne sekvenčné radenie. Radiť sa dá buď klasickou pákou vpred a vzad, alebo tlačidlami na volante.

Podvozok a jazda
Mini Coupé dopraje vodičovi intenzívny zážitok z jazdy. Coupé je stabilné a jeho vodič sebaistý aj pri extrémnych jazdných manévroch. Podvozok, riadenie a brzdový systém zaručujú dokonalú kontrolu nad vozidlom. Komponenty rozšírených náprav navrhli špecialisti BMW Motorsport. Modifikácie, špecifické pre Mini, zaručujú autu rovnováhu medzi komfortom a agilitou. Na prednej náprave sú použité závesy a odpruženie typu McPherson. Vzadu je viacprvková náprava. Jej pozdĺžne ramená sú vyrobené z hliníka, čo znižuje celkovú hmotnosť. Doplnkový športový podvozok má tuhšie nastavené tlmiče a vpredu aj vzadu tvrdšie priečne skrutné stabilizátory.

Mini Coupé je ako vôbec prvé Mini vybavené aktívnym spojlerom, zlepšujúcim obtekanie vozidla vzduchom pri jazde vyššou rýchlosťou. Spojler je v základnej polohe integrovaný do veka batožinového priestoru. Automaticky sa vysunie, keď auto dosiahne rýchlosť 80 km/h. Pomocou tlačidla na ovládacom paneli pod strechou je možné spojler vysunúť aj manuálne.

01 - Modified: 2004-07-28 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Gigantickú akvizíciu oddiriguje Nomura 02 - Modified: 2004-07-28 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Pražská diaľnica za peniaze EIB 03 - Modified: 2004-07-28 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Baumax smeruje do juhovýchodnej Európy
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 05:26