Individuálny štýl, inovatívna technológia a vysoké štandardy kvality, stanovené celosvetovo prvým výrobcom prémiových malých automobilov, sú základom globálnej popularity modelovej ponuky MINI. Slávna britská značka, ktorá dnes už patrí do skupiny BMW Group, ponúka fanúšikom netradičných a silne imidžových áut dovedna šesť modelov. V rámci testu sme si vyskúšali najväčší z nich, jazdili sme so štvordverovým MINI Countrymanom, ktorý bol vybavený naftovým dvojlitrom, pohonom všetkých kolies AWD a šesťstupňovou automatickou prevodovkou.
Auto, ktoré s prehľadom spĺňa aj kritériá plnohodnotného rodinného auta, nás v mnohom milo prekvapilo. Bezmála tritisíc testovacích kilometrov sme absolvovali zväčša po cestách druhej a tretej triedy, teda v sťažených podmienkach. Countryman nesklamal. Agilita, kompaktné rozmery a nízka spotreba udeľujú novému modelu výnimočný balík vlastností, predurčených pre výzvy, a to nielen mestskej mobility.
4x4 s nádychom športovosti
MINI Countryman dopraje posádke športový jazdný zážitok, vodičovi spontánnu radosť z jazdy, a to aj v jeho dieselovej verzii. Potenciál 140 koní stačí aj na relatívne ťažkú karosériu s hmotnosťou poldruha tony. Nové štvordverové MINI prináša do segmentu malých áut závan čerstvého vzduchu. K tomu sa navyše pridáva aj variabilne využiteľný batožinový priestor, ktorý dáva posádke extra slobodu pri transporte športového náradia alebo výletnej batožiny pre dvoch.
Dizajn karosérie dvojmiestneho MINI prináša typický štylistický jazyk značky, a to aj napriek tomu, že auto citeľne „narástlo“, jeho dĺžka je viac než štyri metre. Elegantne navrhnutý MINI Countryman si ponecháva charakteristické kontúry overené časom, napríklad veľké okrúhle predné svetlá, obdĺžnikovú mrežu chladiča, lemovanie bočných smeroviek či zvislo usporiadané zadné svetlá. Countryman si ponechal aj nízke a pomerne kolmé okná, pôvodné sú aj chrómové kľučky dverí a zreteľné lemy blatníkov kolies. Tie sú, tak ako sa patrí, umiestnené v rokoch karosérie, čo pozitívne vplýva na priestor v kabíne a, samozrejme, aj na jazdné vlastnosti.
Technológia podvozka
Fanúšikovia MINI tvrdia, že kvality podvozkovej technológie nemajú v segmente malých automobilov konkurenciu. Súhlasíme. V prípade nami skúšaného Countrymana ide MINI ešte ďalej. Technológia podvozka zahŕňa prednú nápravu s pružiacimi vzperami MacPherson, zadnú nápravu s centrálnym ramenom a výkonný brzdový systém. Štandardný podvozok má trochu tuhšie naladenie pružín a tlmičov.
Pohonný systém ALL4 využíva elektromagnetický medzinápravový diferenciál na plynulé prerozdeľovanie pohonu medzi predné a zadné kolesá. Za normálnych okolností distribuuje ALL4 na obe nápravy po 50 percent pohonu. V extrémnej situácii dokáže presmerovať na zadnú nápravu až 100 percent pohonu. To prináša trakčne optimalizované vyjadrenie jazdného talentu, ktorým sa MINI preslávilo, vrátane maximálnej smerovej stability a dynamiky na každom povrchu cesty. Auto sa spolieha okrem pohonu 4x4 aj na celý rad pomocných elektronických systémom.
Na palube je elektrický posilňovač riadenia a aj dynamická kontrola stability (DSC). To sa kombinujú s vysokou tuhosťou karosérie, doplnenej o špeciálne zosilňujúce výstuže a najväčšie mini má aj nízke ťažisko. Výsledkom je dobrá agilita a s hlavne solídna aktívna aj pasívna bezpečnosť vozidla. Aerodynamickú rovnováhu MINI Countrymana optimalizuje aj zadný spojler, ktorý okrem iného pomáha v prípade dažďa udržať zadné okno čisté.
Pohoda a komfort
Interiér prekvapuje veľkorysou ponukou priestoru pre posádku – ako sa na MINI patrí – štandardne je vybavený množstvom štýlových športových prvkov. Špeciálne pre tento nový model boli navrhnuté športové sedadlá. Na pohľad sú menšie a užšie, telám však doprajú oporu aj na dlhších cestách. Bohatú štandardnú výbavu je možné doplniť o výber z ponuky kvalitných prvkov na želanie, tak z oblasti doplnkov, ako aj príslušenstva, čo dáva majiteľom najlepšie možné východiská pre prispôsobenie vozidla svojmu osobnému štýlu. Fantázii sa medze nekladú, od navigácie, cez HiFi audio až po individualizáciu auta vlastným polepením karosérie.
MINI Countryman, vybavený radovým dvojlitrovým turbodieselom, sme podrobili testu ešte v rámci jeho zábehu, prevzali sme si ho celkom nový, priamo z predajne. Auto nás milo prekvapilo nízkou spotrebou, ktorá sa pohybovala na hranici siedmich litrov nafty na sto kilometrov.
Technické údaje:
Mini Countryman Cooper SD
Motor: 2,0 d
Výkon: 105 kW (143 k)
Krútiaci moment: 305 Nm
Prevodovka: 6-st. automat
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,5 s
Maximálna rýchlosť: 193 km/h
Rozmery: (d/š/v): 4,11/1,78/1,56 m
Rázvor: 2 595 mm
Priemerná spotreba: 6,1 l/100 km
Cena od: 26 300 eur
Porovnanie s konkurenciou:
Peugeot 4008
Motor: 1,8 HDI
Výkon: 110 kW (150 k)
Krútiaci moment: 300 Nm
Prevodovka: 6-st. manuál
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,5 s
Maximálna rýchlosť: 198 km/h
Rozmery: (d/š/v): 4,34/1,80/1,63 m
Rázvor: 2 670 mm
Priemerná spotreba: 5,6 l/100 km
Cena od: 26 990 eur
VW Tiguan
Motor: 2,0 TDI
Výkon: 103 kW (140 k)
Krútiaci moment: 320 Nm
Prevodovka: 7-st. automat DSG
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,2 s
Maximálna rýchlosť: 188 km/h
Rozmery: (d/š/v): 4,42/1,81/1,47 mm
Rázvor: 2 605 m
Priemerná spotreba: 6 l/100 km
Cena od: 29 260 eur
Pripravené v spolupráci s:
CASPER MEDIA
