Spoločnosť EurotaxGlass, ktorá sa venuje predovšetkým analýzam v automobilovom priemysle, a renomovaný britský marketingový a výskumný inštitút Harris Interactive urobili začiatkom roka spoločný prieskum. Cieľom bolo získať odpoveď na otázku nastolenú v najnovšej štúdii Elektrifikácia v automobilovom priemysle -- pohľad európskych spotrebiteľov. Jednoduchá a cielená otázka pre zákazníkov na piatich najväčších trhoch Európy znela: Je zákazník pripravený a ochotný kúpiť si elektromobil?
Približne tridsať percent z 5 253 oslovených respondentov vyjadrovalo záujem o elektromobily a vozidlá s hybridným pohonom, pričom Toyota jasne figurovala na všetkých trhoch ako automobilka s najvyšším povedomím o značke. Na otázku o uvedení konkrétnej značky elektromobilu alebo hybridného auta uviedlo približne pätnásť percent respondentov odpoveď Toyota, a iba šesť percent menovalo najbližšieho konkurenta Hondu. Len necelé tri percentá si spomenuli, že hybridné alebo elektrické vozidlá vyrábajú i Renault, PSA, BMW a Mercedes.
Dobrá cesta
Ekologická vlajková loď značky Toyota, model Prius, sa okrem toho ukazuje ako jediný skutočne známy model z celej ponuky elektromobilov i hybridných automobilov. Až 16 percent z opýtaných ho spontánne poznalo, najbližšieho konkurenta Hondu Insight uviedlo šesť percent. Štúdia dokladuje, že odhad Toyoty o vysokom potenciáli trhu s hybridnými autami sa po rokoch ukazuje ako správny.
Otvorenosť motoristov voči alternatívnym pohonom je však výrazne vyššia, než je aktuálny podiel tohto typu pohonu v predaji. Platí to pre všetky významné európske trhy. Po celom svete sa už predali milióny hybridov a nasadzovanie týchto technológií pokračuje do všetkých hlavných modelových radov popredných automobiliek. Masovejšiemu rozšíreniu by pomohli rôzne daňové úľavy či iné zvýhodnenia. Pre ne sa však rozhodli zatiaľ len ekologicky uvedomelejšie krajiny. K nám najbližšie môžeme spomenúť Slovinsko.
Toyota v ofenzíve
Okrem už spontánne známeho modelu Prius a hybridného kompaktného Aurisu ponúkne onedlho Toyota Európanom aj ďalšie "zelené" autá. Na ženevskom autosalóne 2011 už predstavili koncept Yaris HSD -- predznamenáva zámer uviesť pohon Hybrid Synergy Drive® /(HSD) aj do triedy malých vozidiel (segment B), ktorá je v rámci objemu v Európe najvýznamnejšia.
Opačne mieri avizovaný model Prius+, prvé sedemmiestne vozidlo s plne hybridným pohonom na európskom trhu, ktorý začnú predávať v roku 2012. Vlani predstavili Japonci Prius Plug-in Hybrid, ktorý si dokáže dobíjať veľkokapacitnú batériu aj zo siete 220 V. Je ďalším míľnikom v otázkach trvale udržateľnej mobility, na trh príde už začiatkom budúceho roka.
Masovejšiemu predaju elektromobilov stále bráni vyššia cena, kratší jazdný dosah a slabá dobíjacia infraštruktúra. Technológia "plug-in hybrid" sa teda javí ako najreálnejšie krátko- až strednodobé technické riešenie elektrifikácie systémov pohonu.
Jozef Kavec