StoryEditor

Test HN: Nová Lancia je malé auto s veľkým výkonom (foto)

04.03.2012, 23:00
Benzínová aj naftová Lancia Ypsilon vyniká modernou technikou. Je priestranná, s malými, ale výkonnými motormi.

Praktické auto do mesta, nákupná taška či iba „záloha“ v garáži? Takto rôzne možno označiť, alebo nazvať, novú Lanciu Ypsilon, ktorá prináša do segmentu malých mestských vozidiel eleganciu a luxus. Na trhu nenachádza priamu konkurenciu, a to nie iba pre kompaktné rozmery, ale aj svoje vybavenie a modernú techniku. Novinku sme si vyskúšali vo výkonovo porovnateľných verziách. Jazdili sme s prepĺňaným benzínovým dvojvalcom a dieselovým štvorvalcom. Obe verzie majú približne rovnaký výkon, dynamické vlastnosti, ako aj cenu. Tá sa začína pri 9 500 eur.

Šperk na cestách
Lancia Ypsilon má charakteristický taliansky štýl. To znamená, že dizajnéri kládli dôraz na vzhľad, ktorý rešpektuje klasické tvary značky a zároveň pôsobí moderne. Dominantná je hlavne predná maska chladiča a šípovitý tvar prednej časti auta. Viacero častí vozidla zdobí chróm. Zliatinové kolesá majú nízkoprofilové pneumatiky s priemerom šestnásť palcov. Ypsiloka je atraktívna aj dvojfarebným vyhotovením karosérie, lisovanou bočnou časťou, ako aj masívnym zadným stĺpikom, ktorý autu dodáva robustnosť. Zvonku malé zvnútra veľké. Táto, pri hodnotení áut často používaná fráza, je však v prípade novej Lancie Ypsilon pravdivá.

Vnútrajšok vozidla upúta vzhľadom, dôsledným prepracovaním, ako aj výberom materiálov. Miesta je dostatok, a to aj na zadných sedadlách, kam sa pohodlne zmestí dvojica dospelých s priemernou výškou. To je však vzhľadom na veľkosť a určenie auta samozrejmosťou. Predné sedadlá, ktoré budú v prípade tohto auta asi najčastejšie využívané, poskytujú dostatočný komfort a oporu.

Pri testovanom aute nás zaskočila kombinácia čalúnenia. Umelá, brúsená koža – alkantara alebo textília sa zvyčajne používajú na sedacej časti a koža na bočniciach. V prípade „našej“ Lancie Ypsilon to bolo naopak. Prístrojový panel je umiestnený centrálne a obsahuje klasické analógové prístroje, ako aj digitálny displej palubného počítača. Ovládače audiosústavy, ako aj klimatizácie, majú kruhový tvar. Palubná doska je moderne horizontálne delená. Za zmienku stojí aj kožou čalúnený volant. Má ergonomický tvar, podobne ako aj ovládanie audiosústavy a telefónu, ktorý sa pripája cez bluetooth.

Malý s veľkým výkonom
Lanciu Ypsilon sme si vyskúšali v dvoch verziách. Jazdili sme s benzínovým dvojvalcom 0.9 TwinAir, ktorý bol kombinovaný s poloautomatickým radením MTA (označovaným aj ako DFN) a s naftovým štvorvalcom 1.3 Multijet II, s manuálnou päťstupňovou prevodovkou. V prípade benzínového motora ide o ultramoderný agregát, ktorý získal viacero ocenení pre svoju efektívnosť. Pri veľmi malom zdvihovom objeme – necelých deväťsto kubických centimetrov, podáva úctyhodný výkon 85 koní.

Agregát má nízku spotrebu. Priemerná sa držala na úrovni siedmich litrov benzínu. Auto bolo sprevodované robotizovanou prevodovkou, ktorá sa „tvári“ ako automat, ale je manuálna, s elektronickým riadením. Nevýhodou je však nepokojný chod motora. Dvojvalec dáva o sebe vedieť zvukom, ako aj vibráciami. Pri testovaní bol však motor pri vyšších otáčkach dostatočne agilný.
Nafty o 1,5 litra menej

Druhá z testovaných Lancií, dieselovým štvorvalcom poháňaný Ypsilon MultiJet, pôsobila presvedčivejšie. Turbodiesel pod kapotou má výkon 95 koní a ochotne akceleruje v celom spektre otáčok. Nečudo, veď jeho krútiaci moment 200 Nm ponuka motor už pri 1 500 ot./min. V skúšanom aute bol skombinovaný s klasickou päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Jeho priemerná spotreba počas testu neprekročila 5,5 litra nafty na 100 km.

Ťažko rozhodnúť, ktorá zo skúšaných verzií je vydarenejšia. K perfektne „vypracovanému“ autu ako je Ypsilon sa však viac hodí benzínový motor. Podľa nás však nie v kombinácii s robotizovanou prevodovkou MTA. Diesel v kombinácii s manuálom skôr „padol do ruky“. Mierne, ale prirodzené vibrácie motora sa však k charakteru auta tiež príliš nehodia. Voľba teda zostáva na zákazníkovi. Lancia patrí medzi značky, ktoré ponúkajú svoje modely vo veľkom spektre kombinácií. Je si teda z čoho vyberať.

Technické údaje:

Lancia Ypsilon 1,3 l MultiJet Stop&Start

Motor: 1 248 cm3, diesel
Výkon: 70 kW (95 k)
Krútiaci moment: 200 Nm
Prevodovka: 5-stupňová, manuál
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,4 s
Maximálna rýchlosť: 183 km/h
Rozmery: (d/š/v): 3,84/1,68/1,52 m
Pohotovostná hmotnosť: 1 050 kg
Priemerná spotreba: 3,8 l/100 km

Lancia Ypsilon 0,9 l TwinAir Stop&Start

Motor: 875 cm3, benzín
Výkon: 63 kW (85 k)
Krútiaci moment: 145 Nm
Prevodovka: 5-stupňová, robotizovaný automat
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,2 s
Maximálna rýchlosť: 176 km/h
Rozmery: (d/š/v): 3,84/1,68/1,52 m
Pohotovostná hmotnosť: 980 kg
Priemerná spotreba: 4,1 l/100 km

01 - Modified: 2004-07-25 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: No toto?! 02 - Modified: 2004-07-25 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Vojny digitálneho veku
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. december 2025 15:13