StoryEditor

Mercedes posilňuje bezpečnosť malých áut

20.06.2011, 00:00

Bezpečnostné pomocné systémy založené na radare, ako je systém výstrahy pred hroziacou kolíziou, spolu s adaptívnym asistentom brzdenia budú už súčasťou aj vozidiel nižších luxusných tried. Je to dobré, pretože vďaka týmto zariadeniam je možné vyhnúť sa takmer polovici všetkých dopravných nehôd v dôsledku nájazdu zozadu alebo zmierniť ich závažnosť. Vyplýva to z podrobných analýz výskumu nehôd automobilky Mercedes-Benz.

Percentá klesajú
Systémy s označením Distronic plus a Bas plus z dielne Mercedesu na rozdiel od systémov, dostupných na trhu v tejto triede, pomáhajú minimalizovať škody nielen v meste, ale aj pri vysokých rýchlostiach napríklad na diaľnici. Nehody v dôsledku nájazdu zozadu majú v súčasnosti v Nemecku na svedomí približne 22 percent všetkých nehôd so zranenými alebo mŕtvymi, v Spojených štátoch je to dokonca 31 percent. Vďaka pomocnej elektroniky sa bezpečnosť vozidiel v ostatných rokoch markantne zlepšila. Míľnikmi vývoja v oblasti bezpečnostných systémov boli napríklad ABS (1978), ESP asistent brzdenia BAS (1996), tempomat s reguláciou odstupu Distronic (1998) a jeho inovácia Distronic Plus s asistentom BAS Plus (2005). Premiéru nové systémy vždy slávili v modeloch luxusných modelových radov.

Systém, ktorý nesklame
V tomto roku preto zavedie nemecká značka Mercedes-Benz systém výstrahy pred kolíziou, podporovaný radarom spolu s adaptívnym asistentom brzdenia aj do vozidiel kompaktnej triedy. Očakáva sa, že to bude mať výrazne pozitívny vplyv na nehodovosť: "Naším cieľom je ďalej znižovať počet vážnych nehôd v širokom rozsahu. Po podrobných analýzach dát z dopravných nehôd vychádzame z faktu, že pomocou tejto techniky na báze radaru bude možné zabrániť asi 20 percentám všetkých nehôd v dôsledku nájazdu zozadu, v ďalších 25 percentách bude možné znížiť závažnosť nehôd," vysvetľuje Ulrich Mellinghoff, vedúci vývoja bezpečnostných systémov značky Mercedes-Benz. Experimentálne výsledky podporujú tento odhad: v testoch so 110 vodičmi v jazdnom simulátore nehodovosť klesla v dôsledku kombinácii výstrahy pred hroziacou kolíziou s adaptívnym asistentom brzdenia v troch typických situáciách zo 44 na jedenásť percent.

Ako systém funguje? Ak hrozí nebezpečenstvo zrážky, vodič dostane vizuálnu a akustickú výstrahu. Pri zistení hroziaceho nebezpečenstva presne vypočíta brzdnú silu, potrebnú v ideálnom prípade na zamedzenie zrážky, a čo najlepšie využije zvyšnú dráhu, ktorá je ešte k dispozícii. Tak má aj vodič idúci vzadu lepšie šance zabrániť nájazdu zozadu. Nastavenie brzdného tlaku sa mení podľa meniacej sa situácie -- ak vozidlo idúce vpredu zrýchli, tlak sa zníži a brzdenie sa obmedzí na aktivitu vodiča, ak sa vzdialenosť od idúcich a zastavujúcich vozidiel zmenší, brzdný tlak sa ešte zvýši. V prípade potreby sa môžu aktivovať preventívne bezpečnostné systémy.
Vladimír Dimov

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
16. máj 2024 03:02