StoryEditor

Test HN: Auto, ktoré vlastne ani nemá konkurenta

06.05.2013, 00:30
Lexus LS 600h je najvýkonnejším hybridom. Pri teste spotreboval na sto kilometrov asi deväť litrov.

Len málo značiek na svete vie ponúknuť plnohodnotné luxusné auto. Je tu Audi, BMW či Mercedes Benz, ktoré majú dlhú tradíciu a výborné renomé. Do tejto elitnej triedy sa však radí aj Lexus, patriaci japonskej Toyote, ktorý ešte v roku 1989 vypustil na cesty limuzínu LS 400. Jej tvorcovia boli odvážni už v minulosti, no dnes vyrážajú dych. Novinku vybavili tým najlepším, čím mohli. My sme testovali jej najluxusnejšiu verziu z radu LS: jazdili sme s hybridným pohonom 600h a s predĺženou karosériou Long.

Robustné a jemné

Nový modelový rad LS prináša výrazné zmeny exteriéru. S dĺžkou 5 210mm je len o 30mm dlhší než jeho predchodca, rázvor si zachováva veľkorysú dĺžku 3 090 mm. Už na prvý pohľad je to skutočne veľké auto, no nepôsobí nemotorne. Elegantné rovné plochy zjemňujú horizontálne línie a vyššie boky nepôsobia ťažkopádne.

Športovosť, ktorá je dnes tak v móde, pripomínajú veľkopriemerové kolesá. Dôležitou súčasťou dizajnu sú aj predné a zadné svetlomety, ich LED technológiu ocenia zvedavé oči hlavne v noci.

Cestovanie prvou triedou

V kabíne vozidla sa spája najmodernejšie, technicky dômyselné vybavenie s luxusným prostredím. Prioritou bol aj čo najvyšší akustický komfort, auto musí byť dostatočne tiché na to, aby posádke umožňovalo viesť bežnú konverzáciu aj počas jazdy vysokou rýchlosťou. Miera hlučnosti motora na predných sedadlách je najnižšia spomedzi všetkých konkurentov. Rovnako aj ľudia sediaci vzadu počujú všetko na sto percent.

Pri zmierňovaní prenosu hluku a vibrácií z priestoru motora a povrchu vozovky do vnútra auta hrá významnú úlohu aj vysoká tuhosť karosérie. Tá je dôležitá pre stabilitu vozidla a agilitu riadenia. Predné sedadlá sú pohodlné. Tým je Lexus povestný. V novom modeli LS sú však ešte zlepšené a prichádzajú s novým dizajnom. Jeho cieľom je minimalizovať tlak na najviac zaťažené oblasti, zlepšiť oporu pri sedení a prispieť k zmierneniu únavy cestujúcich aj počas tých najdlhších ciest.

Palubná doska je viditeľne rozdelená na dve samostatné zóny. Horná zobrazovacia zóna je vybavená ultra širokouhlou viacúčelovou informačnou obrazovkou LCD s uhlopriečkou 12,3 palca, ktorá je bezkonkurenčne najväčšia. Dolná prevádzková zóna umožňuje prístup k ovládacím prvkom systému, akým je napríklad druhá generácia dotykového rozhrania značky Lexus s názvom Remote Touch Interface (RTI).

Nami skúšaný automobil bol vybavený aj príplatkovým relaxačným paketom pre zadné sedadlá. Jeho súčasťou bola možnosť polohovať zadné sedadlo až do polohy ležmo, masážná funkcia operadla v chrbtovej časti, ako aj vyhrievanie a klimatizovanie koženého čalúnenia. Nechýbal monitor umiestnený medzi prednými sedadlami, ako ani kompletné ovládania audionavigačného systému. Šéf sediaci vzadu predsa musí mať všetko pod kontrolou.

Tichý a prekvapivo úsporný

LS 600h bol prvým modelom na svete s plne hybridným pohonom s motorom V8, čo predstavuje spojenie technologicky jedinečného 5,0-litrového zážihového motora a elektromotora s veľkokapacitným akumulátorom, elektronicky riadenou dvojstupňovou prevodovkou s plynulou zmenou prevodového pomeru (E-CVT) a s pohonom všetkých kolies. Model LS 600h dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 250 km za hodinu. Rovnako pôsobivý je aj silný krútiaci moment v stredných otáčkach, ktorý si systém môže dovoliť vďaka výkonnému elektromotoru. V súčinnosti s motorom V8 je schopný z pokojného stavu plynule dodať maximálny krútiaci moment 300 Nm.

Výhoda tohto atribútu sa prejaví najviac pri stredných otáčkach, teda napríklad pri predbiehacích manévroch. Napriek prekvapivému temperamentu je LS 600h úsporný. Pri kombinovanej prevádzke na úrovni 8,6 l/100 km sme počas testu zaznamenali priemernú spotrebu 9 litrov na 100 kilometrov. 

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
20. apríl 2024 07:54