Meter, kus plastelíny, foťák, baterka ... To nie je krabička poslednej záchrany moderného skautíka, to je špiónska výbava. Na autosalóne v Paríži sa opäť vyrojili špióni, ktorí študujú dopodrobna konkurenciu. Hanblivosťou netrpia.
Štvorica nenápadných Japoncov už dvadsať minút študuje nový Opel Corsa, že to auto stojí na vyvýšenom pódiu a sú tak všetkým na očiach, im vôbec nevadí. Jeden si svieti baterkou kamsi do útrob motorového priestoru. Druhý skúma špáry a zakončenie tesnenia na dverách.
Ďalší študuje uchytenie kapoty a štvrtý ohmatá snáď každý plast v motorovom priestore. Vyzerajú ako zvedaví diváci, akých stretnete na autosalónoch hŕbu. Špióna ale spoznáte podľa dosiek s množstvom papierov s pripravenými formulármi a tabuľkami. Najdôležitejšie novinky v nich majú svoje stĺpce, kam si inžinieri automobiliek, ktorí sú v Paríži na výzvedách, zapisujú poznámky.
Sú skvele vybavení. Dôležitou témou dneška je ochrana chodcov v crashtestoch. Výrobcovia kvôli tomu musia voliť nákladné riešenia v podobe vonkajších airbagov alebo aktívnych kapôt, ktoré sa pri strete zdvihnú. Špión má za úlohu zmapovať novú Corsu.
Má na to špeciálny formulár a originálny prípravok. Stanovenie miest, na ktorých sa vykonáva crashtest skúmajúci ochranu chodcov, je hotová veda. Tajomný muž na to má červené prísavky a špagát, ktorými vie miesta na predku auta namerať. Všetko starostlivo zakreslí a nafotí.
A ešte jednu vychytávku má vo vrecku: kus plastelíny. Plastickú hmotu priloží a vytvaruje podľa prelisu na boku auta, druhý ho kryje a ochytané miesto potom utrie vreckovkou. Potom sa schovajú do kúta expozície. Odtlačok prerežú napoly a obkreslia profil na papier.
Redaktori idnes.cz boli niekoľkokrát na rôznych európskych autosalónoch svedkami toho, ako príliš zvedaví návštevníci z expozícií niektorých značiek vyháňali. Obvyklé to ale nie je. "Nemôžeme tomu nijako zabrániť. Patrí to k autosalónom," komentuje Vítek Pelc zo Škoda Auto. Najaktívnejší sú na európskych autosalónoch pravdepodobne Aziati s veľkými doskami plnými tabuliek, do ktorých vypisujú rôzne údaje, do detailu merajú vystavené novinky a fotia si drobnosti, napríklad škáry okolo okien.
Fotografi potom často šalejú z nenápadného chlapíka, ktorý meria každučký kút kufra a nie a nie sa od auta pohnúť. Nohy trčiace spod autá sú tu na dennom poriadku. Novým hitom je vraj špendlík, ktorým sa skúša pevnosť čalúnenia. Magnet pre zistenie, či je veko kufra alebo blatník z plastu alebo oceľového plechu, je samozrejmou výbavou špióna. Aby Aziati neboli tak nápadní, často na túto prácu najímajú a preškoľujú "domácich" návštevníkov autosalónov. Na Ženevskom autosalóne si tak údajne privyrábajú francúzski a švajčiarski penzisti.
Svetoznáme sú návštevy šéfa koncernu Volkswagen Martina Winterkorna na stánku kórejského Hyundaia. Aj tento rok sa zašiel na dravého konkurenta pozrieť, tentoraz bez extempore. Pred niekoľkými rokmi totiž unikol na verejnosť záznam, v ktorom technicky erudovaný Winterkorn pred svojimi spolupracovníkmi neskrýva údiv nad kvalitami Hyundaia i30, ktorý konkuruje Golfu.
Tento rok vraj bola delegácia kórejskej značky obhliadnuť podľa očitého svedka expozíciu Nissanu, kde sa predstavuje model pulzar, ktorý by mohol práve i30 zatopiť.
Prečo špiónujú inžinieri na autosalónoch? Ide o čas. Automobilky si autá konkurencie samozrejme kupujú, rozoberajú ich a dopodrobna ich študujú vo svojich vývojových centrách. Lenže sa k nim dostanú až mesiace po autosalóne, než odštartuje predaj a autá doputujú k zákazníkom.
Tým, že si auto preštudujú na autosalóne, ušetria vývojári mesiace. Pre ilustráciu: nový Renault Espace sa predstavil v Paríži teraz, do predaja dorazí až po novom roku, a ďalšia dôležitá parížska premiéra Mazdy MX-5 ešte neskôr.
idnes.cz