StoryEditor

Šéf Citroënu: Platiť za auto ako za mobil. Prečo nie?

19.03.2014, 09:51
Autor:
iHNediHNed
Na autosalóne v Ženeve sa Ondřej Běhal z portálu vybermiauto.cz a redaktor ihned.cz rozprávali so šéfom značky Citroën Frédéricom Banzetom.

Skúste nám trochu priblížiť inovácie, ktoré chcete zavádzať pri predaji nových áut.
Inšpirovali sme sa napríklad svetom mobilných telefónov. Chceme, aby náš zákazník platil mesačný paušál zahŕňajúci väčšinu nákladov na prevádzku auta vrátane servisu alebo poistenia. Budete platiť napríklad 200 eur mesačne a za to si kúpite úroveň mobility, ktorá vám vyhovuje. Máme pripravené rôzne výšky paušálov odvíjajúce sa od variantu každého modelu, kvality poistenia a tak ďalej.

Auto teda nebude moje?
To nebude, ale dostanete takú mieru mobility, akú potrebujete. Ďalšie inovácie, ktorú zavedieme v niektorých krajinách spočívajú v možnosti platby za každý prejdený kilometer. Bude tam opäť nejaký základný paušál za amortizáciu, ale podstatná časť výšky platby by sa odvíjala od počtu najazdených kilometrov.

Aha, takže niečo ako keby som jazdil taxíkom, ale taxikára si robil sám...
Nie, nie, takto by som to nenazýval, je to skôr alternatíva na zdieľanie auta s viacerými osobami. Na rozdiel od taxíka tu máte auto vždy okamžite po ruke. Myslím, že to bude výhodná služba napríklad pre ľudí, ktorí veľa cestujú a auto potrebujú len pár mesiacov v roku, pretože splátka bude nižšia ako u operatívneho leasingu. Alebo pre tých, ktorí auto používajú veľmi zriedka.

Už ste niektorý z týchto nových konceptov rozbehli?
Zatiaľ nie, ale určite to vyskúšame vo Francúzsku, Nemecku a Veľkej Británii, chceli by sme začať v júni. Uvidíme, či a čo potom rozšírime na ďalšie trhy.




Na predstavení C4 Cactus ste tvrdili, že sa nové Citroëny okrem rady DS úplne odklonia od športovosti. Ako si potom máme vysvetliť angažmán Sébastiena Loeba a ďalších jazdcov v pretekoch WTCC s modelom C-Elysée?
Po prvé, motoršport je pre nás laboratóriom vhodným pri vyvíjaní nových technológií. Za druhé chceme C-Elysée predávať nielen v Európe, ale aj v Číne alebo severnej Afrike, kde sa okruhové preteky jazdia, takže nám auto pomôžu zviditeľniť. A za tretie chceme využiť kapitál, ktorý máme v podobe Sébastiena Loeba ako prvého ambasádora značky. Verte, že som o Citroëne a WTCC nikdy nečítal toľko článkov ako v poslednej dobe, kedy sa Sébastien rozhodol prestúpiť z rallye na okruhy.

C4 Cactus sa chváli mnohými revolučnými riešeniami. Jedným z nich sú aj plastové chrániče karosérie so vzduchovými kapsulami AirBumps. Použijete ich aj na ďalších modeloch?
Prečo nie. Asi to nebude v úplne rovnakej podobe, možno vyvinieme trochu iné verziu, ale nevidím dôvod, prečo by sa AirBumps nemali objaviť na niektorých z budúcich Citroënov.

Veľmi revolučnou technológiou by bol aj HybridAir, ktorý ste vlani predstavili ako alternatívu ku klasickým hybridným autám s batériami a elektromotormi. Energia by sa neukladala do batérií, ale do stlačeného vzduchu. Ako to s HybridAir vyzerá?
Vedú sa rokovania s ďalšími potenciálnymi partnermi, aby sme sa mohli podeliť o náklady na vývoj a reklamu a zaistili rozšírenie technológie. Uviedli sme, že je to jedno z možných riešení do budúcnosti, a zatiaľ si nie sme istí, či ide o riešenie správne alebo zlé. Možno si ešte pamätáte na videokazety formátu Betamax, ktoré boli lepšie ako VHS, ale nepresadili sa, pretože ich používalo málo výrobcov... Veríme, že HybridAir má veľký potenciál, pretože môže ušetriť až 45 percent paliva v meste a 30 percent mimo neho. Zatiaľ ale neexistuje žiadny časový plán smerom k sériovej výrobe.

Citroën a Peugeot vyrábajú niekoľko veľmi podobných áut. Takmer identické sú napríklad dodávky Berlingo a Partner vrátane osobných verzií, charakterovo blízko sú si ale aj modely C4 a 308 alebo väčšie C5 a 508. Ako chcete obe značky koncernu PSA do budúcna odlíšiť?
Myslím, že v poslednej dobe na tom dosť zásadne pracujeme. V skupine PSA máme teraz tri značky: Citroën, DS a Peugeot a ja osobne medzi nimi vidím veľa zásadných rozdielov a tiež veľmi odlišných zákazníkov. Citroën sa bude sústrediť na šikovný inovatívny dizajn, nízke obstarávacie aj prevádzkové náklady a komfort. Najlepším príkladom je určite nový Citroën C - Cactus, ale aj druhá generácia miniauta C1. Za Peugeot nechcem veľmi hovoriť, ale všetko vyjadruje ich slogan Motion and Emotion - ide im o pôžitok z jazdy a eleganciu. DS ako tretia značka sa inšpiruje tým najlepším z francúzskeho luxusu. Veľmi podobné zostanú dodávky a ich osobná verzia, pretože u tohto typu áut ide o absolútnu ekonomickú nutnosť, a nie sme v tom zďaleka sami, rovnako postupujú aj ďalšie spolupracujúce značky.

Poďme sa teraz baviť o novej generácii C1, ktorá sa spolu s Peugeotom 108 a Toyotou Aygo vyrába v továrni TPCA pri Kolíne  Nastali nejaké zmeny ohľadom kompetencií na celom projekte medzi vami a Toyotou?
Rovnováha zostáva rovnaká ako u prvej generácie. Toyota dostala za úlohu hlavne inžiniering auta a organizáciu výroby, značky PSA mali veľké slovo ohľadom dizajnu, niektorých technológií a rozhodovania o nákladoch alebo dodávateľoch. Rozhodne musí zaznieť, že zmeny medzi jednotlivými autami sú oveľa väčšie než u minulej generácie. Každé z trojčiat je trochu inak naladené. Citroën C1 je najmenší a mal by mať tiež najnižšiu vstupnú cenu.

Nepredražili odlišnosti výrobu trojčiat?
To áno, ale veríme, že sa nám podarí rozšíriť okruh záujemcov o nové miniauto, a tiež, že budeme okrem lacných základných verzií predávať aj drahšie a hodnotnejšie varianty. Ponúkame úplne nové hodnoty, ktoré by sme mali speňažiť. Ide napríklad o sťahovaciu plátenú strechu.

Uvažujete, že by ste kolínskou továreň TPCA do budúcnosti využili aj pre výrobu ďalších modelov?
K tomu sa nemôžem vyjadrovať. Máme ale s Toyotou dohovorenú spoluprácu aj v oblasti dodávok, ktorá sa bude týkať novej generácie Jumpyho a pôjde aj o trojčatá značiek Citroën, Peugeot a Toyota.

Ako sa prejavuje vplyv nových čínskych vlastníkov na značku Citroën?
Trochu vás opravím, nie sú to vlastníci, ale akcionári a to vidím ako rozdiel. Koncern PSA bude mať troch veľkých akcionárov so 14 percentami akcií - rodinu Peugeot, čínsky Dongfeng a francúzsky štát. V dozornej rade budú títo traja akcionári zhodne zastúpení. V manažmente, ktorý Citroën vedie a riadi, sa zatiaľ nič zásadné nezmenilo. Dongfeng je pre nás dlhodobý partner, ktorého dobre poznáme, a spolupráca s ním, by nám mala pomôcť na ázijských trhoch, kde sa odohráva v súčasnosti najväčší rast  Chceme sa vďaka majetkovému prepojeniu s našimi čínskymi partnermi stať ešte významnejším globálnym hráčom.

ihned.cz

01 - Modified: 2006-03-05 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: FUTBAL
01 - Modified: 2022-11-13 23:00:00 - Feat.: - Title: Stellantis v Maroku masívne rastie. Pre Trnavu to má znamenať stratu top modelu a zmenu výroby 02 - Modified: 2022-04-05 14:28:33 - Feat.: - Title: Ženevský autosalón znova ožije. Po niekoľkoročnej pauze sa vráti budúci rok 03 - Modified: 2022-03-01 10:01:52 - Feat.: - Title: Poznáme víťaza ankety Európske Auto roka 2022. Rusov úplne vyškrtli z hlasovania 04 - Modified: 2022-02-28 12:26:29 - Feat.: - Title: Chce zaujať cenou, ale i typickým šarmom. Novinka Citroënu však má svoje chybičky 05 - Modified: 2022-01-11 11:04:59 - Feat.: - Title: Emisné normy v akcii. Peugeot, Citroën i Opel ukončujú predaj ľahkých spaľovacích dodávok
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
30. november 2022 10:05