Dobrý, alebo asi každý test benzínovej Octavie RS si prečíta podstatne viac ľudí než tej naftovej. No v predajni to dopadne naopak. Násobne opačne. Neviem to presne, no podľa toho, čo vídam na cestách, Octaviu RS TDI zvolí 7, ak nie 8 z 10 kupujúcich. Už druhú generáciu. Nedalo mi a rozhodol som sa zistiť, čo na tej RS TDI je? Čo s ňou všetci majú? Je zrejmé, že nižšia spotreba a u nás aj nelogicky lacnejšia nafta. Tak si to celé rozoberme.
Priemerný rozdiel v spotrebe medzi Octaviou RS TSI a RS TDI je papierovo len 1,5 litra na sto km. Aspoň to by si výrobca želal, aby tomu uverili, ak nie verejnosť, minimálne úradníci EÚ. V skutočnosti je to presne dvojnásobok, v neprospech benzínovej verzie. Nafta je na našich pumpách navyše dostupnejšia v priemere o 0,125 € (teda 12,5 centa) na liter. To znamená, že na naftovej eReSe prejde vodič každých sto kilometrov lacnejšie o 4,4 eura. Povedzme, že ročne najazdíte 25 000 km.
Majiteľ Octavie RS TDI na palive ušetrí 1100 eur. Je to veľa alebo málo na vykúpenie horších ostatných vlastností a schopností naftovej Octavie RS? Lebo iné pre RS TDI už nemá, len proti. Pre odpovede na moje aj vaše otázky odporúčam pozrieť prvý videotest TopSpeed.sk naftovej škody RS. Voľbu však musí urobiť každý sám…
Octavia III RS TDI je auto minimálne dvoch tvárí. V ECO režime pekná, no lenivá. Prevodovka radí ukrutne skoro, motor vyslovene trápi už pri otáčkach okolo 1 200 natoľko, že hlavne v zákrutách pri miernej akcelerácii vibruje volant i auto. Snáď prvé auto, v ktorom ECO režim mimo obce nie je vhodný.
Hodí sa len na diaľnicu a v niektorých prípadoch aj v meste, kde prepĺňovaný dvojliter pekne vládze a má rezervu krútiaceho momentu. Podľa výrobcu dosahuje motor špičku pri 1 750 ot a hodnotu 380 Nm si drží do 3 000 otáčok. Naproti tomu verzia TSI má síce 350 Nm, no v rozsahu od 1 500 až po 4 400 otáčok! A to je zásadný rozdiel.
V športovom režime RS TDI výrazne ožije, prevodovka drží motor na špičkách, no v tomto prípade to znamená v strednom pásme otáčok, nie v hornej tretine ako pri RS TSI. Treba priznať, že v otáčkach má motor aj o čosi lepšiu zvukovú kulisu. Jazdiť s ňou v tomto režime je celkom zábava. No o radosti z jazdy by som nehovoril. Spotreba v režime Sporto vychádza na 7 l, čo na rozdiel od RS TSI nie je žiadna tragédia. Obdobná jazda štýlom brzda-plyn totiž poženie spotrebu benzínu pekne nad 10 litrov
Interiér je všeobecne z lacnejších materiálov. Tvarovo vyzerá výrazne lepšie ako vo Focuse, kvalitou však veľmi lepší nebude. Aj sedadla sú trochu sklamaním. Na pohľad vyzerajú veľmi športovo, avšak sú plné kompromisov. Hoc v zákrutách dokážu podržať, vyslovene športové nie sú a chýba im viacero možností nastavenia. Ale pre dlhé cesty sú vlastne fajn.
Jazdné vlastnosti Octavie RS TDI vôbec nie sú zlé, práve naopak. Odhiadnuc od dynamiky, ktorá je o poznanie horšia ako mala TSI funguje v oblasti pruženia, držania stopy, brzdenia aj hlučnosti. Podvozok nie je taký pevný a solídny ako vo Focuse ST. Po cca 50 000 km bude uhrkaný a to aj napriek viacprvkovej zadnej náprave.
Octavia RS má povesť športovej a veľmi dobre vybavenej Octavie, no ja som nemal ten pocit. Určite nie z tejto "základnej" verzie. Po dlhej dobe auto, v ktorom pre biedny zvuk audia počúvať hudbu nebaví. Zákazníkov si nepochybne nájdte. Vlastne sa to už nejaký čas deje.
Škoda totiž stále neponúka športový vzhľad, povedzme RS line, pre bežné verzie. Jedným z vysvetlení veľkej obľuby RS TDI bude jediná možnosť šetrných tatkov ako mať peknú, nabúchanú Octaviu a neničiť rodinný rozpočet. Mesačne totiž vďaka RS TDI doma ostane asi 100 eur. Mamina bude isto rada. Čo tam po tom, že vo všetkom ostatnom na RS TSI stráca o poznanie viac, než v predošlej generácii...
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk