V ekologickom svete sú automobilky, ktoré sa snažia vyvíjať nové technológie a alternatívne pohony preto, lebo chcú a iné preto, lebo musia pod tlakom emisných limitov Európskej únie.
Toyota práve z tých výrobcov, kde sa z vlastnej iniciatívy sa snažia zbaviť závislosti na fosílnych palivách a chcú priniesť zákazníkom nové riešenia. Aj napriek tomu však hlavný inžinier vodíkového typu Mirai, Yoshikazu Tanaka, zatracuje budúcnosť elektromobilov.
Za neprekonateľný problémy však nepokladá dojazd, vysokú nadobúdaciu cenu ani dlhý čas nabíjania. Elektromobily podľa neho nemajú šancu ani v prípade rýchlonabíjania, ktoré by kládlo enormné nároky na elektrickú sieť.
„Ak by ste boli schopní nabiť za 12 minút auto, ktoré nadobudne dojazd 500 km, spotrebovali by ste pravdepodobne energiu potrebnú pre 1000 domov,“ uviedol Tanaka. Podľa jeho slov majú elektromobily na trhu len veľmi obmedzené miesto. Vhodné sú najmä na krátke jazdy počas dňa, ktorým predchádza celonočné nabíjanie.
Nie je prekvapením, že Tanaka, ako jeden z tvorcov vodíkovej Toyoty Mirai, vidí budúcnosť práve v tomto palive. Daný pohon bude slúžiť pri dlhších jazdách v budúcnosti. Jeho výhoda spočíva najmä v rýchlosti tankovania.
„Samozrejme, existujú ešte prekážky, ktoré treba odstrániť, aby bol tento spôsob pohonu životaschopný,“ dodal Tanaka. Ide najmä o neexistujúcu infraštruktúru vodíkových čerpacích staníc.
Japonsko podporuje tvorbu takýchto zariadení štátnymi dotáciami. Stanovený cieľ, 100 čerpacích staníc do roku 2016, však pravdepodobne nedosiahnu. V plánoch Toyoty však stojí, že do roku 2020 chce ceny vodíkových áut dostať na úroveň naftovej konkurencie. Vďaka tomu by tieto autá mohli získať veľmi dobrý benefit podporujúci ich rozšírenie.